Tielt-Winge

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Docteur Dérailleur
Mountainbiker

Post by Docteur Dérailleur »

in de zomer dacht ik nog bij mezelf: als dit parcours zware regenval te verduren krijgt dan wordt het wel zwaar... en inderdaad : ik heb het gisteren mogen ondervinden.

Maar : het blijft een plezante tocht (zeker vanaf km 15, uitgezonderd de zompige velden op het einde)
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Vandaag ni in Schaffen geraakt dus in de namiddag maar de Solveld afgesleurd..
Jawadde...
Ik woon aan de route en heb deze al in allerlei omstandigheden gereden, maar dit was toch veruit de vettigste versie die ik al gehad heb...
Combinatie van wat regen, smeltende sneeuw en ondergrond.
Een laagske van 5 cm bovenop wat compleet geen grip geeft...
Schuiven van links naar rechts.
Reed met een 1.8 Nobby Nic vooraan, 3 bar, en Jimmy 2.1 tubeless 2,6 bar achteraan.
Zelden problemen met grip maar dit type ondergrond was erover voor de te korte noppen.
De klim na de sporthal richting uitkijktoren..Ik denk ongeveer 4 keer de afstand te hebben gedaan wegens doorslippend achterwiel. Hierna volgen enkele vlotbollende paden, tenminste, in goede omstandigheden.
Vandaag dus niet, stoempen en wringen voor iedere meter. De korte steile klim die langs een paardenweide loopt, was de enige die iet of wat berijdbaar lag.
Verder was het schuiven en wringen, met een stevige wind, meestal op kop. De technische klim na het stukje veld vanaf de haldertstraat is normaal een erg leuk uitdagend stukje, maar was vandaag een calvarieklim. Anderzijds was de klim naar de kapel langs het trapje dan weer wel mogelijk. Het stijgende stuk tussen de golfvelden was dan weer supervettig en lastig.

Het blijft een moeilijk te voorspellen ondergrond. Meestal valt het erg mee na veel neerslag, maar dit was teveel van het goede. Allicht was het 's morgens beter, toen alles nog bevroren lag, met alle risico's vandien...
Afspuitstand was wel super =D> , bevoorrading had ik mee :roll: , uitpijling tja, daar let je na een tijdje niet meer op, douche super :-) , en apres heel kort. :wink:
Ni stil gezeten, maar een gemiddelde van 20/u was al wat er inzat vandaag, voor mij dan toch.
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

Tinky-Winky wrote:Ni stil gezeten, maar een gemiddelde van 20/u was al wat er inzat vandaag, voor mij dan toch.
20km/u in zo ne vettige toestand? Da valt toch nog goe mee. Ik was waarschijlijk al na 5km al vloekend teruggereden... :-)
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

mtb-fltn wrote:
Tinky-Winky wrote:Ni stil gezeten, maar een gemiddelde van 20/u was al wat er inzat vandaag, voor mij dan toch.
20km/u in zo ne vettige toestand? Da valt toch nog goe mee. Ik was waarschijlijk al na 5km al vloekend teruggereden... :-)
Normaal haal je vlot 22 a 23, eenmalig (kurkdroog) 26,4 gehaald.
Gelukkig zitten hier nog wat asfaltstroken tussen...

Er is daar 1 stukje door het veld, net voor je richting E314 rijdt, en dan links indraait naar die sjieke villa in aanbouw.
Dat stuk is al wat verbeterd door de stenen die er in gekapt zijn, maar gisteren was het behoorlijk baggeren.

Die mooie singletrack met boomwortels, die is al zo uitgereden, ni normaal. Binnenkort moet je springen om over de boomwortels te geraken. Dat was wel anders in de begindagen van de route..
Na dit stukje krijg je trouwens een korte afdalingen met geulen waarna je kort naar rechts moet. Dat stukje bergop was niet doenbaar, bleef gewoon staan in de modder.
Vloeken en tieren dus zeker en vast, maar ni afgeven he... :bounce:
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

gisteren nog maar eens gereden
terug een beetje aan het opbouwen en was de eerste keer dit jaar dat ik echt voelde dat het een beetje 'bolde'.
weersomstandigheden waren ook beter dan vorige week...

Geweldig tegen de vlakte gegaan in de modderpoel onderaan de afdaling in het bos, waar je die verzopen holle weg induikt.
Kwam net een nest quads door, 't was kiezen tussen kant of quad. Kant gekozen.
maar toch broek gescheurd, en goe koud..
nog wat wind en veel vorst, dan gaat de winter stilaan uit de ondergrond.

Denk da'k de route zo stilaan met mijn ogen dicht kan rijden, maar blijf ze goed vinden door de verscheidenheid...
Palmboy
Mountainbiker

Post by Palmboy »

Tinky, ik heb gisteren een 10km gereden in het Troostemberbos, klim naar kapel, tussen de golfbanen, het voetbalplein van Motbroek en dan terug naar het Troostembergbos. (Ik denk da ik in uw bandensporen gereden heb :-? )

Ik vond het ongelovelijk veel modder op het traject. En dan nog een wandelclub of zoiets die met hun kinderwagentjes in de modder op een klim in de weg zaten...

Dienen drop waar ge op uw gezicht gegaan zijt ben ik te voet afgegaan. 1. omdat ik daar al eens vies op mijn gezicht gegaan ben en 2. omdat ik die modderpoel eronder zag. Ja, 'k heb echt schrik gekregen van da stuksken... :oops:
Misschien kunt ge mij eens leren om dienen te goei te nemen :bounce:

't Gaat precies de hele week droog blijven dus volgende week zal da wel wa beter liggen zeker? [-o<
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Palmboy, da kan inderdaad goe zijn dat ge in mijn spoor zijt gereden, ik was precies den enigste zot die daar door gereden was.
Maar goed dat er nog ene achter me was.
De afdaling die je dan normaal doet richting garage Hooylaerts, die was ook sjiek. Mengeling van modder en bevrozen stukken, je wist op den duur ni meer wat te verwachten.

Geloof me, het was nu al stukken beter dan vorige week.
Maar dat stukje vanaf het golfterrein en dan langs de veldweg terug richting Troostenbergh, da was inderdaad ook de moeite.

Die afdaling, vol gas naar beneden, dan net voor de knik rechts erin duiken en dadelijk richting linkerkant gaan, hoog op de berm. Verder naar beneden gaan op snelheid en dan net voor je de modder induikt, voorwiel goed optrekken en beetje achterover hangen. Dan lukt het probleemloos. Wel zonder quads.
Had ik dit gedaan met quads, dan had ik er zowat bovenop gestaan.

Zullen ne keer samen moeten rijden precies, als je wat wil inhouden tenminste.
Volgende zondag rijd ik de route weer, vermits ik alweer van wacht ben en niet ver van huis kan. Dan wel in de voormiddag, normaalgezien.

Volgende keer is het 'Full Mud Equipment', smalle modderbandjes dus.
alhoewel, als de wind er goed blijft op staan, ni te veel neerslag meer, goed vriezen, dan zal het nog wel wat beteren.

Stuur maar PM als je wil meerijden, dan spreken we wel ergens af waar je aanpikt op de route. Ik vermoed ergens aan Schubbeek, vermits je vanuit Lubbeek komt..
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Nu ligt het er dus schitterend bij he.
Nog een paar modderige stukjes, maar valt goed mee.
Gisteren echt goed geamuseerd.
Stuk vanaf het Tienbundershof 2 keer achter mekaar gereden, goed voor een 50 kilometer en 680 hoogtemeters.
Het stuk met het meeste hoogtemeters begint immers pas daar, dus als training net iets interessanter..
Gemiddelde gaat alweer wat richting 22, dus daar zit alweer wat beterschap in. Binnenkort terug wat TT's rijden.
Ben eindelijk en definitief van standby verlost dus, bike-time...
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

niet tegenstaan niet ver uit mijn buurt
en al talloze keren in die omgeving een tt gereden
was het vandaag de eerste keer dat ik het vaste parkoer gereden heb
en ik moet zeggen...
ik was aangenaam verast =D> =D> =D>
ok, hier en daar wat asfalt
maar dat is op de meeste vaste parkoers zo
het is eigenlijk een heel afwisselende tocht
asfalt, veldwegen, single-tracks, korte venijnige klimmetjes, gevaarlijke afdalingen, lange klims, in het bos, dan weer met veel uitzicht...
het heeft me geen moment verveeld
mtb freakske
Mountainbiker

is da goe???

Post by mtb freakske »

hey
ik rij al een tijdje hoor maar ni zo veel ik ga binnenkort misschien bij een club mtb-en he
nu is mijn vraag: ik heb 2u 22min 47sec gedaan over de vaste route van het solveld in tielt-winge 45km (mtb-route solveld) ik heb gehoort da da heel goe is maar ik kan da zelf ni geloven is da nu echt zo????
ik heb 45.27km op mijn kilometeric en gemiddelde snelheid van 19km/u staan.

groetjes wimpy
Post Reply