Garmin Edge305 (PRODUCTTEST)

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Post Reply
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Yaco wrote:Er zit blijkbaar standaard geen kaart ingeladen om de gereden track op te bekijken! Waar kan ik deze halen, of is dit enkel mogelijk via mapsource?
Inderdaad... Hoewel.. Misschien is het ook mogelijk via Google earth... Wie weet het?
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Flip FSR wrote:Of de hoogtemeting correct is zullen we morgen eens testen in Dilsen op de terrils. De Edge op het stuur en de GPS60CS in de rugzak :wink: Ne goeie test denk ik... :roll:
En Flip, heb je hier al nieuws over ?
Mika
Mountainbiker

Post by Mika »

Flip FSR wrote:Eén "nadeel" wordt er hier volgens mij toch wel een beetje over het hoofd gezien. En dat is de ingebouwde batterij. Naar mijn mening is dat toch niet ideaal om langere dagtochten mee te maken. Na een uur of 3 zat ik aan mijn laatste "balkje" bij de batterij-indicator.
Dus ik ben bang dat je bij een 8 uren durende tocht wel eens in de problemen zou kunnen geraken... :-?
Misschien geen echt groot nadeeel, maar toch even rekening mee houden! :roll:
Een E-trex bvb zit in dezelfde prijsklasse, en daar kan je, behalve de hartslagfunctie en cadans hetzelfde mee...
Ik heb ergens gelezen dat die 3 uur vooral was bij de combinatie hartslag en cadans. Met alleen HR zou dat toch meer moeten zijn, niet?

Plus is het ontvangst van een E-trex veel minder of toch niet? Volgens mijn ervaringen valt het ontvast van een E-trex in de Ardennen nogal eens tegen.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Nu wat heb je eigenlijk aan zo'n ding?

Van alles een beetje en een beetje van alles.
Is het de beste hartslagmeter? neen
Is het de beste fietscomputer? zeker niet
Is het een goede GPS met de functionaliteiten die je van een echte GPS verwacht? Neen.
Is het goedkoop: niet bepaald.

Is het een nieuw hebbeding: uiteraard.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Mika wrote:Ik heb ergens gelezen dat die 3 uur vooral was bij de combinatie hartslag en cadans. Met alleen HR zou dat toch meer moeten zijn, niet?
Ik twijfel eraan, eerlijk gezegd, maar laat het dan nog een uurtje meer zijn... :roll:
Mika wrote:Plus is het ontvangst van een E-trex veel minder of toch niet? Volgens mijn ervaringen valt het ontvast van een E-trex in de Ardennen nogal eens tegen.
Dat is inderdaad zo, de E-trex loopt op vlak van ontvangst ietwat achter de feiten, is dan ook een ouder type... maar je kan wel reservebatterijtjes mee nemen. Wat heb je aan een super ontvansgt als de batterij plat is... :roll: :-?
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

jerommeken wrote:
Flip FSR wrote:Of de hoogtemeting correct is zullen we morgen eens testen in Dilsen op de terrils. De Edge op het stuur en de GPS60CS in de rugzak :wink: Ne goeie test denk ik... :roll:
En Flip, heb je hier al nieuws over ?
Ah ja, just! Uit een testje blijkt dat de hoogtemeting vrij correct gebeurd.
Correct in de mate van het mogelijke en zeker nauwkeurig genoeg om een idee te hebben van de overwonnen hoogtemeters.
Het verschil in aantal hm in tgo de meting van de 60CS was zo goed als nihil.

ps: Wie eens wil zien hoe zo'n profieltjes er uit zien, stuur me even je e-mail adres.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

ivo wrote:Nu wat heb je eigenlijk aan zo'n ding?

Van alles een beetje en een beetje van alles.
Is het de beste hartslagmeter? neen
Is het de beste fietscomputer? zeker niet
Is het een goede GPS met de functionaliteiten die je van een echte GPS verwacht? Neen.
Is het goedkoop: niet bepaald.

Is het een nieuw hebbeding: uiteraard.
En bovendien is het all in one. En alles wel beschouwd : niet te duur.

Het hangt er terug van af wat je er mee wil aanvangen. Wat mij betreft verwacht ik kadans-, hoogte-, hartslag-, snelheidsmeter. En daarbovenop een basic GPS zodat ik routes kan opslaan om ze achteraf nog eens opnieuw te rijden. Of als ik op reis ga, dat ik dan enkele tracks kan rijden zonder me constant te moeten afvragen of ik nog op het juiste baantje zit.

De betere GPS-toestellen zijn waarschijnlijk allemaal meteen een stuk duurder. En het wordt nog duurder als je die wil combineren met een kilometriek die draadloos de trapfrequentie kan doorseinen.

Of hebben de ervaringsdeskundigen slechte ervaringen met de Edge ?

Wat betreft die actieradius van de batterijen : kan je die onderweg wisselen ? En ben je dan niet alle gegevens van je rit kwijt ? Bestaan er geen performantere batterijen ?
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Oops! foutjeeeee... dubbele post :oops:
Last edited by Flip FSR on Mon 06 Mar 2006 00:39, edited 1 time in total.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

jerommeken wrote:Of hebben de ervaringsdeskundigen slechte ervaringen met de Edge ?
Slecht niet, maar er zijn beperkingen op GPS vlak, dat wel.
jerommeken wrote:Wat betreft die actieradius van de batterijen : kan je die onderweg wisselen ? En ben je dan niet alle gegevens van je rit kwijt ? Bestaan er geen performantere batterijen ?
Nope, er zit een vaste batterij in, je kan enkel opladen via de adaptor of een laptop/pc via de USB poort.
De gegevens verlies je niet als je batterij leeg is.

ps; De borstband is ook niet echt comfortabel, maar misschien lukt het met eentje van Polar ook wel... eens testen...
Mika
Mountainbiker

Post by Mika »

Flip FSR wrote:
Mika wrote:Ik heb ergens gelezen dat die 3 uur vooral was bij de combinatie hartslag en cadans. Met alleen HR zou dat toch meer moeten zijn, niet?
Ik twijfel eraan, eerlijk gezegd, maar laat het dan nog een uurtje meer zijn... :roll:
Dat is dus eigenlijk een serieus probleem. Niet dat ik zo een lange afstandsrijder ben, maar zo'n toestel moet toch zeker 5 uur meegaan (kwestie van een beetje reserve te hebben).

Als je dan er ook nog rekening mee houdt, dat een batterij mettertijd minder lang zal meegaan, blijft er dus niet meer veel over.

Wat is de ervaring van anderen die reeds de Edge 305 gekocht hebben?
Post Reply