Boek Filip Meirhaeghe

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Guest

Post by Guest »

Ik ga dit topic niet sluiten. Maar kunnen we het verder wel sereen houden.
Trouwens het liedje begint inderdaad afgezaagt te worden. Een discussie is goed, maar ik heb niet echt de indruk dat het ergens naar leid.
Girlpower
Mountainbiker

Post by Girlpower »

Ik vind dat dit topic er gerust mag blijven. Als iedereen en Ivo on topic blijft en niet in herhaling valt.
Dit is een topic over Filip zijn boek en wat er in beschreven wordt maar wat men van Filip zelf vind is hier niet relevant vind ik; daar zijn andere topics voor. Het merendeel van deze topic is toch positieve commentaar over zijn boek en dat is toch een extra steun voor Filip die goed weet dat hij het negatieve er bij moet nemen. En dat zal zo nog een hele tijd duren vrees ik :roll: maar er zijn genoeg mensen die wel in hem geloven (zie maar de opkomst van fans voor zijn feest) en enkele rotte appels gaan de hele mand niet bederven hier op mountainbike.be hoop ik
Last edited by Girlpower on Mon 06 Feb 2006 15:28, edited 1 time in total.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

"Ik vind dat dit topic er gerust mag blijven. Als iedereen on topic blijft en niet in herhaling valt."

Hopelijk neem je dit gezegde niet al te letterlijk want dan kan je net zo goed dit (en andere) forum opdoeken. :-D
Girlpower
Mountainbiker

Post by Girlpower »

[quote="Girlpower"]Ik vind dat dit topic er gerust mag blijven. Als iedereen en Ivo on topic blijft en niet in herhaling valt.

:roll: Sorry dat ik je even vergeten was hè :wink: :-D
maar euh je reactie is :off:
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Nou, nou Mimi als jij het zegt.
Dan durf ik niet anders. Er gaat tenslotte niets boven Limburgse logica.
Maar willen of niet nu moet ik weg want ik moet nog stofvegen en stofzuigen voor de manager thuiskomt.
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

dit zijn geen cartoons, we leven gelukkig in geseculariseerd land en filip is bovendien geen heilige :wink:

dit topic gaat idd over een boek dat positief heet, hij bedoelde dat op 2 manieren, dacht ik: hij testte positief en hij wilde daar positief mee omgaan

zoals ik al zei: hij is daar, wat mij betreft, zeer goed in geslaagd
voor zover het iemand interesseert, redenen om aan te nemen dat die hoge hematocriet test in '97 (als ik me goed herinner) een anomalie was, en zijn epo-zonde een misstapje, zijn imo:

- hij ging tot op de uiterste limiet (en vandaar het nog maar een héél klein stapje naar epo)
- hij had begin de jaren tachtig al ruimschoots bewezen uit het goede kampioenenhout gesneden te zijn,
- de enorme anti-climax die zijn zilveren medaille in 2000 betekend had (hij stond zelfs tegen zijn goesting op het olympisch podium!),
- de mentale klap in Kluisbergen in 2004, het enige jaar dat hij die gouden plak nog kon halen,
- het niet zo technisch karakter van Athene, terwijl hij bij uitstek een technisch rijder is,
- etc.

mocht hij die gouden plak niet gehaald hebben, dan zou de anti-climax nog erger geweest zijn dan in 2000 (wegens zo goed als zeker laatste kans ... verkeken) en zat zijn carrière er mss sowieso op (nu heeft hij tenminste nog iets te bewijzen: dat hij het zonder epo idd ook kan): de stress in die topsport-cocon waarin hij leefde (en weer leeft) moet enorm geweest zijn, zoals ze schrijven op de achterflap: "over een topwielrenner die stilletjes, onder de druk van zijn omgeving en zijn eigen drang en dwang, zijn noodlot tegemoet rijdt."

maar wat ik eigenlijk wilde zeggen (bezweet na de eerste 3/4 uur ergo training van de week): een van de zaken die me enorm verwonderd hebben is zijn slapeloosheid, heb daar sedert een aantal weken namelijk zelf ook serieus last van, komt zowat overeen met de start van mijn ergotrainingen, waarop ik enorm zweet, hij moet, intensief als hij traint, nog véél meer zweten, met dat zweet verlies je mss niet alleen zout maar ook mineralen en mss leidt dat tekort bij sommigen tot slapeloosheid, ze is vorige week, toen ik niet meer fietste, bij mij in elk geval beginnen verbeteren
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

maar wat ik eigenlijk wilde zeggen (bezweet na de eerste 3/4 uur ergo training van de week): een van de zaken die me enorm verwonderd hebben is zijn slapeloosheid
,

Mij verwondert Meirhaeges Slapeloosheid in het geheel niet.
Want
1) Door zijn hoge prestatiedruk (die hij zichzelf oplegde, maar die natuurlijk ook zijn omgeving, de media en zijn sponsors oplegden) in een uitermate competitieve omgeving (bv. wereldkampioen worden of niet, da's nog wel wat anders dan al dan niet 3/4 uur al dan niet op een ergotrainer zitten..) is het niet meer dan normaal dat je last krijgt van stress, veel stress. En dan krijg je het moeilijk om de slaap te vatten.
2) en juist als topsporter is slaap absoluut noodzakelijk om te recupereren, geestelijk én lichamelijk.
3) De vele zware inspanningen maken dat je als renner/sporter soms te vermoeid bent om in slaap te vallen. Ik heb dat nl. ook wel eens - na een Ardennentocht of zo. Ik geloof dan ook niet in het verhaaltje van 'ge zult wel goed slapen vannacht' dat men vaak zegt tegen iemand die een zware fysieke inspanning heeft geleverd.
Als je een matige fysieke inspanning levert, ja dan zul je in principe goed slapen. Maar als je op of over de grens van je lichamelijk kunnen gaat (en dat moest Meirhaeghe regelmatig doen), dan klopt je hard nog te snel en te hevig op het moment dat je in je bed zou moeten gaan liggen om rustig in te slapen.
En ja, dan kan een slaappil helpen. Als je niet echt continu slaappillen gebruikt, maar regelmatig eens een break voorziet (bv. wel in de week, maar niet in het weekend, of omgekeerd) dan kan het lichaam dit ook echt wel aan zonder dat er 'gewenning' optreedt. Maar dan is deze vorm van afwisseling ('drugs holiday' heet dit in het medisch jargon) echt wel noodzakelijk.
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

ja dat verklaart zijn insomnia, maar niet de mijne (die ook niet zo erg is en al aan het verbeteren is) :P

het is off topic (alhoewel: is een opvallend onderwerp in het boek), maar toch nog dit (wie weet, mss leest hij dit en steekt hij er nog wat van op):

mineralen spelen wel degelijk een rol bij het slapen:
http://www.bbc.co.uk/health/healthy_liv ... rals.shtml

mss verliezen sommigen veel meer mineralen dan anderen bij het zweten:

http://www.wielersportinfo.nl/water.htm
In tegenstelling tot wat veel mensen denken gaan er tijdens het zweten maar weinig mineralen verloren.

Samenstelling zweet per liter
Hieronder een lijstje met de samenstelling van het zweet. Hieruit kun je concluderen dat het allemaal wel mee valt met het mineraal verlies door het zweten. Wel moeten sporters die gemakkelijk zweten hun dagelijkse behoefte aan magnesium, zink en ijzer in de gaten houden.

Samenstelling zweet per liter
Natrium 1200 mg Chloride 1000 mg Kalium 300 mg Calcium 160 mg Magnesium 36 mg
Zink 1,2 mg IJzer 1,2 mg Mangaan 0,06 mg Koper 0,06 mg Melkzuur 1500 mg
Ureum 700 mg Ammoniak 80 mg Fosfaten en sulfaten 40 mg Pyrodruivenzuur 40 mg Vitamine C 50 mg
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

wat die prozac betreft, blijkt meirhaeghe dus geen uitzondering te zijn: het halve wielerpeleton zit aan de prozac volgens een ex-wielrenner (de clerck), om de dagelijkse trainingen van 6-8 uur te verteren, volgens de journalist die dit vermeldde, meirhaeghe nam ze soms om de mentale druk te verteren (maar even later noemt hij zware antidepressiva een ramp voor topsporters omdat ze niet alleen dieptepunten maar ook hootepunten uitvlakken, antidepressiva helpen je dus blijkbaar ook beter presteren als je in een dip zit?)

na Sydney (teleurstellende zilveren medaille) had hij iets straffers nodig, schrijf hij, hij presteerde slecht, in de periode zei hij ook eens tegen zijn trainer dominique: "ah, we zitten in Amerika, schoon op ons gemak": zo groot is de prestatiedruk in Europa blijkbaar (en ze is er blijkbaar opnieuw, gezien zijn inspanningen om zich in de kijker te rijden en zijn uitval na zijn vierde plaats in de laatste beachrace)

de meesten trainen trouwens niet meer dan 6 uur, dacht ik (boonen verwees in elk geval recentelijk naar wrenners die hem trots vertelden dat ze 6 uur getraind hadden, maar ze wisten volgens boonen niet wat ze precies voor training gedaan hadden, zelf traint hij gerichter en blijkbaar minder)
Jens
Mountainbiker

Post by Jens »

ik heb een twee weken geleden ook zijn boek gekocht, dat ik nu aan het lezen ben tijdens den blok (onder de middag).
werkelijk goe geschreven en ik vind het spannend van in het begin! Mijn respect voor hem is nog gegroeid, en ik hoop dat hij een serieuze come-back kan maken, maar ook mischien wat gas kan terugnemen, indien nodig.. blij zijn met wat hij heeft!!

in elk geval: nen aanrader! =D>

(en wie het nog ni heeft: ik heb het in de makro gekocht voor 13 of 14 euro)
Post Reply