Garmin Edge305 (PRODUCTTEST)

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
dwphilippe
Mountainbiker

Post by dwphilippe »

de Ron wrote:Koop je de City Select of City Navigator kaarten met alle straten van Benelux bijvoorbeeld, dan zit er wel automatische routeberekening bij. De topomap Frankrijk beschikt blijkbaar wel over route-calculatie gegevens
Kan je met de City Select of City Navigator kaarten ook zelf een route maken via veldwegetjes (zoals bij de Topomap België) en kan je er ook een route die ik gereden heb op projecteren zodat ik achteraf kan zien waar ik gereden heb? Met andere woorden kan je met City Select of City Navigator kaarten alles wat je met Mapsource ook kan?
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

dwphilippe wrote:1)Kan je met de City Select of City Navigator kaarten ook zelf een route maken via veldwegetjes (zoals bij de Topomap België) en
2)kan je er ook een route die ik gereden heb op projecteren zodat ik achteraf kan zien waar ik gereden heb?
3)Met andere woorden kan je met City Select of City Navigator kaarten alles wat je met Mapsource ook kan?
1) Inderdaad Cityselect en navigator dienen juist om routes op voorhand te kunnen maken. Dat is het toffe eraan. De wegen moeten wel op de kaart staat om erop te kunnen navigeren. En buiten de asfalt- en grotere veldwegen staat er niet veel meer op...

2) De route die je hebt opgenomen tijdens de rit heet eigenlijk een "track". Ja, je kan die projecteren op de kaart als je de kaartsoftware geïnstalleerd hebt.

3) Effe opppassen hier! Je verwart twee dingen; Mapsource is het software programma dat je in staat stelt Cityselect en -navigator en/of topomaps en/of metroguide te lezen en gebruiken. Deze laatste zijn kaartsoftware... :wink:
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Effe ter zijde maar ik vind het toch spijtig dat die Belgische Topokaart niet routable is. En dat voor zo'n kleine oppervlakte. Technisch geen probleem want de Franse kan dat zonder probleem. Bovendien zijn de Franse kaarten nog veel gedetaileeerder (basis is 1/25.000 ipv 1/50.000).
Soit, misschien voor een volgende versie, kwestie van de winkel te laten blijven draaien.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Flip FSR wrote:Eigenlijk is het wel spijtig dat je geen kaarten kan uploaden, hoewel het schermpje natuurlijk wel erg klein is :roll:
Ik zie deze gps functie meer als een handige tijds- en track opname met de vele mogelijkheden om achteraf je ritten te analiseren.
De grafiekjes die je eruit krijgt zijn mooi en duidelijk en de meting is vrij correct qua afstand. Of de hoogtemeting correct is zullen we morgen eens testen in Dilsen op de terrils. De Edge op het stuur en de GPS60CS in de rugzak :wink: Ne goeie test denk ik... :roll:
En hoe is de test meegevallen ? Of tegengevallen ?

Ik heb ook goesting om een Edge aan te schaffen. Heb wel nog enkele vraagskes :
- kan kadans- en hartslagmeter samen in 1 Edge genomen worden of moet je kiezen ?
- krijg je voldoende GPS-info om bijvoorbeeld aan het Garda-meer te gaan biken op basis van een track die je van iemand hebt gedownload ?
- ik heb nog nergens een foto gevonden van het scherm van een Edge en zou graag eens zien welke gps-info er gepresenteerd wordt... indien mogelijk ... je vous remercie infiniment
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Je koopt ofwel de Edge met cadans ofwel de Edge met hartslagmeting.
Wat je niet hebt kan je dan wel in optie bijkopen.
de Ron
Mountainbiker
Location: '17 Scott Spark 900 RC Ultimate, '17 Scott Scale RC 900 World Cup

Post by de Ron »

Cadans en hartslag kan samen in één edge toestel opgezet worden.
Binnenkort is er een Edge305 bundle aanbieding die de beide accessoires bevat. Momenteel kan je enkel het ontbrekende stuk bijbestellen.

Wat track betreft van Garda Meer, komt het erop aan om 'op het lijntje te rijden', wat op eerste zicht niet altijd evident lijkt met het kleine Edge scherm, maar in de praktijk toch goed meevalt (je kan in- en uitzoomen tijdens de rit).

Enkel bij routes, worden er aanwijzigingen (rechts / links) gegeven, maar de meeste fietsroutes die op internet staan, bevatten enkel tracks.

Als je de schermen wil zien, surf dan naar www.garmin.com. Klik op de 'Outdoor' toestellen, en dan zie je de Edge al direct staan. Hier kan je nu de owners manual (gebruikershandleiding) van elke Garmin toestel downloaden in PDF formaat, en dan bekijken of uitprinten. Hier heb je dus de meest complete info over gans het toestel

Groeten
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Dat begint er hoe langer hoe beter uit te zien. Tof speelgoed zeg.
vj
Mountainbiker

Post by vj »

de Ron wrote:

Enkel bij routes, worden er aanwijzigingen (rechts / links) gegeven, maar de meeste fietsroutes die op internet staan, bevatten enkel tracks.

http://www.softsolutions.be/GPS/Garmin/WinGDB11.zip hier kan je tracks omvormen naar routes en visa versa en nog veel meer ,echt een handig ding 8)
Mika
Mountainbiker

Post by Mika »

Ik ben ook serieus aan het denken om een Edge 305 te kopen ter vervanging van mijn HAC-4 en Garmin Etrex Venture (die stilaan aan het eind van zijn latijn begint te geraken).

Zelf zit ik ook met vragen:

- Is het mogelijk om in Mapsource de waypoints van een map te exporteren naar de Edge 305? Met de Etrex venture kon ik mappen exporteren maar de gps hield uiteindelijk alleen de waypoints in zijn geheugen gezien hij niet overweg kon met kaarten. Zonder kaart kan ik leven, maar die waypoints zijn wel handig als herkenningspunt.

- Hoe is de software van de Edge 305. Zijn er mooie overzichten uit te krijgen? En zijn de gegevens te exporteren naar bvb. Excel of een ander formaat? Kan je bvb. manueel andere trainingen toevoegen?

- Hoe precies is de snelheidsmeting? Is dit beter met SirfStar-III chip? Kwestie van te weten of ik niet beter ook de CAD-optie erbij neem.

- Hoe is de hartslagontvangst? Met de HAC-4 heb ik weleens problemen. Zeker in de winter als ik wat dikker aangekleed ben.
BikingBrecht
Mountainbiker

Post by BikingBrecht »

DE Edge305HR interesseert me ook wel. Maar ik heb nog wel enkele vraagjes.

- De software die bij de Edge geleverd is, bevat deze geen kaarten?
Dat zou toch moeten want wat is anders het nut van de GPS als je na afloop niet kunt zien of je door bossen of over bergen (info die op kaart staan) hebt gereden?

- De snelheid en afstand die gemeten wordt, is deze 100% afhankelijk van het ontvangen GPS signaal of wordt er nog een wielsensor gebruikt?
Post Reply