voordeel van klikpedaal

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Ben Lee
Mountainbiker

Post by Ben Lee »

Ik rij nu ongeveer 6 jaar met spd's, één ding kan ik als goede raad zeggen, bij het eerste gebruik, zorg dat ge ze op zijn lichtste zet ... Ik was 't vergeten ...

Ik woonde toendertijd in Herentals en ging onmiddellijk na het monteren mijn nief pedalen en schoenen uitproberen ...

In Kasterlee aangekomen, de grote baan over reed ik net voorbij het padje (de villawijk in) Ik remmen, kwam stil (op 't fietspad aan de grote baan), probeerde mijne voet eruit te halen en ... boem ... heel 't fietspad vol mountainbiker, net op het moment dat er ne hele troep wielertoeristen aankwam ... :oops: #-o Die mannen allemaal lachen, maar toen ik zei dat het mijne eerste keer was met spd's, leken ze me allemaal te begrijpen ...

Nu ben ik het gewoon om met mijn spd's te rijden, en het komt mij bijna niet meer voor dat ik val door de spd's ('t is te zeggen maximum één a twee keer per rit).

Mijn vorige rit, ik verlaat de offroad-zijde van het kanaal dessel schoten in Retie om zo richting Oud-Turnhout terug te rijden (voor de mensen van de streek), kom op een landbouwweg door natuurgebied uit met heeel grote plassen en nen harde ondergrond. Eén plas was zo groot dat ik er door moest, geen probleem dacht, der ligen ferm stukken ijs op, den ondergrond zal wel hard genoeg zijn om erdoor te rijden ... fout ... de plas was dieper dan ik dacht (halverwege mijn scheenbeen toen ik terug rechtstond) en den ondergrond zoog mijn wielen uit mijne fiets met als gevolg ... boem stil spd vast en splash in de plas, de rechter helft van mijn lijf helemaal nat ... en nog 12 km naar huis bij 1°C. Uiteindelijk meegevallen, niet echt kou gehad (maar onder den douche tintelde alles stevig)
Eén ding is zeker: I felt alive, and loved it!

Aooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Ben
Dresse
Mountainbiker

Post by Dresse »

ik rij al jaren met haken en ben er nog nooit mee gevallen... (al wel gevallen, maar nog niet door de haken :) )
ik kan trekken, duwen en bunnyhoppen :)

nadeel is wel dat die bandjes soms breken als ze wat versleten zijn en dat ge moeilijker van die fancy schoenhoesjes tegen vocht en koude kunt gebruiken...
van_hoof
Mountainbiker

Post by van_hoof »

hmm, mij hebben ze altijd wijsgemaakt da als ge valt me haken dat ge u lelijk kunt zeer doen, omdat u voet nie weg kan van u fiets, ben al gevallen me mtb en me race beiden klikpedalen en steeds was ik uitgeklikt zonder erbij na te denken gewoon een automatisme dus voor mij klikpedalen :lol:
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

Kheb ook nog met haken gereden en das denk gewoonte

Kheb 540 klikkers en nu zou ik niet meer met haken kunnen rijde omda ge gwn zijt van die beweging met uw voet te maken en bij haken zitte dan vast

Mijn klikkers staan nog altij op hun loste... kzen er nog maar ene keer uitgeschoten ... nl. te zondag in mol-wezel... been tegen stuur ma zonder gevolg

Met oefenen ook ni gevalle... wel bijna tege de gevel van ons huis want geraakte er ni uit... gelukkig had ik de reflex van men hand te zetten tege de muur want had helm ni op [-o<
MARTINI
Mountainbiker

Post by MARTINI »

XC-SjoerieMoerie wrote:Kheb ook nog met haken gereden en das denk gewoonte
Kheb 540 klikkers en nu zou ik niet meer met haken kunnen rijde omda ge gwn zijt van die beweging met uw voet te maken en bij haken zitte dan vast
Mijn klikkers staan nog altij op hun loste... kzen er nog maar ene keer uitgeschoten ... nl. te zondag in mol-wezel... been tegen stuur ma zonder gevolg
Met oefenen ook ni gevalle... wel bijna tege de gevel van ons huis want geraakte er ni uit... gelukkig had ik de reflex van men hand te zetten tege de muur want had helm ni op [-o<
ja :-D de eerste keer had ik dat ook ! alleen dat ik niet de reflex had
om mijn hand te zetten #-o greetz MARTINI..
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

Ben Wolf Lee wrote: Ik remmen, kwam stil (op 't fietspad aan de grote baan), probeerde mijne voet eruit te halen en ... boem ... heel 't fietspad vol mountainbiker
Lol, hoeveel keer ik da in 't begin heb mogen meemaken met mijn spd'kes.... Pas na 3 weken had iemand me verteld da ge die verdomde pedalen losser kon schroeven :evil:
Garf
Mountainbiker

Post by Garf »

Ik heb vandaag voor het eerst met m'n klikpedalen gereden, en ik ben blij te kunnen zeggen dat ik niet ben gevallen. Het inklikken was uiteindelijk enkele keren nog moeilijker dan het uitklikken. Ik moet nl. eerst nog een beetje leren waar dat de plaatjes precies zitten onderaan m'n schoenen. T'was zo'n beetje naar voor en achter schuiven tot ze uiteindelijk vastklikten.

Ik merkte wel al een aangenaam verschil tov de gewone pedalen, vooral bij het nemen van een stevige bergop. Je kan echt zowel duwen als trekken aan je pedaal. En dan ook nog het springen (bunnyhoppen genoemd, kan dat? :-) ). Veel handiger met klikpedzalen. Bijvoorbeeld als je een voetpad wil oprijden, kan je je hele fiets van de grond omhoog trekken. Voordien kon ik enkel m'n voorwiel doen opspringen, en dan onderuit gaan, als je achterband bleef steken achter de boord.

I love my 540's... voorlopig toch, want ik heb er nog niet mee gevallen. :-D
Ben Lee
Mountainbiker

Post by Ben Lee »

Ik rij reeds geruime tijd (bijna) altijd met spd's, persoonlijk vind ik dat dit op het vlak van rendement kop en nek boven gewone platvormpedalen zit.

Als het om springen en showen gaat (zelfs bunnyhoppen) moet ik zeggen dat ik dit beter kan op gewone platvormpedalen!

Vermoedelijk op veel vlakken gewoon een kwestie van vertrouwen ... ik denk dat ik deze dingen best eens ga oefenen met mijn klickpedalen om hier vertrouwen in te krijgen (op een zand of grasveld, waar ik wat zachter kan vallen).

Niet dat ik niets durf op mijn spd's, zolang ik snelheid hou heb ik geen problemen, maar voornamelijk de stilstaande maneuvres (showkes) zijn spannender!

Zoiets ...

Image

en zoiets ...

Image

wil iemand me dan komen helpen met dit te oefenen?

Image

Ben.
Max Power
Mountainbiker

Post by Max Power »

Ben Wolf Lee wrote:
Image

Ben.
Ik vrees dat deze toch verkeerd afloopt met klikkers :-D
bicky
Mountainbiker

Post by bicky »

stilldro wrote:voordeel: bunnyhoppen gaat veel makkelijker, kun je makkelijker over boomstammetjes springen..
Dit zou ik niet meer bunnyhoppen noemen; eerder fiets omhoog trekken ofzo iets. De bunnyhop is een specifieke techniek die je gebruikt om te springen zonder klikpedalen.

maar het is wel correct dat het een voordeel is om je fiets van de grond te krijgen om (kleine) obstakels te nemen.
Post Reply