vervanging derailleurs...

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
brunette
Mountainbiker

vervanging derailleurs...

Post by brunette »

ben nu toch al een tijdje aant mtb'ken, en mijn lx vanachter begint toch wat slijt te vertonen. Als ik upgrade naar xt, waar moet ik dan opletten? Passen die standaard, of heb ik een specifieke 9-speed nodig? idem voor vooraan.. . beetje beginnersvraag :oops: maar ben niet echt de handigste van de hoop. Welke tweedehandsprijzen moet je rekenen?

merci...
kiwi_x
Mountainbiker

Post by kiwi_x »

ik zou niet tweede hands gaan dan heb je binnen de kortste keren erug probs maar ik maak de rekening niet .
qwan
Mountainbiker

Post by qwan »

Qua achterderailleur moet je m.i. op twee dingen letten:
- shimano rapid rise (of zoiets), het 'omgekeerde' systeem, waarbij de veer de derailleur naar binnen trekt.
- de lengte van de kooi die het maximaal aantal tanden dat je kan overbruggen bepaalt.

Qua voorderailleur wordt dat:
- de omtrek van de staande buis waarop de derailleur gemonteerd wordt.
- de grootte van je grootste tandblad (46 of 48 tanden vereisen soms een speciale derailleur)
- de versnellingskabel die van boven of van onderaan komt, alhoewel de meeste modellen ondertussen beide aankunnen.
- down-swing of top-swing

En net met dat laatste heb ik bij mijn Xt voorversnelling geen rekening gehouden, dus:
te koop, een Xt voorderailleur, FD-M 761 44/48, model 2006
- 34.9 mm doorsnede
- 44 of 48 tanden voorblad
- top of down pull
- down-swing

Nooit gemonteerd geweest, originele verpakking en een paar Euro goedkoper dan het goedkoopste wat ik op het net kan vinden, dus 20 Euro.
zweetboebel
Mountainbiker

Post by zweetboebel »

koop de O2-bikers van februari-maart 2006. daar staat alles haarfijn en stap voor stap uitgelegd hoe je een achterste derailleur afstelt... succes!
Post Reply