Garmin Edge305 (PRODUCTTEST)

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
scalpy
Mountainbiker

Post by scalpy »

Hallo,

Ik heb een edge305 HR, en ben er tot nog toe dik tevreden over.
Voor de snelheidscencor hoef je de CAD alvast niet te nemen, die dient voor mocht de satelietontvangs uitvallen, maar dat heb ik tot op heden nog nooit gehad (ook niet in mist en/of bos)

Je kan zelf tracks/ routes maken aan de hand van eerder gereden ritten, maar je kan geen kaarten of routes uploaden van het internet..
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

scalpy wrote:Hallo,

Ik heb een edge305 HR, en ben er tot nog toe dik tevreden over.
Voor de snelheidscencor hoef je de CAD alvast niet te nemen, die dient voor mocht de satelietontvangs uitvallen, maar dat heb ik tot op heden nog nooit gehad (ook niet in mist en/of bos)

Je kan zelf tracks/ routes maken aan de hand van eerder gereden ritten, maar je kan geen kaarten of routes uploaden van het internet..
Een stomme vraag misschien, maar kan je een zelf gereden route achteraf op je pc bekijken in bijv. een programma zoals "de stafkaarten van België" van het NGI ?

Ik vermoed van niet, maar ik zou het zeker willen weten :wink: .
dwphilippe
Mountainbiker

Post by dwphilippe »

Hallo Scalpy,

Mijn Edge305 HR komt deze week toe.
Kunt gij uw routes delen. Ze mij door mailen of ergens op het internet zetten. Zodra ik er heb zal ik ze ook publiceren.
Rock Rider
Mountainbiker

Post by Rock Rider »

Rikske wrote:
Een stomme vraag misschien, maar kan je een zelf gereden route achteraf op je pc bekijken in bijv. een programma zoals "de stafkaarten van België" van het NGI ?

Ik vermoed van niet, maar ik zou het zeker willen weten :wink: .
Kijk hier eens... www.valcke-vanraes.be
da zijn routes die ik achteraf heb ingeladen in de NGI stafkaarten en dan zo op het net gezet heb...
Het kan dus.... :wink:

was wel nie met nen edge, maar met nen forerunner201, dus met den edge zal da ook wel kunnen...
was wel eerst via mapsource, daar opslaan in gpx formaat en dan via de dvd versie van de ngi kaarten in het programma binnenhalen via de gps transfer die dan zo moet ingesteld worden dat het via bestanden gaat...
scalpy
Mountainbiker

Post by scalpy »

Mijn Edge305 HR komt deze week toe.
Kunt gij uw routes delen. Ze mij door mailen of ergens op het internet zetten. Zodra ik er heb zal ik ze ook publiceren
Moet het hier ook nog allemaal een beetje uitdokteren, maar dat moet perfect lukken; als we onze routes op motionbased zetten kunnen we ze sowieso ruilen (met iedereen)

de eerstkomende weken vrees ik echter dat er van mooie routes fietsen niet veel in huis zal komen; ik wordt vandaag of morgen voor de eerste keer papa!! :drunk:
scalpy
Mountainbiker

Post by scalpy »

was wel nie met nen edge, maar met nen forerunner201, dus met den edge zal da ook wel kunnen...
was wel eerst via mapsource, daar opslaan in gpx formaat en dan via de dvd versie van de ngi kaarten in het programma binnenhalen via de gps transfer die dan zo moet ingesteld worden dat het via bestanden gaat...
Zou ik ook graag kunnen, kan je me wat uitgebreider uitleg geven?
Wat moet ik aanschaffen?
-mapsource cd? (welke)
-ngi cd
-..??

mercikes!!
de Ron
Mountainbiker
Location: '17 Scott Spark 900 RC Ultimate, '17 Scott Scale RC 900 World Cup

Post by de Ron »

Heb sinds 1 week de Edge305HR in gebruik. TT Wuustwezel mee gereden, en gans de rit geen enkel verlies van GPS signaal. Zeer tevreden over, want eerdere draadloze fietscomputers (oa HAC4, VDO C1 DS) functioneerden niet goed op de Lefty voorvork. De afstand tussen zender en ontvanger was te groot, vandaar dat ik nu een fietscomputer met GPS heb aangeschaft

De gereden ritten kan je perfect met de meegeleverd Training Center software analyseren. Om het afgelegde parcours te bekijken, heb je wel een kaart nodig (waarschijnlijk enkel Garmin map kaarten, zoals Topomap Belgie of de City Select of City Navigator kaarten).

Indien je zoals ik al over een ander Garmin GPS toestel beschikt met bijhorende wegenkaarten (nuvi350), dan kun je zelfs van het MapSource programma gebruik maken om routes, waypoints en tracks uit te wisselen met de Edge. Let wel, gereden ritten (courses) kan je enkel van de edge naar Mapsource opladen, en niet andersom. De edge kent de notie 'track'niet, maar praat over 'courses'. Een course is eigenlijk een track, aangevuld met snelheids gegevens en HR gegevens. Mapsource kent dan weer niet de notie 'Course'.

Om tracks uit te wisselen, hoef je dus niet via Motionbased te gaan, als je over Mapsource beschikt. Motionbased is volop nog aan het beta-testen met de Edge. Er zijn veel MTB/fiets routes beschikbaar in track formaat op het internet (www.gpstracks.nl). Deze kunnen momenteel enkel in de Edge geladen worden via Mapsource, en NIET via Training Center.

Momenteel test ik de navigatie mogelijkheden verder uit, samen met de Virtual Partner functie.

Ik hou jullie op de hoogte.
Rock Rider
Mountainbiker

Post by Rock Rider »

scalpy wrote:
Zou ik ook graag kunnen, kan je me wat uitgebreider uitleg geven?
Wat moet ik aanschaffen?
-mapsource cd? (welke)
-ngi cd
-..??

mercikes!!
Alles hangt dus af van je toestel. Bij mijn weten kunnen zowel de Edge en de Forerunner alleen maar waypoints exporteren naar de NGI kaarten, zowel de dvd als de cdrom versie. Dit omdat de Garmin toestellen zogezegd geen tracks opslaan, maar een "traininghistory"...
Bij andere toestellen, zoals de Etrex Legend kan je rechtstreeks tracks uploaden naar en downloaden van je toestel... allemaal via NGI

Nu, om het probleem met de tracks (of traininghistorie) van de Forerunner (en dus waarschijnlijk ook de Edge) te omzeilen, bestaat er een oplossing...
Je koopt je mapsource Topomap Belgium en haalt via dit programma de gereden track binnen van je toestel naar je programma. Je slaat dit op als gpx file.
Nu kan je via de DVD versie van de NGI kaarten ENKEL DE DVD VERSIE EN NIET DE CDROM VERSIE de configuratie voor het binnenhalen van gps files aanpassen en dat op GPX zetten ipv Magellan of Garmin.
Dan kies je "importeren" in het menuutje "gps" en ga je naar de plaats waar je de gpx file opgeslagen hebt op je pc... Zo heb je toch je track in de ngi kaarten...

EEN GROOT NADEEL
Groot nadeel van deze operatie is: het is duur... De mapsource cd kost 99€, de dvd versie van de NGI kaarten ongeveer 50€
Als je die niet liggen hebt, dan kan je evengoed kijken naar een GPS zoals de Etrex Legend... De meerprijs tussen de forerunner en de Legend zal minder zijn dan de aankoop van deze bovenvernoemde programma's!

Met de Legend heb je dan nog de functie om te navigeren en met de Forerunner en de Edge niet... Bij de Legend heb je natuurlijk de hartslagfunctie niet en bij de Edge305 en de Forerunner301 wel... Het is een afwegen van wat je persoonlijk wil natuurlijk...

Ik heb het aan den lijve ondervonden mensen... heb ook eerst een Forerunner201 gekocht en dan uiteindelijk toch een Legend...
In combinatie met de PolarCS200Cad is dit nu echt wel voldoende
#-o
vj
Mountainbiker

Post by vj »

de Ron wrote:Heb sinds 1 week de Edge305HR in gebruik. TT Wuustwezel mee gereden, en gans de rit geen enkel verlies van GPS signaal. Zeer tevreden over, want eerdere draadloze fietscomputers (oa HAC4, VDO C1 DS) functioneerden niet goed op de Lefty voorvork. De afstand tussen zender en ontvanger was te groot, vandaar dat ik nu een fietscomputer met GPS heb aangeschaft

De gereden ritten kan je perfect met de meegeleverd Training Center software analyseren. Om het afgelegde parcours te bekijken, heb je wel een kaart nodig (waarschijnlijk enkel Garmin map kaarten, zoals Topomap Belgie of de City Select of City Navigator kaarten).

Indien je zoals ik al over een ander Garmin GPS toestel beschikt met bijhorende wegenkaarten (nuvi350), dan kun je zelfs van het MapSource programma gebruik maken om routes, waypoints en tracks uit te wisselen met de Edge. Let wel, gereden ritten (courses) kan je enkel van de edge naar Mapsource opladen, en niet andersom. De edge kent de notie 'track'niet, maar praat over 'courses'. Een course is eigenlijk een track, aangevuld met snelheids gegevens en HR gegevens. Mapsource kent dan weer niet de notie 'Course'.

Om tracks uit te wisselen, hoef je dus niet via Motionbased te gaan, als je over Mapsource beschikt. Motionbased is volop nog aan het beta-testen met de Edge. Er zijn veel MTB/fiets routes beschikbaar in track formaat op het internet (www.gpstracks.nl). Deze kunnen momenteel enkel in de Edge geladen worden via Mapsource, en NIET via Training Center.

Momenteel test ik de navigatie mogelijkheden verder uit, samen met de Virtual Partner functie.

Ik hou jullie op de hoogte.
dus je kan gewoon een track downloaden van het net en overdragen naar de edge via mapsource en dan deze track rijden of wa? heb nu al zoveel tegenstrijdige berichten gehoord ,zelf in de winkel weten ze het niet en heb nu echt geen zin meer in nog een derde garmin op m'n stuur te zetten.
nog een bedenking, als je de manual naleest zeggen ze dat de route die je kan maken eigenlijk een aaneenschakeling is van waypoints, en aangezien de edge 100 points kan maken geldt dit dan ook voor gedownloade tracks?
Last edited by vj on Fri 17 Feb 2006 12:22, edited 1 time in total.
scalpy
Mountainbiker

Post by scalpy »

Via een omweg kan je een track idd overdragen naar je edge, maar opgelet; je kan GEEN kaart uploaden in de edge, en de navigatie mogelijkheden zijn beperkt.
Je krijgt een soort kruimelspoor dat je moet volgen, je ziet geen wegen of zo..

Het is en blijft meer een uitgebreide fietscomputer/ trainingsapparaat dan een gps (was voor mij ook het belangrijkste; een goed werkende comp. op m'n lefty)
Post Reply