recumby wrote:Hebben jullie ervaring met volgend vork-probleempje?
Mijn Axel Elite vork veert zeer stug. ik kan makkelijk vergelijken met mijn pa's vork (skareb). als we naast elkaar op een onverhard stuk rijden, zie ik zijn vork de hele tijd in en uitveren. dit is slechts 1 a 2 cm maar blijkbaar toch voldoende om de oneffenheden eruit te filteren. Bij mij daarentegen veert mijn vork bijna niks in of uit (op gewone onverharde wegen), behalve bij grotere putten en zo (dan hoor ik de lucht eruit geblazen worden).
Mijn vork (en fiets) zijn wel nog nieuw. in de handleiding van mijn vork staat dat ze 20 uur moet ingefietst worden. klopt dat? Dat lijkt me nl nogal lang.....
weet iemand raad?
(nee, de lockout staat niet op, en ja, de rode draaiknop staat op de "zachtste" instelling...)
Recumby, de Skareb is natuurlijk een klasse beter dan de Axel en het klopt dat de Axel Elite een lange inrij-periode heeft.
Ik vind 'm ook nogal stug maar na zo'n 8 maand gebruik vind ik 'm beter en beter geworden. Maar 't heeft bij mij ook een periode van experimenteren geweest, ook wat de re-bound betreft (blauwe knop onderaan 't rechtse vorkbeen) vooraleer ik tevreden was.
Met de knop bovenaan het linkse vorkbeen kan je de veer-voorspanning regelen. Het hangt misschien ook van je eigen gewicht af & je kan misschien ook een minder stugge veer in het linker vorkbeen laten plaatsen. (Als ik me niet vergis worden de Axel's standaard met een veer van medium-hardheid geleverd).
Succes,
Rolla.