Tune wielsetje

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
CameleonBike.com
Mountainbiker

Post by CameleonBike.com »

Ik heb nu 1.5 jaar met de Tune King Kong gereden.
Na 12 maanden was de lager in mijn body zodanig versleten dat deze bijna weg was. Er zat een klein beetje speling op de body,
bij demontage viel alles eruit, roest en kapot.

Voor alle duidelijkheid, ik ben een onderhoudsfreak, nooit gereinigd
met hogedruk of wat dan ook.
De lagers die tune gebruikt worden op maat gemaakt voor tune,
vergeet het dus om skf lagers te bestellen of dergelijke!
De leveringstermijn voor deze lagers was 2.5 maand!!

Momenteel ga ik m'n eigen wielenset bouwen met Chris King
naven. Ok, iets zwaarder maar wel betrouwbaarder.
ik heb liever enkele grammetjes meer voor iets betrouwbaarder.

Ik vind dat Tune fantastische produkten maakt,
maar voor naven kies ik liever iets betrouwbaarders.

Bruno
Cameleonbike
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

Trevorken wrote:Ik zie de velglinten er niet bijstaan, en ik dacht toch dat die DT-Swiss niet ust was.
De Mavic XC717 is trouwens toch wel een 35 gram per velg lichter.
Dan DT Swiss XR4.1? Nee :s
kamikeli
Mountainbiker
Location: Krafstoff-Pervélo (mtb), Xesco 'superlight' (mtb)en francesco 'carbon'(race)

Post by kamikeli »

Moest ik van U zijn, ik koos dt-swiss 240s naven (die naven lijken me toch onderhoudsvriendelijker en betere prijs t.o.v. chris king), spaken (sapim lazer, in totaal 1gr. zwaarder dan cx-ray spaken en veeeeel goedkoper), en als velg een notubes ztr olympic. Indien je nog lichter wil gaan kan je ook kiezen voor een mach 1 'magnesium'. Wanneer je dan nog kiest voor lichtere nippels zal je uiteindelijk op een heel licht wielsetje komen.

Ik heb wielset door onze coach laten spaken: dtswiss 240s naven, lazerspaken en 4.1d velgen. De nippels worden ook verlijmd wat een stijver wiel als resultaat geeft. Tevens maak ik gebruik van het notubessysteem. De olympic velgen van 'stan' had hij ook in de winkel, maar dit ging me wat meer kosten! Misschien voor volgend jaar...

Greetz
Last edited by kamikeli on Tue 14 Feb 2006 21:02, edited 2 times in total.
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

Ik zou voor dt-swiss naven gaan, heel betrouwbaar, wel ietsje zwaarder maar het extra gewicht van naven voel je toch niet, lichtere velgen daarentegen ga je duidelijk voelen!

Ik zou dt 240s naven nemen en stan velgen nemen, als je die vind mss zelfs de olymic versie :P
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Die zijn toch niet moeilijk te vinden? Hilset verkoopt ze zelfs in België.
Rij nu al enkele 1000den km zonder enig probleem met een zelf gespaakt
setje 240s naven/ZTR Olympic velgen en DT Aerolite spaken.
Zou wel de Aerolite spaken vervangen door Rev spaken. Slechts 1 gram verschil maar 100€ goedkoper per 64.
Tomski
Mountainbiker

Post by Tomski »

DT swiss wielen met 240s naafjes met xr4.1 velgen. Goed wielsetje en als je goed uitkijkt vind je ze aan een zeer voordelige prijs (350-400 euro)
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Dit spaart ook al een paar grammen op een wielset.
www.veloplug.de
Kees
Mountainbiker

Post by Kees »

Deze naven al eens bekeken zijn nog lichter als de Tune.
Je kunt op deze site mooi je wielen zelf samenstellen met de gewenste naven-spaken-nippels en velgen en meteen het uiteindelijke gewicht erbij zien.
Zeer enthousiaste biker zelf, en zeer goede vakman.

http://www.bikeboosting.nl/index.php?nwimtb

Heb een echt licht setje samengesteld op die site met de volgende gewichten en prijs

gewicht voorwiel : 547
gewicht achterwiel : 647
gewicht totaal : 1193

Prijs : 794

Image
niek
Mountainbiker

Post by niek »

ik rij met ck naven , ze zijn natuurlijk wel zwaarder dan de extralites, maakt wel niet zoveel uit voor het roterend gewicht, want je zit toch dicht bij het center.
ik heb voor de ck's gekozen voor het onderhoud omdat ze gewoon oerdegelijk zijn, afwerking is ongeëvenaard, en je kan alles zelf doen.
Geloof het of niet, maar de lageringen zijn zelf berekend om te draaien met wat water in.
Vooral de lichtere alu naven ( naar verluit ook ck's soms) zouden last hebben van scheeftrekken bij te grote spaakspanning, dus zeker bij iemand laten vlechten die er wat van kent als je met tune, extralite, ac begint.
als je eens rondkijkt, dan moet je de ck's nieuw wel rond de 400 vinden (ik heb het nu wel over de ISO's).
als je van plan bent om ze op een of andere internetshop te kopen zou ik wel niet te exotisch gaan kiezen dus dan meer 240s, ck of 'gewoon' de xtr's, met de laser's of de cx-rays en een superlichte (stans) velg.
moest ik nu herbeginnen zou ik voor de xtr's gaan , cxray en een stans velg, xtr's komen redelijk dicht in de buurt van de ck's maar een stuk goedkoper. kheb roel paulisen daar vorig jaar keer even mee zien rijden.
je zit wel met die centerlock , maar als je een xtr schijf wat uitboort zou je aan een min of meer gelijkaardig gewicht komen van de hope floating disc
niek
pervelo
Pro
Location: Thompson/Bmc/pervelo bike/tune,chris king,no tubes,black spire.......

Post by pervelo »

Als verdeler van tune,chris king en dt swiss kan ik enkel melden dat dit top producten zijn-de ene weliswaar wat lichter of zwaarder dan de andere.
Kwestie van garantie geen enkel probleem bij deze leveranciers.
ooit een geval gehad met een tune mag 190,wiel opgestuurd en 1 week nadien terug-binnenwerk en body volledig vernieuwd!!
Met wisselstukken nog nooit langer dan 2 weken moeten wachten.
Indien er moet gekozen worden tussen een set van fabrikant of zelf gemaakt,raad ik zelf gemaakt aan-iets duurder maar veel sterker!!
Post Reply