Training: Wie heeft zijn max hartslag laten bepalen?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

robby_viper68@hotmail.com wrote:ikzelf heb mijn maximale hartslag niet echt laten bepalen, maar ben al enkele keren op toertochten en trainingen tot mijn uiterste geweest en kwam op een max. hartslag van 212!
dit is denkek uitzonderlijk veel, ik ben 15jaar, weeg 45kg en meet 152cm
kan dit negatieve gevolgen hebben? :wink:
Als je maar 15 jaar bent is dat volgens mij wel normaal, toen ik 18 à 19 jaar was deed kajak marathonwedstrijden en toen zat ik op een wedstrijd ongeveer 2 uurs aan een stuk tegen een hartslag van 220!
Nu 6 jaar later moet ik al de moeite van de wereld doen om hem boven de 200 te krijgen!
Hoe jonger je bent hoe hoger je hartslag zal zijn.
osoc
Mountainbiker

Post by osoc »

De theoretische maximale hartfrequentie is 220 - leeftijd. De maximale hartslag is minder belangrijk. Belangrijker is het overslagpunt. Hiermee bedoelt men de hartslag waarboven men van aerobe naar anaerobe verbranding gaat, dus wanneer men onvoldoende zuurstof kan leveren in de spieren om het energieproces verder te zetten.
Trainingen op hartslag, en vooral de kwaliteitstrainingen, zijn er vooral op gericht in de buurt van het overslagpunt te werken.
Is dit belangrijk voor tt-rijders? Moet ieder wel voor zichzelf uitmaken. Maar, volgens mij, als je met een polar-ken rondtoert, is het belangrijk te weten waarom dit nuttig is. Overigens, ook het overslagpunt kan theoretisch berekend worden. De sportmedische testen hebben echter nog een veel groter nut, op preventief vlak. Tijdens de inspanningsproef kunnen via het ECG (Electro cardiogram) hartproblemen aan het licht komen. (ritmestoornissen, ...) Dit laatste is voor iedere sporter belangrijk. Kan/mag men zonder risico inspanningen doen? En belangrijk hierbij, ook als recreant wordt wel al eens aan maximale pols gereden (hellingen, ...)
Samenvattend, weten hoe ons lichaam functioneert is goed; preventie van acute dood in de sport door een inspanningsproef is belangrijk.
Bikeman
Mountainbiker

Post by Bikeman »

Ik ben er bijna 23 en geraak toch nog boven de 200 zenne :-?
Maar als da daar in Notheboom €75 kost, dan ga ik meneige daar ook nog eens laten testen denk ik.

Ik ben er ooit met het school geweest en heb op zo'n fietske gezeten :) (ik was toen 18)

Da was iets heel interessant, en ge krijgt er ne volledige uitleg achteraf. Ook hoe je je verdere trainingen het best kan aanpakken en zo =D>
osoc
Mountainbiker

Post by osoc »

Zoals ik al schreef de maximale hartslag is THEORETISCH ...
Velen zullen er wel nog boven gaan.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

pat17 wrote:is dat nodig voor een toerrijder zoals ik ?
frank wrote:als ge eens keihard de patersberg opvliegt en juist voordat ge boven zijt eens uw hartslagmeter bekijkt, zal dat wel hem maximum zijn ???? :lol:
ik denk dat dit de twee vragen zijn die de meesten zich wel stellen. Waarschijnlijk (?) heeft het gewoon te maken met de mate van precisie waarin je wil werken: als je héél precies wil zijn, laat je een max. test doen en anders ga je af op zelf gemeten cijfertjes. Hoe serieus je bent bepaal je op dat moment zelf.

Wat me wel opvalt is dat er maar heel weinig zijn die het hier gedaan hebben, terwijl ik toch denk dat meer dan de helft hier met hartslagmeter traint.
Pascal Geerts
Mountainbiker

Post by Pascal Geerts »

Ik ga morgen een testje laten doen.

Ik ben er eens curieus voor. Zijn er nog dingen die ik zeker moet weten, of is het gewoon vlammen tot ge bijna doodvalt?
Joybiker
Mountainbiker

Training; wie heeft zijn max hf laten bepalen ?

Post by Joybiker »

Pascal Geerts scchreef;
Ik ga morgen een testje laten doen.

Ik ben er eens curieus voor. Zijn er nog dingen die ik zeker moet weten, of is het gewoon vlammen tot ge bijna doodvalt?
Als het mogelijk is zou 'k toch een beetje opwarmen op voorhand, bvb door met de fiets naar the place to be te biken. De laatste jaren ga 'k naar m'n sportarts om die test af te leggen, kost iets van een € 30 waarvan nog gedeeltelijk terugbetaalbaar. VO2 Max wordt niet gemeten maar theoretsich bepaald, is dus minder nauwkeurig maar ook stukken goedkoper. Voor de rest standaard protocol zoals in ziekenhuis.
Brainfood
Mountainbiker

Post by Brainfood »

Pascal als je je morgen laat testen, zo ik toch nog eens losrijden. Die 120 km zal toch nog in je benen hangen.
Pascal Geerts
Mountainbiker

Post by Pascal Geerts »

Brainfood wrote:Pascal als je je morgen laat testen, zo ik toch nog eens losrijden. Die 120 km zal toch nog in je benen hangen.
Daar is voor gezorgd brainfood, ik heb 2 dagen 1utje gaan losrijden, en de benen voelen nu toch goed aan.

Een snotvalling da't niemeer schoon is, da zal ambetanter zijn denk ik!

By the way, goeien tip van da opwarmen, ik zou er niet aan gedacht hebben, maar kzal da zeker doen!
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

alleej, laat maar weten wat de bevindingen waren he :wink:
Post Reply