mijn item is hier blijkbaar terug opgedoken
ik ben er intussen van verlost na veel lijden
Ik heb er lang mee gesukkeld maar na een lange rustpauze was mijn kwaal verdwenen
wat heb ik gedaan : klikpedalen gewisseld
mijn vorige klikpedalen stonden muurvast als ik mijn schoen erin klikte dwz dat ik geen speling had met mijn voet naar L of R
Nu heb ik shimano M540 waar ik wel enige speling heb
Als je plaatjes niet perfect staan voor uw knieën, dan kan uw voet nog een beetje zelf corrigeren wat het meest bij de natuurlijke houding aanleunt.
Mijn probleem is zo opgelost
ontsteking aan uw pezen is een moeilijk te genezen kwetsuur
kniepijn langst 1 kant
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- lok 36000
- Mountainbiker
Voor degenen die twijfelen aan de stand van hun schoenplaatjes. In mountainbike plus van deze maand staat er een reportage hoe je je schoenplaatjes juist moet afstellen. Hiebij moet je eerst op je blote voeten het draaipunt van je groet teen zoeken en vervolgens met schoenen aan. Het staat er beschreven en geduid met foto's. Ondanks het feit dat ik voorlopeg geen last ga ik toch mijn schoenplaatjes eens controleren. Ik moet zegge dat ik jaren met shimano spd heb gereden en sedert dit jaar met time ATAC XS en hierin heb ik toch veel meer bewegingsvrijheid.Echter volgens de nieuwste verslagen zou shimano echter op dit vlak veel van zijn achterstand hebben weggewerkt.
-
Johan Degraeve
- Mountainbiker
Post by Johan Degraeve »
Gisteren de eerste dag van de cursus 'juist op de fiets' deelgenomen bij Syntra west in Veurne.
Eén van de oorzaken van kniepijn kan zijn dat tijdens het trappen de knieën naar binnen knikken. Oorzaak hiervan kan zijn x-benen of schoenen (of andere). Gevolg is dat bij het fietsen de voet constant naar binnen en buiten draait en dus de knie belast wordt op een manier die pijnen veroorzaakt.
Als je het probleem hebt na aankoop van nieuwe schoenen of pedalen, zal het probleem al bijna zeker hierin zitten. Het kan bijvoorbeeld dat je voet naar binnen plooit als je je voet volledig plat op de pedaal probeert te zetten.
Een oplossing zou dan kunnen zijn onder de schoenplaatjes wigvormige tussenstukjes te steken waardoor de binnenkant van de voet terug naar buiten toe draait. Bij SPD zou dit nogal moeilijk te verwezenlijken zijn.
Het kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn maar als je pas recentelijk nieuwe schoenen hebt gekocht (zoals de originele auteur van deze topic) is het zeker aan schoenen en pedalen dat je moet werken om het probleem te verhelpen.
Eén van de oorzaken van kniepijn kan zijn dat tijdens het trappen de knieën naar binnen knikken. Oorzaak hiervan kan zijn x-benen of schoenen (of andere). Gevolg is dat bij het fietsen de voet constant naar binnen en buiten draait en dus de knie belast wordt op een manier die pijnen veroorzaakt.
Als je het probleem hebt na aankoop van nieuwe schoenen of pedalen, zal het probleem al bijna zeker hierin zitten. Het kan bijvoorbeeld dat je voet naar binnen plooit als je je voet volledig plat op de pedaal probeert te zetten.
Een oplossing zou dan kunnen zijn onder de schoenplaatjes wigvormige tussenstukjes te steken waardoor de binnenkant van de voet terug naar buiten toe draait. Bij SPD zou dit nogal moeilijk te verwezenlijken zijn.
Het kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn maar als je pas recentelijk nieuwe schoenen hebt gekocht (zoals de originele auteur van deze topic) is het zeker aan schoenen en pedalen dat je moet werken om het probleem te verhelpen.
bij mij is t begonnen na aanschaf klikpedalen en schoenen, blijkbaar verkeerd afgeregeld en vanaf dan zit ik met de gebakken peren. pijn in beide knieën, vooral de patellapees. Ze hebben onlangs eens een rx scan+echo genomen maar hier was niets op te zien, drmede de vraag of ze hier uberhaupt iets op merken.
K weet dat er iets is en ik zou het graag oplossen.
K weet dat er iets is en ik zou het graag oplossen.
Ik had vroeger ook vrij snel last van pijn in 1 van de knieën. Ik reed met spd's op mijn wegfiets en na een beetje nadenken en mezelf bestuderen tijdens het fietsen kwam ik tot de conclusie dat ik bij het trappen een knik maakte in de enkels en dit gecompenseerd werd in heel het been en dus ook de knie. Daardoor schuurde de pees over het kniegewricht. De oorzaak van die knik lag hem in het feit dat het contactoppervlak van de spd's niet al te groot is en ik van bovenaf gezien mijn voet links (binnenkant voet) of rechts (buitenkant voet) naar beneden liet klikken waardoor het oppervlak van de voetzool schuin naar binnen of naar buiten kwam te staan.
Ik ben dan overgestapt op Look pedalen die in de breedte van de voet een breder contact oppervlak hebben waardoor ik die knik niet meer maakte. Ik heb ook geen last meer gehad van die knie.
Op de MTB heb ik nog steeds spd's staan, maar dit geeft geen problemen aan de knie omdat tijdens het MTB'ken de cyclische beweging van de benen niet steeds identiek is (meer bochten, ...). Op de weg schuurde de pees die over de knie loop door de identieke beweging steeds op de zelfde plaats op dezelfde manier over de knie met pijn als gevolg.
Ik ben dan overgestapt op Look pedalen die in de breedte van de voet een breder contact oppervlak hebben waardoor ik die knik niet meer maakte. Ik heb ook geen last meer gehad van die knie.
Op de MTB heb ik nog steeds spd's staan, maar dit geeft geen problemen aan de knie omdat tijdens het MTB'ken de cyclische beweging van de benen niet steeds identiek is (meer bochten, ...). Op de weg schuurde de pees die over de knie loop door de identieke beweging steeds op de zelfde plaats op dezelfde manier over de knie met pijn als gevolg.