Crankset FSA ???

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Foempes
Mountainbiker

Post by Foempes »

ivo wrote:Emrin in Nieuwrode, niet ver van Willebroek, gewoon de dijk afrijden richting Kapellen op den Bos.
In Willebroek kan je altijd eens komen kijken voor het verschil tussen een FSA Team/Extralite E-bones en XT en XTR HollowII :wink:
Deze namiddag hang ik daar rond tussen 1400 en 1700*
*De FSA is er alleen als ik er ben, de rest altijd.
thx ze Ivo, maar ik zit nu ( en meestal) in Heverlee ...

als ik is passeer laat ik't wel weten , met Emrin heb ik eerlijk gezegd niet al te beste ervaringen, maar da's niet voor in dit topic "mij gedacht" .. #-o

FRM CU2-M-TR Integral ==> deze 775 gr :roll:
Image
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Tja, ervaring zat maar tis nogal ne strenge :lol:
ivm de 'speling' van de verschillende cranks zal ik straks wel een post in dit topic zeten.
Let wel, hoe exotischer je aankoop hoe meer problemen in de naservice.
En hoe meer problemen om vervangstukken te vinden.
Niet iedereen wil of kan aan zo'n stuk werken en de dealers van zo'n speelgoed zijn niet dik gezaaid.
En die lagers, meestal zijn dat overal dezelfde. Kijk naar Mavic, de industielagers van hun goedkoopste wielen zijn exact dezelfde als deze in hun duurste wielen #-o. Komen meestal van dezelfde fabriek in Polen (wat de stickers ook mogen beweren).
Maar dat is weer een ander topic.
nota: Extralite maakt zijn spullen ook niet zelf hoor, dat is gewoon een ontwerpbureau.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Nu, ik het ze allemaal eens langs elkaar gezet. XT en XTR is al hetzelfde dus die kan je als één bezien.
Geen van de cranks met externe lagers heeft speling tussen de traparm en lagers (zoals bij een interne as waar wel een cm speling is).
De FSA loopt, zoals gezegd taps toe van de arm naar de lager.
De Extralite arm is kleiner van diameter dan zijn lager maar loopt niet taps toe, maar hier moet de buitenring van de lager ook bereikbaar zijn om de lager zelf te kunnen verstellen met de maanvormige sleutel. De zijkant van de lager ligt dus ook bloot.
Bij XT en XTR is de traparm iets breder tot even breed dan de lagerdiameter.
De alu versie van de FSA met externe lager is dan weer even breed (type xT/XTR).
Roeki
Mountainbiker

Post by Roeki »

madskatingcow wrote:Zeker geen verkeerde montage.

Kijk goed naar het hoogteverschil tussen het lager en de aluminium rand op de linkertraparm : dit is een paar mm, en de breedte van de alu rand is toch zeker 5mm.

De afdichting van de externe lagers is ok, maar water komt overal. Zeker in dit geval is er weinig bescherming van de lagers zoals bij Shimano : op de rand blijven alle modder en gras liggen. Door de draaiende beweging van je traparm draai je geleidelijk aan alle vuil, getransporteerd door het water in de modder in je lagers. Ik spreek uit ervaring. Met mijn Shimano XTR lagers rijd ik makkelijk meer dan 8 maanden zonder probleem, terwijl mijn FSA crankstel al na twee modderritten kraakte.

Image
Moet u volledig bijtreden, FSA komt los en race face deus heeft hetzelfde probleem. Ik heb een xt gestoken met tandwielen van race-face en dit werkt perfect en geen problemen met de lagers.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Wat komt er los?
Roeki
Mountainbiker

Post by Roeki »

Rechter traparm met plateau's.
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Bij FSA de linker traparm. Keep it simple, neem Shimano 8)

ps: speling op de traparmen heb ik nooit ervaren, noch iets over gezegd.
Foempes
Mountainbiker

Post by Foempes »

effe gegoogeld en de K-Force voor 389 + verzenden ... :roll:

kan ik'm toch niet voor laten hé ???
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Toch is benieuwd naar je ervaring na een kleine 2 maand :drunk:
masterxc
Mountainbiker