nepal

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Post Reply
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Hoi TJ,

1. Er zijn onderweg EHBOposten, Check point posten en 3 hospitalen, allemaal schoon verdeeld over de dagen.

2. Helicopterassistentie : er wordt contact gemaakt met Pokhara en ze komen ze halen met de helicopter.

3. Gedegen EHBOkennis van de gidsen.

4. Onder de dragers en de gidsen zitten "runners". Dat zijn mensen die in ijltempo naar het volgende dorp lopen voor hulp bij de ehbopost.

Ten eerste effe aanduiden op het karakter van de rit. Dit is echt wel expeditiestuff ten top. Er is genoeg materiaal bij om zelfs een breuk te plasteren, maar een schedelbreuk is wat anders. Dat is helicopterverhaal. Maar je mag niet vergeten dat dat overal in de wereld zo is : toen die van't vbsf in Bolivia een mountainbikeafdaling deden is daar iemand juist na de start met zijn gezicht VOL op zijn stuur gekwakt. Tand los, tand uit, lip kapot. Dat is een serieus probleem, maar er is niet onmiddellijk een hospitaal in de buurt. Die heeft daar nog een paar uur mee verdergefietst [-o< Maar dat geldt ook voor bv Zwitserland, waar ikzelf al remote ben gaan mountainbiken en niet zomaar 1 2 3 iemand je kan komen helpen...
Als je in Coo de blauwe route gaat rijden met de mountainbike zitten er ook een aantal leuke afdalingen in. Val je daar, kan je wel de ambulance bellen, maar die kunnen daar niet geraken. En het uur dat men dan te voet aflegt om je uit een greppel te komen vissen duurt net zo lang voor een helicopter om op te stijgen en je te halen. :-D
En in La Roche en Ardenne had ik zelfs GEEN aansluiting met mijn Base abonnement #-o
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Der staan nieuwe foto's online van Lhasa - Kathmandu :-D

http://www.mountainleaders.be/fotos.php

Veel kijkgenot, het zijn 3 reeksen.

Chooooocolat_moose
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

NU (!) op Canvas, documentaire over hoogte en ijle lucht, in Nepal.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Je bedoelt de zoveelste herhaling van M.P. zijn fratsen waarschijnlijk :wink: .
Maar het blijft boeiend. Het vervolgt trouwens iedere zondag.
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Hopla, zit ge in zwitserland, mist ge al de goei uitzendingen :-D

Voor de liefhebbers : gisteren een email gekregen vanuit Nepal : der is een Luxemburgse groep in AUGUSTUS die andere mountainbikers verwelkomen :lol: om mee te fietsen van Lhasa naar Kathmandu.
edi
Mountainbiker

Post by edi »

Had graag naar nepal geweest in september/oktober. Reisadvies van buitenlandse zaken is momenteel zeer negatief. Ze hebben een avondklok en dergelijke ingevoerd. Is af te raden om naar Nepal te gaan? We zijn van plan om met joker te gaan en deze zijn onduidelijk in hun antwoord. Misschien hebben Nepal kenners als jullie hier ervaring mee. Joker doet Katmandu aan, daarna trekking Langtang, rafting setiririvier, chitwan national park, mtb driedaagse katmandu vallei. Zijn deze regio's veilig of niet? de mtb reis naar nepal spreekt mij ook aan maar vrees dat mijn conditie en techniek daarvoor nog niet op peil staat. Ook nog geen ervaring met mtb in bergen, of met hoogtes zoals nepal.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Je eigen conditie heb je zelf in de hand :wink: en de toestand ter plaatse, hoe die zal evolueren tegen oktober kan spijtig genoeg niemand voorspellen.
Zou toch maar een goede anulatieverzekering afsluiten.
Stekke Stechino
Mountainbiker

Post by Stekke Stechino »

edi wrote:Had graag naar nepal geweest in september/oktober. Reisadvies van buitenlandse zaken is momenteel zeer negatief. Ze hebben een avondklok en dergelijke ingevoerd. Is af te raden om naar Nepal te gaan? We zijn van plan om met joker te gaan en deze zijn onduidelijk in hun antwoord. Misschien hebben Nepal kenners als jullie hier ervaring mee. Joker doet Katmandu aan, daarna trekking Langtang, rafting setiririvier, chitwan national park, mtb driedaagse katmandu vallei. Zijn deze regio's veilig of niet? de mtb reis naar nepal spreekt mij ook aan maar vrees dat mijn conditie en techniek daarvoor nog niet op peil staat. Ook nog geen ervaring met mtb in bergen, of met hoogtes zoals nepal.
Hey Edi,

Ik vertrek op 25 februari naar Nepal met joker. Op de vertrekvergadering werd verteld dat er momenteel inderdaad een avondklok is ingesteld. Toeristen ondervinden hier echter weinig last van en worden er met 'rust' gelaten. Er werd ook gezegd dat de maoisten de toeristen met rust lieten maar het kan wel gebeuren dat een kleine som moet betaald worden telkens je wordt tegengehouden onderweg met de bus/auto.

Ikzelf sta te popelen om er naartoe te gaan, mits een bijslag kan er gemountainbiked worden en dit houdt in;

dag 4-5: fietsen in de kathmandu vallei richting nagarkot en dan downhill naar bhaktapur
dag 6: transfer naar Pokhara
dag 7: tocht rond Pokhara
dag 8-10: vlucht naar Jomsom (2800 km) in het hart van de himalaya, downhilll langs de kali gandaki kloof (de diepste ter wereld)
dag 11: laatste tocht naar Pokhara, vlucht naar kathmandu.

Echter aangezien dit de eerste keer is dat ik naar Nepal trek wil ik dit land al trekkend verkennen, alvorens er direct met de MTB in te vliegen.

Ik zie het echter wel zitten om in 2007 met een groep MTB-ers vn dit forum voor 20 tal dagen richting nepal te trekken met het bikeske, denk dat er dan al een vijftal bikers zijn dit dit wel zouden zien zitten :bounce:

grtz

S
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Hoi allemaal,

het was een beetje warm in Kathmandu dankzij de verkiezingen. Een jaar geleden, op 8 februari heeft de koning de macht gegrepen zoals wij dat alleen nog kennen uit de middeleeuwse verhalen...De macht gegrepen met als doel stabiliteit te bieden aan het land en komaf te maken met de Maoisten. De mensen denken = om zijn zakken te vullen :^o

Gevolg is dat EERST de koning de goede was. Hij ging het politieke probleem in nepal eens aanpakken, want er is al bijna 10jr een "rood" probleem : de maoisten willen namelijk de koning buiten en een eerlijk systeem op poten zetten. Alleen doen ze dat met wapens EN met heropvoedingskampen en...geld en wapens zouden uit India komen,maar in de hele wereld heeft niemand baat bij een conflict in nepal : er is geen geld, geen olie, niks : alleen bergen. Maar ja, die kan je niet verplaatsen en ergens in Washington neerzetten :-D
Dus de koning was de goeie. En toen ging het alleen maar slechter in het land : leger werd van 60000 naar 200000mensen uitgebreid en de koning eiste alleenrecht.
In 2003 dan kwamen de eerste maoisten op straat en de mensen konden een gezicht plakken op die onzichtbare mensen : ik was erbij toen en het was een adembenemen schouwspel hoe die enorme massa door de straten trok.
De gevechten zijn toen in alle hevigheid nog eens losgebarsten met onze belgische minimi's. Die hadden ondertussen beide kampen, want de Maoisten zijn een goed opgeleid zooitje.

Toen was er evenwicht : zowel de maoisten als de koning waren slecht. In een land als nepal waar eenoog koning is in het land der blinden is er geen denkende massa die het land kan opruien of kan opzwepen. Nepalezen zijn gelaten en denken : morgen wordt het wel beter.

Nu, gisteren, waren de verkiezingen voor de regering een succes maar ik weet vanuit Nepal dat er NIEMAND is gaan stemmen. Enige probleem gisteren was het leger dat trouw blijft aan de koning, anders was het al lang opgelost...Het leger schiet daar namelijk nog op de eigen mensen...

DUS : (80rs = 1 euro)
- avondklok is niet meer, eigenlijk al een week niet meer
- de streek tussen Lukla en Hinku Vallei betaal je 800rs aan de Maoisten, je krijgt een mooi bonnetje dat je betaald hebt.
- Annapurna en Mustang is volledig veilig
- Langtang is twijfelgeval, hou dus 800Rs bij de hand
- er is geen gevaar, what so ever
- er zijn meer betogingen en meer geweldadige betogingen in belgie dan in nepal
- er zijn wel verscherpte controles op de bussen
- meer politieposten (maar ik zie dat als goed : ben je ziek of gekwetst, kan je hier ook ten hulp )
- rafting Trisuli is geen probleem
- fietsen in Kathmandu ook geen probleem, maar pas op voor het verkeer :-D
- Chitwan is veilig

Eigenlijk merk je er als toerist weinig van : het enige dat in Thamel gebeurt is dat klokslag 8h30 en dan ergens 16h00 er een patrouille door de straat komt. Voor sommigen onder ons is dat misschien onveilig maar ja, loop dan maar eens door Brussel Zuid rond na 22h00 8)

En voor de Joker mensen : ik wens jullie een fijne reis toe. Het is een prachtig land en de mensen zijn geweldig. Het kan verslavend werken, kijk maar naar mij :-D
Wel een tip : kijk goed rond in Nepal naar de trekking agencies : deze bieden hetzelfde aan als wat jullie bij een belgische touroperator krijgen ALLEEN de helft goedkoper EN de winst blijft in Nepal :wink:

Moose
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Kleine opmerking na volledig lezen van Stekke zijne tekst :

1. GEEN maoisten op de landweg tussen Kathmandu en Pokhara, dus ook GEEN geld te verdelen. Dit is zelfs nog NOOIT geweest, daarvoor is de controle van het leger te groot.

2. Nagarkot is sjiek om te fietsen, gaan jullie ook naar Dulikhel ?

3. Goed idee om EERST te voet te gaan, want je komt in een mooi stukje natuur terecht, daar tussen de Dhaulagiri en de Annapurna's !!! Als je vanuit Jomosom vertrekt niet vergeten te stoppen in ***JDUE, ben de naam kwijt, maar ze maken er GEWELDIGE appelbrandy !!!

En voor 2007 ? Begin allemaal almaar te plannen ! Maken we er het eerste FULL BELGIAN TEAM van ! Jawadde, het zal er stuiven !!!

Moose
Post Reply