Funklasse: ook voor jongeren?

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
tarzan2
Mountainbiker

Post by tarzan2 »

Yakke wrote:@tarzan2: wist je niet dat je een wielerboekje moest hebben, of trok je je dat gewoon niet aan?
Indien het eerste, dan is er inderdaad iets mis met de communicatie van de regelgeving naar de jongere deelnemers toe.
Indien het laatste, dan is het er om vragen om geschorst te worden. Dat het pas bij een latere wedstrijd gebeurde is echter zoals je zegt niet erg consequent van de mensen aan de inschrijving (wie dat ook moge zijn).
mja, zoals ik al aangaf, was het ten dele mijn schuld maar ten dele ook die van de bondafgevaardigden. Verder ga ik daar niet over uitwijden, ik wilde gewoon aangeven dat het noodzakelijk is om tot je 19e een wielerboekje te hebben wil je geen problemen.
Giant
Mountainbiker

Post by Giant »

wat hoef je te doen om een wielerboekje aan te schaffen? moet je dan bij een club zijn ofzo? en hoeveel kost dit? verwijzing naar een ander topic mag altijd ...(ben nog jong en onervaren maar wel geinteresseerd)
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Je hoeft niet bij een club te zijn.
In dat geval kan je het boekje aanvragen bij de provinciale afdeling van je woonplaats.
Voor West-Vlaanderen is dat:

WBV West-Vlaanderen
Kapel ter Bedehof 20
8500 Kortrijk

Het boekje zelf is gratis.
De kosten die je ervoor moet maken zijn het doktersbezoek, en het opsturen naar Medisch Verantwoord Sporten in Brussel.
fox float
Mountainbiker
Location: specialized stumpjumper FSR COMP hopeM4 crosmax XL, gianni motta integro veloce

Post by fox float »

Ik heb een 2 jaar geleden een wielerboekje aangevraagd, maar is het de bedoeling om daar elk jaar met naar de dokter te gaan?
Het eerste jaar heb ik dat gedaan maar het 2de jaar niet meer omdat ze er toch nog nooit achter gevraagd hebben.
Ik heb het boekje eigelijk ook nog maar voor een paar wedstrijde nodig aangezien ik 19,5 jaar ben.
Giant
Mountainbiker

Post by Giant »

en voor een verzekering? is dat bij z'n boekje? of hoef je daarvoor wel bij een club? want ksnap anders niet welk nut z'n boekje heeft
focus_wrc
Mountainbiker
Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Post by focus_wrc »

ik dacht dat een wielerboekje noodzakelijk was voor renners onder de 19 jaar en niet onder de 20 jaar

Noodzakelijk vind ik feitelijk een overdreven woord, dit boekje dient normaal om jonge wegrenners te beschermen tegen overdaad van koersen rijden. In de MTB is dit geen probleem want de bond komt nog niet aan genoeg koersen om overdaad te vormen #-o

daarom zie ik er totaaaaaaal het nut niet van in,
oja, die gasten van de inschrijving weten zelf niet hoe of wat, ze vullen zij maar in, Bij mij bv. waren ze begonnen onder de noemer 'trainingstages' i.p.v. wedstrijden :roll: zoveel letten ze erop
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

@fox float: dat moet inderdaad jaarlijks gebeuren, maar tot -19 jaar, dus jij hoeft dat niet meer te doen.

@Giant: dat boekje heeft niets met verzekering te maken, verzekering hoort bij de vergunning (eventueel dagvergunning) zelf.
Het nut ervan is het aantal wedstrijden dat de jongeren rijden op te volgen, maar zoals focus_wrc al schreef is dat eigenlijk enkel nuttig voor wedstrijden op de weg.
En wijs hiervoor de Wielerbond niet als schuldige aan, want zij kregen dat ook maar van hogerop opgelegd.
Giant
Mountainbiker

Post by Giant »

hoeveel kost een vergunnning? eventueel dagvergunning?
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Vergunning nieuweling (15-16 jaar) kost 106€.
Vergunning junior (17-18 jaar) kost 112€.
Vergunning funklasse kost 40€.
Dagvergunning kost je 10-12€ dacht ik (normale inschrijvingsprijs is 8€)
Giant
Mountainbiker

Post by Giant »

en om bij de funclasse of andere wedstrijden te rijden, moet je dan aangesloten zijn bij een club?
Post Reply