Funklasse: ook voor jongeren?
Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Goede vraag, en ik weet het antwoord ook niet.
In het ander topic is dit te lezen
Maar als je op de vergunningsaanvraag voor funklasse gaat zien, staat er op de 2de bladzijde een stukje over de richtlijnen voor renners onder de 19jaar, wat dan weer doet vermoeden dat het niet kan.
Ik zal dit specifiek punt eens navragen bij de wielerbond. Ik laat het weten van zodra ik antwoord heb.
Een wielerboekje moet je in ieder geval wel hebben.
In het ander topic is dit te lezen
waaruit blijkt dat het niet kan.Wielerbond wrote: - Daarnaast zal hij dus een vergunning of dagvergunning moeten hebben.
Tot en met de leeftijd van 18 jaar is het redelijk duidelijk: hij/zij zal
een vergunning moeten aanvragen en wedstrijden rijden in de categorie die
voor hem/haar bestemd is: nieuwelingen (15-16j - 95 euro)) of junioren(
17-18j - 100 euro)) (of dames jeugd).
Vanaf 19 jaar kan hij/zij kiezen tussen de categorie van zijn/haar leeftijd:
Belofte (19-22j - 110 euro) , of de funklasse indien hij/zij het ietsje
recreatiever wil aanpakken. De funklasse kan vanaf 19 jaar en een vergunning
kost slechts 40 euro.
In (en enkel in) de funklasse (19j - ...) kan ook een dagvergunning worden
genomen.
Maar als je op de vergunningsaanvraag voor funklasse gaat zien, staat er op de 2de bladzijde een stukje over de richtlijnen voor renners onder de 19jaar, wat dan weer doet vermoeden dat het niet kan.
Ik zal dit specifiek punt eens navragen bij de wielerbond. Ik laat het weten van zodra ik antwoord heb.
Een wielerboekje moet je in ieder geval wel hebben.
- sintesibrother
- Mountainbiker
Post by sintesibrother »
Ben ook maar nog 17 en heb nu ook een funklasse vergunning. Heb hem zonder problemen kunnen aanvragen bij de bond. Dus denk dat het wel kan!
greetz
greetz
Het antwoord dat ik heb ontvangen:
Johan Vanooteghem wrote:Het is uiteraard toegestaan om als - 19 jarige in de funklasse aan te treden, maar toch een nuance daarin. Iemand van die leeftijd heeft m.i. weinig te zoeken in die klasse, anderzijds is deze hoe dan ook onderworpen aan de uitvoeringsbesluiten van de Vlaamse Regering, t.t.z. hij dient in het bezit te zijn van een wielerwedstrijdboekje (sportpas). Ook als men met een dagverzekering rijdt, dient men daarvan in het bezit te zijn. Ik lees meermaals op het forum dat "men start zonder dit allemaal". Ik betwist dat zeker niet, maar dit kan niet ! Stel je voor dat er zich een ernstig ongeval zich voordoet !
Anderzijds is de funklasse de enige categorie waar met een daglicentie kan gestart worden. Voor dit seizoen zal deze in de Flanders Cup en Benelux Cup worden opgesplitst in vergunninghouders en niet-vergunninghouders. Voor de eersten zullen er prijzen zijn als vanouds, voor de tweede categorie niet (organisator kan naturaprijzen geven). Uiteraard betalen deze laatste enkel nog de dagverzekering. Dit is er gekomen op vraag van de "echte" funrijders. En wij proberen, al wordt bijna altijd anders beweerd, zoveel mogelijk tegemoet te komen aan ieders wensen.
Last edited by Yakke on Tue 24 Jan 2006 21:26, edited 2 times in total.
- Chimaera
- Mountainbiker
da vinnuk ook focus, moet die alles zo zeggen me verscheidene "!", ikzelf ben 27, dus nimeer ne -18jarige maar bij mij komt het over dat em ervoor persoonlijk wil zorgen dat er niemand bij de funklasse komt, mss bang van concurrentie of opkomend talent ? allee das mijn gedacht he correct me if i'm wrong