nepal

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Post Reply
houbenk
Mountainbiker

nepal

Post by houbenk »

hallo,

heb net dit artikel gelezen van de anapurna in Nepal. Ik vroeg mij af waar ik meer info van hun organisatie kon vinden. en hoe men ev. kon inschrijven voor zo'n tocht??

groeten

houbenk
ka.dee
Management

Post by ka.dee »

www.mountainleaders.be
Link staat inmiddels ook in het artikel vermeld.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Pakt uw aspro's en kotszakse maar al mee :wink:
houbenk
Mountainbiker

Post by houbenk »

lol

lijkt me echt sjiek sjiek sjiek om zo iets mee te maken. heb enkele dagen geleden nog een reportage gezien van de Anapurna (bergbeklimmers) en die omgeving is echt prachtig.
daar MOET ik ooit eens geweest zijn en dan liefst nog met een mtb!!
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Hoi heren,

Inderdaad, het is de moeite. Mijn dank nog aan Kenneth om mijn verhaal te publiceren :wink: Sommige dingen zijn te freaky om aan de buitenwereld te vertellen hahaha.

@Houbenk : doordat er weinig mensen zoiets doen, kan je je als individueel niet inschrijven. Jammer, ik weet het...Ik heb een zwitserse vriendin en ben dan op een dag gaan mountainbiken met die gasten. Dat viel zo goed mee dat er daarna bij pot en pint wilde plannen werden gemaakt. Omdat ik al jaren naar Nepal reis om te bergbeklimmen, heb ik daar voorgesteld eens iets "wilds" te doen. En dat werd dan het Annapurna Circuit rondfietsen [-o< Dat dan weer voorgesteld aan de zwitsers en die waren allemaal onmiddellijk akkoord :wink: Toffe vrienden !!! Je zou dus eigenlijk zelf een groep moeten hebben...

Wel weet ik, dat er dit jaar maar liefst 3 groepen de Lhasa-Kathmandu tocht ondernemen (650km) en 1 groep opnieuw de Annapurna Circuit. Ik kan wel eens vragen of er plaats is ?

@Ivo : beide waren gelukkig niet nodig :-D Wel waren er meer dan genoeg geschuurde ellebogen en kapotte handen. Het is absoluut niet simpel om daar te fietsen en je moet op sommige plaatsen een stevige dosis technisch downhillen onder de knie hebben. Ofwel een groot hart :wink:

@Houbenk : die beelden van de Annapurna's ? Die zie jij dus ook !!! Het uitzicht is op de hele tocht anders. Eerst door de bossen en vlaktes met rijstvelden. Ideaal om "warm" te fietsen. Daarna ga je omhoog en krijg je technische klimmetjes, dan weer over een brug, dan weer door een dorp over oude kasseien. Mensen weten ook niet wat er gebeurt als je op je mountainbike voorbijkomt...

Er waren in totaal 35 dragers mee, waarvan enkele een mechanicienopleiding hadden. De andere 29 stonden elke avond rond de mountainbike te kijken of ze niks konden leren. Dat was lachen !

Een echte top of the bill is er op deze tocht niet. De eerste dagen is het al waauw en ooooh wat de klok slaat. Vooraleer de "gewenning" toeslaat is er al een nieuwe omgeving en nieuwe uitdagingen. Opnieuw waauw en oooh en soms aauw hahaha. En dan de sneeuw...Op 5200m...Daarna door naar 5400m over een pas. Half uurtje later de beste downhill van mijn leven, 3hr lang afdalen. Ik voelde mijn polsen niet meer...De volgende dag dan door een stuk woestijn en een zandstorm er bovenop...Je ziet, er kwam geen einde aan..........

Een voltreffer, dat kan ik je verzekeren !

Groeten,
Peter
TJ!
Mountainbiker

Post by TJ! »

Annapurna Circuit met den bike... #-o djeeeezes... =D>
'k Ben er 12 dagen gaan stappen (Jomsom Trek (9dagen) en een stukske van trek naar Annapurna Base Camp (3dagen)) en 'k kan me herinneren dat een groot deel verloopt over grote ongelijke stenen trappen... (Everest Region -- 22 dagen gestapt..., lijkt me "berijdbaarder")

Hebben jullie dan de "never ending stone staircase" tussen Ghorapani (Poon Hill) en Hille gedownhilled...?
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Yep. Het eerste deel tussen Besisahar en Jomosom vond ik beter : dat is elke dag omhoog :-D . Tussen Jomosom en Pokhara mountainbike je dan elke dag naar een lagergelegen dorp. En die never ending story : afzien......Maar wel heerlijk hahaha !
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

Ikzelf ben in drie gebieden geweest in nepal : annapurna circuit, everest gebied, en langtang gebied (alhoewel langtang, we kwamen van over tilmans col en zijn door het gebied getrokken om de Paldor te gaan beklimmen.

Annapurna vond ik veruit het mooiste van de drie. Elke paar dagen kom je in een andere klimaatzone, en zit je in een ander land. Toen mocht men echter nog niet tot aan Tilicho Lake gaan, nu wel blijkbaar.

Is zelfs zo dat ik gewoon uit nostalgie die trekking nog eens zou willen doen. En als dat dan op de bike zou kunnen, amajnie, dat lijkt me het uiterste summum van mountainbiken.

Ironbiken in de Himalaya, maar in plaats van één week, drie weken... Veel dichter bij het Nirvana kan je niet geraken denk ik.

Heb wel een vraagje : hoe zit dat met de hoogteaanpassing ? Respecteren jullie de +400meter per "nacht" regel ? Met een fiets ga je ook een pak sneller vooruit dan te voet, is dat geen probleem voor de dragers ?
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

@Iegienie : goede vragen !

Eigenlijk wordt zelfs 300m per dag gerekend om optimaal te acclimatiseren. Je mag gerust 1000m hoger wandelen/fietsen per dag, als je daarna maar afdaalt naar een hoogte 300m hoger dan de dag ervoor. Zoiets is echter niet altijd haalbaar omdat we van dorp naar dorp reizen EN omdat de trekkers/mountainbikers geen 40 dagen hebben voor de Annapurna Circuit....(had ik die maar, het is er geweldig verblijven :wink: ) Gemiddeld deden we 400 tot 500m, iets wat je niet merkt. Het voordeel van deze Annapurna tov Everest is dat de hoogte ook heel gestaag begint. Je begint in Besisahar op slecht 820m ! Vertrek je naar de Everest, dan vlieg je meestal naar Lukla en daar zit je direct op 2600m...En dat is al een groot voordeel voor ons belgen waar het hoogste punt 694m is :P

Fiets sneller vooruit ?
Heb dezelfde tocht ook al te voet gedaan om de Chulu East en de Chulu Far East te beklimmen en vond dat gemakkelijker dan met de fiets. Je houdt een gestaag tempo aan en komt dan gemiddeld tegen 5 per uur vooruit.
Met de fiets doe je op de vlakke stukken een gigantisch voordeel. Maar gaat het technisch omhoog of omlaag, dan zeker niet. Er is ook meer animo met de fiets. Bv vanuit Tal de brug over en dan gestaag omhoog is een killer. En dan staat de helft stil om foto's te nemen en de andere helft staat je toe te schreeuwen :-D Een technische afdaling wordt door iedereen afzonderlijk gereden : de rest kijkt, lacht, motiveert en maakt foto's. Dus het tempo is ongeveer hetzelfde. Zekers als onderweg een gans dorp op bezoek komt om je van kortbij te bekijken :-D En iedereen absoluut een toerke wilt doen op je fiets...Sommige afdalingen of klimmetjes werden ook eerst aan een onderzoek onderwezen. Je moet toch een beetje weten of het haalbaar is, waar de moeilijke punten liggen, hoe lang het is,...
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Ik kan me wel niet voorstellen dat jullie de Thorong La pas zijn overgefietst.
Was al een karwei om er over te 'wandelen' .
De rest is wel te fietsen.
Die aspro's slaat op de schele koppijn die ik had bij het oversteken van die pas. Bij fietsen (dus sneller stijgen) neem ik aan dat dat fenomeen nog sneller toeslaat.
Wat doen jullie dan als er iemand op dat punt hoogteziek wordt. Wij hadden 2 man nodig om eentje die het 'zitten' had naar de andere kant te sleuren.
Wat doen jullie dan met de fiets?
En is heden ten dage de politieke situatie niet te onstabiel om daar wat te gaan 'rondhangen'?

Errata: oeps had e voorgaande nog niet gelezen. Wij vertrokken vanuit Kathmandu wel rechtstreeks naar Dumre met een minibus, voor het overige ongeveer hetzelfde circuit.
Maar dat van die oversteek zou ik wel willen weten.
Post Reply