beetje meer of beetje minder stappen, wie zit daar nu mee in ? de afdaling is magistraal...peter wrote:Il chabertone een legende in Italië. 3130 m Pieter en volgens sommigen zelfs 3160m. Ge moet wel zeggen dat het zeker 2 uur te voet bergop is he sinds 2001(in 88 maar een half uurken).Iegienie wrote:Vorig jaar zijn we er gepasseerd Ik ken de naam van de plaatsjes niet meer vanbuiten, maar we zijn erna afgezakt naar een skiplaats, die afdaling was heel mooi, en voor één keer niet technisch. Daarna zijn we verder gegaan naar de top van de Chaberton, 3100 meter hoog.peter wrote:De col de la finestre ligt in één van de schoonste delen van de alpen en is een stuk van een oude militaire route (alta via assieta) over een bergkam van susa naar sestriere. De route is wel zeer goed onderhouden daar in het weekend alle inwoners van de streek rond torino naar daar gaan(allez die indruk krijgt ge toch). Blijf er dus weg in het weekend en rond 15/08.
Ik heb zelf woordelijk rond 1985 een italiaans wielrenner horen verklaren dat hij er met de koersfiets opgereden was. Foei Pinocchio.
Dat liegebeest was er verantwoordelijk voor dat ik dat bergske in 86 probeerde met de koersvelo. Ik ben tot aan de hut van de koeienkweker geraakt toen, op 26-28.(daar staat sinds de jaren 90 een slagboom).
MTB vakantie ... graag jullie tips!
Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
idd Fanes-Senes natuurpark is zeer mooi qua natuur. Wij hebben dit als onderdeel van een 6 daagse Dolomieten rondrit gedaan. Een verslag staat op mijn website onder mountainbike-verslagen-dolomieten 2004enrico wrote:Volgens velen één van de mooiste bikespots in Europa:Yellowbike wrote:Ik ga in (+-15) Juni naar de Dolomieten - Italie.
Op mijn planning staan een aantal klasieke cols (Stelvio, Tri Cime Col de la Finestre)
Ik doe deze tochten op een toeristisch-sportieve wijze. De mooie landschappen vind ik heel belangrijk, dan pas komt het tempo en afstand van de rit.
Ik zou daar graag een aantal MTB tochten rijden, en ben daarom nog op zoek naar suggesties, met als voornaamste doelstelling de prachtige en spectaulaire landschappen, en een afstand van 40 to 80 km/dag.
Klimmen en dalen is geen probleem, doch liefst niet in echt gevaarlijke situaties (=geen downhill racen).
Het natuurpark Fanes-Senes-Prags in de Dolomieten. Het is een pittige maar onbeschrijvelijk mooie tocht dwars door een ongerept natuurpark met watervallen, bergmeertjes, canyons.
Voor fotos zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=F78IVDW6
Andere foto's omgeving:
http://www.mijnalbum.nl/Album=4RGTZZDW
Voor verder info. over MTB-tochten in o.a. de Dolomieten / Süd-Tirol zie:
www.mountainbiker.it
Zeker aan te bevelen.
Organisatie door Cameleon Bike http://www.zuiderhuis.be/cb
-
LievenItalia
- Mountainbiker
Post by LievenItalia »
Ik ben een viertal jaar geleden Belgie ontvlucht :wink: en woon nu in het zuiden van Italie (in de buurt van Napels). Ik ben sinds vorig jaar officieel mtbgids en ben van plan dit voorjaar een programma van geleide mtbritten te starten. Mijn uitvalsbasis zal te Palinuro liggen, een kustvakantieoord in het Nationale Park Cilento e Valle del Diano, op ongeveer 150 km ten zuiden van Napels. Deze regio is ideaal om te biken gedurende najaar, winter en voorjaar, iets minder in de zomer wegens de warmte. Het Nationale Park beslaat zowel de kust als het bergachtige binnenland (hoogste punt iets over 1800 meter) Aangezien het toerisme hier nagenoeg uitsluitend uit kusttoerisme bestaat, kom je buiten de zomer bijna niemand tegen, en -veel belangrijker- zijn de preizen in het laagseizoen zeer billijk. De dichtsbijzijnde luchthaven is Napels. Reizen met het vliegtuig betekent een extra kost als je je eigen mtb wil meenemen, maar ik zal beschikken over een tiental bikes van degelijk niveau. Mocht er iemand geinteresseerd zijn, neem gerust contact met me op, dan stuur ik foto's en verdere informatie door.
Ga regelmatig naar Chamonix om een bergje te beklimmen, maar er is daar een cool aanbod voor mountainbikers. Verschillende tochten zijn uitgebreid voor mountainbikers waaronder de Belle Vue lift die als downhill route niet te versmaden is. Camping bij Les Pellegrins bv en vandaaruit fietsen. Je kan zelfs tot boven aan het treintje fietsen !
Vergeten...
Hier in Zwitserland is er een interessant gebied tussen Davos en Susch, waar tussen de Fluelapass ligt. In Davos waren vorig jaar verschillende mountainbike wedstrijden aan de gang EN in Davos zelf is er een wedstrijd. http://www.davos.ch/biken-001-010102-de.htm
Dan de Fluelapas over (goede training
) en daarna paar dagen camperen in Susch. Van hieruit zijn verschillende tochten beschikbaar voor de mountainbike IN het nationale park. Ben toen zelf naar ne berg gereden aan de andere kant van de rivier (naam vergeten, maar tocht niet) en dat was een klim van 2hr ! HEERLIJK !
Mogelijkheden genoeg hier wegens zeer groot nationaal park, dat doorloopt tot aan de grens met Italie, zijnde Livigno. Je kan op 1 dag van Susch naar Livigno fietsen met meer dan genoeg hoogtemeters, daar gaan inkopen doen en terugrijden
De wandelpaden staan hier open voor de mountainbikers. Met een gezonde dosis sensibilisering heeft niemand last van jou en staan er echt wel een stel "vette" routes open.
Chooooocolat_moose
Hier in Zwitserland is er een interessant gebied tussen Davos en Susch, waar tussen de Fluelapass ligt. In Davos waren vorig jaar verschillende mountainbike wedstrijden aan de gang EN in Davos zelf is er een wedstrijd. http://www.davos.ch/biken-001-010102-de.htm
Dan de Fluelapas over (goede training
Mogelijkheden genoeg hier wegens zeer groot nationaal park, dat doorloopt tot aan de grens met Italie, zijnde Livigno. Je kan op 1 dag van Susch naar Livigno fietsen met meer dan genoeg hoogtemeters, daar gaan inkopen doen en terugrijden
De wandelpaden staan hier open voor de mountainbikers. Met een gezonde dosis sensibilisering heeft niemand last van jou en staan er echt wel een stel "vette" routes open.
Chooooocolat_moose
Vlak rond chamonix zijn mtb's niet echt welkom. Bijna elk paadje is verboden, op een paar uitgepijlde routes na. De enige downhills die mogen zijn via brede pistes en het is heen en terug dezelfde weg(bvb brevent). Vanaf de brevent is het uitzicht wel overweldigend.chooooocolat_moose wrote:Ga regelmatig naar Chamonix om een bergje te beklimmen, maar er is daar een cool aanbod voor mountainbikers. Verschillende tochten zijn uitgebreid voor mountainbikers waaronder de Belle Vue lift die als downhill route niet te versmaden is. Camping bij Les Pellegrins bv en vandaaruit fietsen. Je kan zelfs tot boven aan het treintje fietsen !
Bedoelt ge het paadje naast de tramway du mont blanc via de col du voza naar les aiguilles?
Het pad naast de tramway dat mag nog altijd, het is de directe omgeving van chamonixchooooocolat_moose wrote:Oeps, ik ben zelf 2 jaar geleden gaan mountainbiken en toen was er geen beperking ?
Het paadje van de tramway du mont blanc, inderdaad. Is dat ook verboden terrein ?
Zo zie je maar hoe snel dingen veranderen...
waar ze lastig zijn en bijna elk singletrackske verboden is.
Vroeger kon ge via les gaillards de brevent beklimmen over het pad van de tmb(mits redelijk wat te voet), dat mag niet meer. En daar alle verkeer bergaf( allemaal downhillers) dan via de brede piste naar tussenstation van de brevent moet, is via die piste klimmen gevaarlijk, omdat daarover nooit iemand naar boven rijdt en het drukke downhilverkeer(up via lift) daar dus geen rekening mee houdt bij het pakken van de bochten.