MTB vakantie ... graag jullie tips!

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
peter
Mountainbiker

Post by peter »

Yellowbike wrote:Ik ga in (+-15) Juni naar de Dolomieten - Italie.
Op mijn planning staan een aantal klasieke cols (Stelvio, Tri Cime Col de la Finestre)
Ik doe deze tochten op een toeristisch-sportieve wijze. De mooie landschappen vind ik heel belangrijk, dan pas komt het tempo en afstand van de rit.
Ik zou daar graag een aantal MTB tochten rijden, en ben daarom nog op zoek naar suggesties, met als voornaamste doelstelling de prachtige en spectaulaire landschappen, en een afstand van 40 to 80 km/dag.
Klimme en dalen is geen probleem, doch liefst niet in echt gevaarlijke situaties (=geen downhill racen).
Tja de Stelvio is mooi, maar al dat verkeer en wat een ontgoocheling boven op de top. ge kunt hem ook deels bekimmen via de paadjes door de boomgaarden. En die andere dat zal tre cime di lavaredo zijn denk ik.
Ik weet niet welke col de la finestre ge bedoeld(er zijn er een stuk of 4), maar als het die uit de ronde van italië is moet ge weten dat die een serieus eind van de andere twee ligt.
De col de la finestre ligt in één van de schoonste delen van de alpen en is een stuk van een oude militaire route (alta via assieta) over een bergkam van susa naar sestriere. De route is wel zeer goed onderhouden daar in het weekend alle inwoners van de streek rond torino naar daar gaan(allez die indruk krijgt ge toch). Blijf er dus weg in het weekend en rond 15/08.
Biestie1
Mountainbiker

Post by Biestie1 »

Op de TT in Helchteren (2-1) lagen foldertjes van een organisatie door Limburg international onder leiding van een zekere A. Gielen

Ze doen zowel race- als MTB vakanties. Er waren folders van een race-fiets vakantie in Mallorca en van een MTB-vakantie aan het Garda-meer.
Deze laatste (8 dagen voor 450 €, in HP met begeleide ritten) leek me toch wel de moeite.

Heeft iemand hier ervaring mee ?
cyclonerick
Mountainbiker

Post by cyclonerick »

Deze zomer (28juli-6augustus) organiseer ik een mountainbikevakantie in Ampuria Brava (Spanje). Bedoeling is dat er gemountainbiked wordt in de voormiddag (zowel aan de kust als begin van de Pyreneeen) en dat er in de namiddag keuze is tussen een georganiseerde activiteit of eigen activiteit (kan ook zelf mountainbiken zijn).
Het zal een tamelijk goedkope vakantie zijn, bedoeld voor mountainbikers + gezin. Basisprijs bedraagt +- 300 euro (vervoer in bus heen en terug + overnachting in tentenkamp + maaltijden). Uiteraard kan er voor een appartement alsook andere bijkomende zaken gezorgd worden. Hiervoor dient uiteraard wel wat bijbetaald te worden (vb overnachting in appartement +- 80 euro per persoon per week erbij...). Wie interesse heeft kan altijd een pm sturen of hier reageren voor meer details of vragen!
TaurineR
Mountainbiker

Post by TaurineR »

peter wrote:
Op mijn planning staan een aantal klasieke cols (Stelvio, Tri Cime Col de la Finestre)
Ik doe deze tochten op een toeristisch-sportieve wijze. De mooie landschappen vind ik heel belangrijk, dan pas komt het tempo en afstand van de rit.
Ik zou daar graag een aantal MTB tochten rijden, en ben daarom nog op zoek naar suggesties, met als voornaamste doelstelling de prachtige en spectaulaire landschappen, en een afstand van 40 to 80 km/dag.
Klimme en dalen is geen probleem, doch liefst niet in echt gevaarlijke situaties (=geen downhill racen).
Tja de Stelvio is mooi, maar al dat verkeer en wat een ontgoocheling boven op de top. ge kunt hem ook deels bekimmen via de paadjes door de boomgaarden. En die andere dat zal tre cime di lavaredo zijn denk ik.
Ik weet niet welke col de la finestre ge bedoeld(er zijn er een stuk of 4), maar als het die uit de ronde van italië is moet ge weten dat die een serieus eind van de andere twee ligt.
De col de la finestre ligt in één van de schoonste delen van de alpen en is een stuk van een oude militaire route (alta via assieta) over een bergkam van susa naar sestriere. De route is wel zeer goed onderhouden daar in het weekend alle inwoners van de streek rond torino naar daar gaan(allez die indruk krijgt ge toch). Blijf er dus weg in het weekend en rond 15/08.
Peter,
-Vermits ik half juni ga verwacht ik geen grote drukte op de klim van oa. de stelvio, natuurlijk de mogelijkheid om hem gedeeltelijk via paadjes te kunnen beklimmen spreekt me wel meer aan.
Enkel weet ik niet waar ik die paadjes kan vinden, zijn deze bewegwijzerd?
-De tussen afstanden tussen verschillende routes maakt niet zoveel uit. Ik wil me nu eerst orienteren om mooie bestemmingen te vinden, en telkens een paar routes samen te stellen met dezelfde vertrekplaats. dus alle suggesties voor mooie tochten (=mooie natuur,dorpjes, natuurparken) zijn welkom.
Mijn planning is om vb 2 of 3 dagen op een camping te verblijven en van daaruit de tochten te aan te vatten.
Na een paar dagen kan ik me met de wagen verplaatsen naar een volgende bestemming.
Op deze manier zou ik graag de Dolomieten en omstreken kunnen bezoeken.
enrico
Mountainbiker

Post by enrico »

Klimmen en dalen is geen probleem, doch liefst niet in echt gevaarlijke situaties (=geen downhill racen).
Volgens velen één van de mooiste bikespots in Europa:
Het natuurpark Fanes-Senes-Prags in de Dolomieten. Het is een pittige maar onbeschrijvelijk mooie tocht dwars door een ongerept natuurpark met watervallen, bergmeertjes, canyons.
Voor fotos zie: http://www.mijnalbum.nl/Album=F78IVDW6

Andere foto's omgeving:
http://www.mijnalbum.nl/Album=4RGTZZDW

Voor verder info. over MTB-tochten in o.a. de Dolomieten / Süd-Tirol zie:

www.mountainbiker.it
TaurineR
Mountainbiker

Post by TaurineR »

Enrico,

Prachtige foto's. Het ziet er daar prachtig uit om te fietsen op deze rustige landweggetjes, dit is echt hetgene ik zocht. Ik krijg er al zin in!
Vermits alles offroad is, zijn daar afgepijlde MTB routes?
Of kan ik ter plaatse kaarten vinden? Ik hou er niet van om vb. 20km te fietsen en dan te zien dat de weg doodloopt, of te ontdekken dat ik weer plots op mijn plaats van vertrek uitkom.
enrico
Mountainbiker

Post by enrico »

Yellowbike wrote:Enrico,

Prachtige foto's. Het ziet er daar prachtig uit om te fietsen op deze rustige landweggetjes, dit is echt hetgene ik zocht. Ik krijg er al zin in!
Vermits alles offroad is, zijn daar afgepijlde MTB routes?
Of kan ik ter plaatse kaarten vinden? Ik hou er niet van om vb. 20km te fietsen en dan te zien dat de weg doodloopt, of te ontdekken dat ik weer plots op mijn plaats van vertrek uitkom.
Op de "Wander-Bike Karte"nr. 57 van KOMPASS (Bruneck - Toblach)
schaal 1: 50.000, staat de route aangegeven. De route op zich is echter niet uitgepijld. Met behulp van deze kaart en de talloze wegwijzers is de route echter vrij eenvoudig te volgen. Wel moet je rekening houden met een zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen een "Tragestrecke". Je kunt de route beginnen bij de Pederuhütte maar dan is het wel gelijk klimmen geblazen. Beter is het om vanuit St. Vigil de geleidelijk omhoog lopende weg naar de Pederuhütte te volgen (ca. 10 km / 300 hm) zodat je een beetje warm kunt draaien. De route eindigt met een spectaculaire afdaling over een voormalige militaire weg. Langs de route liggen diverse
Hütten waar je bij kunt tanken. Voor mij was deze route het mooiste wat ik ooit op twee wielen gereden heb. Een echte aanrader.

Zie ook:

http://www.dk-content.de/bike/pdf-archi ... l_0505.pdf
Last edited by enrico on Mon 09 Jan 2006 22:50, edited 1 time in total.
picolo
Mountainbiker

Post by picolo »

Check o2biker van december-januari daar staat een verslag in van de frans-italiaanse grensstreek espace vtt haute-roya tziet er wel leuk en mooi uit daar.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

peter wrote:De col de la finestre ligt in één van de schoonste delen van de alpen en is een stuk van een oude militaire route (alta via assieta) over een bergkam van susa naar sestriere. De route is wel zeer goed onderhouden daar in het weekend alle inwoners van de streek rond torino naar daar gaan(allez die indruk krijgt ge toch). Blijf er dus weg in het weekend en rond 15/08.
Vorig jaar zijn we er gepasseerd op de voorlaatste dag van de Ironbike. Ik ken de naam van de plaatsjes niet meer vanbuiten, maar we zijn erna afgezakt naar een skiplaats, die afdaling was heel mooi, en voor één keer niet technisch. Daarna zijn we verder gegaan naar de top van de Chaberton, 3100 meter hoog.
peter
Mountainbiker

Post by peter »

Iegienie wrote:
peter wrote:De col de la finestre ligt in één van de schoonste delen van de alpen en is een stuk van een oude militaire route (alta via assieta) over een bergkam van susa naar sestriere. De route is wel zeer goed onderhouden daar in het weekend alle inwoners van de streek rond torino naar daar gaan(allez die indruk krijgt ge toch). Blijf er dus weg in het weekend en rond 15/08.
Vorig jaar zijn we er gepasseerd Ik ken de naam van de plaatsjes niet meer vanbuiten, maar we zijn erna afgezakt naar een skiplaats, die afdaling was heel mooi, en voor één keer niet technisch. Daarna zijn we verder gegaan naar de top van de Chaberton, 3100 meter hoog.
Il chabertone een legende in Italië. 3130 m Pieter en volgens sommigen zelfs 3160m. Ge moet wel zeggen dat het zeker 2 uur te voet bergop is he sinds 2001(in 88 maar een half uurken).
Ik heb zelf woordelijk rond 1985 een italiaans wielrenner horen verklaren dat hij er met de koersfiets opgereden was. Foei Pinocchio.
Dat liegebeest was er verantwoordelijk voor dat ik dat bergske in 86 probeerde met de koersvelo. Ik ben tot aan de hut van de koeienkweker geraakt toen, op 26-28.(daar staat sinds de jaren 90 een slagboom).
Post Reply