Pedalen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
CycloneJoris
Mountainbiker

Pedalen

Post by CycloneJoris »

Wie kan mij helpen? Het wordt dringend tijd dat ik op mijn koersfiets eens nieuwe pedalen steek. Nu vraag ik mij af of het 'goed' is om mountainbikepedalen op mijne koersfiets te steken. Zijn daaraan bepaalde voor- of nadelen. Ik zou het anders wel overwegen want mijn mountainbikeschoenen zijn eigenlijk stukken beter dan mijn versleten koersschoenen...

Alvast bedankt voor de goeie raad!
forza_inja
Mountainbiker

Post by forza_inja »

ik rijd op zowel men mtb als op men racer met dubbele spd pedalen (langs twee kanten dus). 'k vind dat wreed gemakkelijk want dan ik altijd met men mtb schoenen rijden, die zitten idd beter.
van_hoof
Mountainbiker

Post by van_hoof »

als ge ze eens goed afkuist kan da geen kwaad denkik :-)
Piete®
Mountainbiker

Post by Piete® »

Het grote verschil zit hem in het oppervlak van de pedaal, bij een racepedaal steunt je voet op een groter gedeelte van de pedaal, wat ervoor zorgt dat je meer kracht kan zetten en deze wordt dan ook beter verdeeld. Maar je kan natuurlijk perfect met MTB pedalen op je racefiets rijden.

Ik heb nog een vraagje omtrent MTB pedalen, maar het leek me nutteloos om hierover een hele thread te openen. Welke pedalen zijn aan te raden voor competitiegebruik? Ik twijfel momenteel tussen de Time ATAC en Look 4 X 4. Heeft iemand ervaringen met deze modellen?

thx
cassi
Mountainbiker

Post by cassi »

Dag Pieter

heb in het begin met SPD gereden, daarna Time Atac om nu met Look 4x4 ter rijden. Volgens mij (maar wie ben ik) zijn die van Look de meest efficiente, nooit meer last van haperingen zelfs met de schoenen vol modder, zowel bij instappen en uitstappen. Het is zelfs zo dat mijn vrouw die niet te overhalen was om met klikpedalen te rijden, nu met de 4x4 rijd en ze niet meer wil missen

Patrick
Billie
Mountainbiker

Post by Billie »

ik rij op de cranckbrothers eggbeater c (wat is het verschil met de look 4x4? :D) en kan zeggen dat deze zo simpel te gebruiken zijn als wat.

De eerste keer is het een beetje wennen maar daarna hoef je niet meer te zorgen dat het pedaal onder de juiste hoek staat om in te stappen of iets dergelijks. Je trap je als het ware vast vanuit bijna elke positie.

En daarbij zijn ze zo heerlijk open dat vuil er vrijwel niet in gaat zitten of zeer makkelijk eruit gehaalt kan worden.
Piete®
Mountainbiker

Post by Piete® »

De Look 4X4 is pakken goedkoper, voor de rest is er niet veel verschil (mss iets zwaarder)

Maar als je nu pas met die pedalen rijdt, heb je dan niet het gevoel dat je rendement een pak lager ligt bij het trappen omdat het raakoppervlak met de schoen zo klein is?
cassi
Mountainbiker

Post by cassi »

Ik denk dat er veel gelegen is aan de stijfheid van de schoenzool. Als je schoenen hebt met bvb carbon , zal de duwkracht beter verdeeld worden over een groter oppervlak , hetgeen met een zachtere zool niet het geval is en als het ware alle kracht op een klein oppervlak hebt t h v plaatjes

Cassi
Post Reply