volgens mij gebruikt hij geen powerlink, maar ponst hij gewoon zijn ketting open, wat heel slecht is eigenlijk. Dus koop zo een powerlink!
Ikzelf verwissel altijd van ketting als die erop ligt gekuist moet worden. Dan heb ik direct een propere om erop te leggen.
2 kettingen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- Justin
- Mountainbiker
- Location: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004
Hoi Beny,Beny wrote:..."dat ding" is toch ne power link van sram?
dat slotje verslijt niet
dat is het sterkste van heel uw ketting
Hier moet ik je toch ff tegenspreken : een power link verslijt wel degelijk denk ik.
Leg maar eens een nieuwe en een oude naast elkaar.
Na verloop van tijd komt er ook een beetje speling op de asjes van de powerlink.
Het bewijs dat hij slijt zal je zelf trouwens hoogst waarschijnlijk al ervaren hebben : een oude powerlink kan je veel gemakkelijker losmaken dan een nieuwe.
Deels zal er wel "verkoopstechniek" mee te maken hebben, maar het is niet voor niets dat een nieuwe sram ketting samen verkocht wordt met een powerlink.
De fietsenboer zal je trouwens ook aanraden om bij een nieuwe ketting ook een nieuwe powerlink te gebruiken.
Een power link slijt uiteraard ook in,maar de mijne zit er ondertussen toch al meer dan 2000km op.Justin wrote:Hoi Beny,Beny wrote:..."dat ding" is toch ne power link van sram?
dat slotje verslijt niet
dat is het sterkste van heel uw ketting
Hier moet ik je toch ff tegenspreken : een power link verslijt wel degelijk denk ik.
Leg maar eens een nieuwe en een oude naast elkaar.
Na verloop van tijd komt er ook een beetje speling op de asjes van de powerlink.
Het bewijs dat hij slijt zal je zelf trouwens hoogst waarschijnlijk al ervaren hebben : een oude powerlink kan je veel gemakkelijker losmaken dan een nieuwe.
Deels zal er wel "verkoopstechniek" mee te maken hebben, maar het is niet voor niets dat een nieuwe sram ketting samen verkocht wordt met een powerlink.
De fietsenboer zal je trouwens ook aanraden om bij een nieuwe ketting ook een nieuwe powerlink te gebruiken.
Trouwens bij shimanokettingen krijg je toch ook een extra pinnetje erbij.De powerlink heb je bij sram nu eenmaal nodig als je de ketting wil breken.
En voor al diegene die het nog niet goed snappen,ik bike ook met 2 kettingen die ik elke 200 à 250km wissel.De vuile laat ik een paar uurtjes in een niet agressieve ontvetter liggen en wrijf hem dan droog.Terug inolieën(1 druppel per asje)en steek de ketting in een plastiek zakje.Klaar om de volgende keer simpel te vervangen.
Heb ondertussen al zowat elke combinatie van shimano en sram geprobeerd met als volgend resultaat shimano ketting(met powerlink) met shimano cas. minst goede combinatie.
Shimano cas met sram ketting goed en sram ketting met sram cas zeer goed.
Shimanokettingen zijn voor mijn part dikke brol, cassettes vanaf LX is goed.
-
Van Cot
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word
LX tandwielen en een LX ketting en een SRAM PC990 ketting is ook goed. rij er bijna 6000KM mee op mijn bike, je leest het goed, nog altijd de originele tandwielen en kettingen van toen hij uit de winkel kwam, zelfs de aluminiumen LX kettingbladen zijn nog origineel, en nog goed genoeg om tot na de winter mee te rijden. Enkel de derailleurwieltjes zijn eens vervangen geweest.
- master j
- Mountainbiker
Shimano <-> Sram ketting
Ik heb een nieuwe fiets gekocht met standaard Sram ketting.
Na 300km wou ik een andere ketting opleggen.
Ik was ook al aan het doortrappen, wat ik snel vond.
Had hier nog een nieuwe XT-ketting van shimano liggen, ik houd de twee naast elkaar: Sram is 3mm langer dan XT.
Ik dacht zal wel komen omdat ik met die nieuwe fiets het zotteke uitgehangen heb.
Doch ging mij nog een nieuwe halen, sram 990, deze keer.
Kom thuis en meet die op tegenover XT.
Wat blijkt, bij aankoop is de sram ketting al 2 mm langer dan de XT ketting.
Dit vind ik wel shit, doch denk nooit nog een Sram ketting te kopen, wat ze er ook van zeggen.
Heb het ook nagemeten met schuifmaat en Sram is standaard te lang.
Zeker volgens volgende website:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?techketting
Na 300km wou ik een andere ketting opleggen.
Ik was ook al aan het doortrappen, wat ik snel vond.
Had hier nog een nieuwe XT-ketting van shimano liggen, ik houd de twee naast elkaar: Sram is 3mm langer dan XT.
Ik dacht zal wel komen omdat ik met die nieuwe fiets het zotteke uitgehangen heb.
Doch ging mij nog een nieuwe halen, sram 990, deze keer.
Kom thuis en meet die op tegenover XT.
Wat blijkt, bij aankoop is de sram ketting al 2 mm langer dan de XT ketting.
Dit vind ik wel shit, doch denk nooit nog een Sram ketting te kopen, wat ze er ook van zeggen.
Heb het ook nagemeten met schuifmaat en Sram is standaard te lang.
Zeker volgens volgende website:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?techketting
Ik heb nu ook zo'n SRAM powerlink ketting, maar krijg hem slechts met de grootste moeite open. Is dit normaal omdat hij nog redelijk nieuw is, of is hier een speciale techniek voor?
en nog iets; als jullie je ketting gekuist hebben met bv.petrolium, wat doen jullie dan met het afvalwater? Ik neem aan dat bikers toch milieubewust horen te zijn en dit niet zomaar door de afvoer gieten?
thx
en nog iets; als jullie je ketting gekuist hebben met bv.petrolium, wat doen jullie dan met het afvalwater? Ik neem aan dat bikers toch milieubewust horen te zijn en dit niet zomaar door de afvoer gieten?
thx