klikpedalen combineren met normale trappers! Bizar? :roll:

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
nebraz
Mountainbiker

klikpedalen combineren met normale trappers! Bizar? :roll:

Post by nebraz »

Ik ben van plan om een nieuwe bike te kopen. Ik heb nog niet de minste ervaring met klikpedalen.
Ik heb besloten om voor een combinatie van klikkers (aan de andere zijde gewoon pedalen) te verkiezen.
redenen:
-Omdat ik niet telkens als ik ergens naartoe wil het specifieke mtb-schoeisel wil aantrekken.
-Als ik het op bepaalde momenten eventjes te riskant vind om één geheel te vormen met mijn fiets.

Nu zijn mijn vragen?

-Zijn er zo'n combi-klikpedalen te verkrijgen die kwalitatief niet moeten onderdoen voor gewone klikpedalen?

-Is het dubbelgebruik gebruiksvriendelijk of eerder ongemakkelijk?

-bestaan er volledige klikpedalen waar je zonder problemen met ander schoeisel kan op rijden?
woutvc
Mountainbiker

Post by woutvc »

Tuurlijk bestaat dat Shiman PDM-545 zijn zulke.
Ze klikken langs beide kanten en toch kan je er met een gewone schoen ook mee rijden.

toeval wil natuurlijk dat ik nog een setje heb liggen dat weg mag.
Indien interesse, stuur dan maar een pm.
skyrider
Mountainbiker

Post by skyrider »

Het is meestal riskanter geen geheel met je fiets te vormen dan wel.
Ik zou niet graag steile rotsige afdalingen doen zonder klikkers
Timmie
Mountainbiker

Post by Timmie »

Zelf gebruik ik pedalen met langs 1 zijde spd en andere zijde gewone pedaal (Shimano). Dat bevalt me uitstekend. Beetje wennen wel om steeds de juiste kant van de pedaal te vinden.
woutvc wrote:Tuurlijk bestaat dat Shiman PDM-545 zijn zulke.
Ze klikken langs beide kanten en toch kan je er met een gewone schoen ook mee rijden.
Die zien er inderdaad ook interessant uit, maar ik vraag me dan af of je er ook in kan met klikschoenen met verzonken cleat. Geraak je dan wel aan die binding?
zanneis
Mountainbiker

Post by zanneis »

Timmie wrote:Zelf gebruik ik pedalen met langs 1 zijde spd en andere zijde gewone pedaal (Shimano). Dat bevalt me uitstekend. Beetje wennen wel om steeds de juiste kant van de pedaal te vinden.
woutvc wrote:Tuurlijk bestaat dat Shiman PDM-545 zijn zulke.
Die zien er inderdaad ook interessant uit, maar ik vraag me dan af of je er ook in kan met klikschoenen met verzonken cleat. Geraak je dan wel aan die binding?
Yep ge geraakt daar heel makkelijk in. Er zit een veer in waardoor het kliksysteem altijd hoger staat dan het platteau. Als je er in klikt duwt ge het kliksysteem naar beneden tijdens het inklikken.

Met ne gewone schoen juist het zelfde, behalve het inklikken natuurlijk. Ge duwt dat kliksyseem naar beneden en de schoen komt op de platteau terecht.

Rij daar nu al een paar maanden mee, zowel met klikschoenen als met gewone schoenen en ben er heel content van
Wen!
Mountainbiker

Post by Wen! »

Er bestaat naar 't schijnt ook zoiets dat je in uw pedaal moet klikken, waardoor je dus met gewone schoenen kunt rijden en toch vastzit... Ik denk niet dat het hetgene is waar het hier over gaat, maar weet er iemand wa ik bedoel en waar ik het kan vinden? Ik denk da 't zo plastieken dingen zijn die je in je klikpedaal klikt en waar je de tip van uw schoen kunt tussensteken...

('k heb m'n best gedaan om het zo goe en duidelijk mogelijk te beschrijven... :roll: )
Bobke#77
Mountainbiker

Post by Bobke#77 »

Ik heb een tijdje met zulke pedalen gereden .
Maar mijn bevindingen waren niet zo positief .

Want waneer je uit klikt en terug in wil klikken dan hangt altijd de platform kant naar boven .
Dus altijd met je schoen zitten te knoeiën om de klik kant naar boven te doen .
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

En zal altijd wat zwaarder pedaal zijn, als je daarom geeft...
Wel makkelijk natuurlijk, om met de kids of vrouwke te gaan fietsen..
picolo
Mountainbiker

Post by picolo »

Image
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

Wen! wrote:Er bestaat naar 't schijnt ook zoiets dat je in uw pedaal moet klikken, waardoor je dus met gewone schoenen kunt rijden en toch vastzit... Ik denk niet dat het hetgene is waar het hier over gaat, maar weet er iemand wa ik bedoel en waar ik het kan vinden? Ik denk da 't zo plastieken dingen zijn die je in je klikpedaal klikt en waar je de tip van uw schoen kunt tussensteken...

('k heb m'n best gedaan om het zo goe en duidelijk mogelijk te beschrijven... :roll: )
Kijk hier eens : je hebt de keuze tussen pedaalhaken of "toe clips" (hetgeen jij hierboven beschrijft) of plastic plateautjes of "adapter plaatjes" die je op je pedalen klikt ...
Post Reply