Blote benen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Barbeque
Kerstman
Location: Fully Epic M4, Hope onderdelen, Sram x0.. Garmin Forerunner 910XT and edge 705

Post by Barbeque »

Hey,

altijd hoor... ik kies altijd voor veligheid. Met veiligheid bedoel ik nu m'n Rudy Project Ekynox bril en m'n Specialized Decibel helm....

Denk dat ik eens ga binnen springen bij Pro Bike in Tervuren voor die assos..
Guest

Post by Guest »

toch straf om met dit weer kort te rijden, bij mij loopt het zweet er ook af als ik fiets, maar ik heb zeer zeker een lange broek aan, een thermo onderlijfje en een vestje met lange mouwen, handschoenen en overschoenen, eerste tien min wat fris, maar dan begint het te lopen, te warm is ook niet goed natuurlijk
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

beter te warm dan te koud. vergeet niet dat je in de eindfase van de training/toertocht, je rustig aan moet doen om de spieren wat terug te ontspannen en soepelder te krijgen.... dus dan ga je weer wat afkoelen.

massage produkten in wedstrijd zijn ALTIJD aan te raden, zelfs vrijwel een noodzaak

@Schijfrem : waarom denk je dat al die competitierijders (98%) massage gebruiken, waar om dat vooral in de prof-sport massageprodukten een NOODZAAK zijn ipv een luxe.

massage olie heb je in verschillende soorten.. bv voor oppervlakkig gebruik, en bv die je mag inmasseren.
voor de wedstrijd gebruik je 1 die je mag inmasseren, liefst een die warm word aan de benen. door het inmasseren gaat de werking juist DIEPER.
de bloedbanen in de huid zetten zich verder open, de spieren worden soepelder door de warmte die inwerkt van het produkt. door het openzetten van de bloedbanen in de huid gaan je spieren beter toevoer krijgen aan de oppervlakte. het proces zet zich geheel verder op de dieper liggende spieren, waardoor deze ook soepelder worden.
uiteindelijk dien je steeds je op te warmen VOOR de wedstrijd... je moet voor de start een bepaalde spanning opbouwen op je spieren.
massage produkten voorkomen ook heel veel blessures.

om op de lopers terug te komen : ze gebruiken zelden massageprodukten.... wat er helaas veel en veel te weinig word verteld, is dat lopers wel de MEESTE blessures oplopen van alle sporten... heel vaak verrekking of spierscheuring, en spierontstekingen.

een lange broek dragen tijden een toertocht en training, spreekt vooral van gezond verstand. rij je in de winter -buiten competitie- met korte broek, dan krijg je gegarandeerd de rekening gepresenteerd.... bv stramme spieren, spierontsteking, minder soepel, spieren die minder rekbaar worden, blessures, peesontstekingen (tendinitis oa), problematische knieeen,...

dus redenen genoeg om ze wel te dragen zou ik zeggen.

vergeet ook niet dat renners in competitie, vaak voor de wedstrijd MET lange broek de omloop verkennen, of zich opwarmen op de rollen. dus enige vergelijking is uitgesloten met training en toertochten.

een degelijk sportsarts zal je altijd aanraden om massageprodukten wel te gebruiken in competitie, om een lange broek te dragen op training bv.
tenslotte ga je er zelf conditioneel ook op vooruit... soepelder spieren versnellen het vormpeil, en voorkomen veel blessures.

ik hoop dat de meesten hun vraag wat beantwoord is.
bam-bam
Mountainbiker

Post by bam-bam »

ik rij soms zelfs met 2 lange broeken!! Vooral wanneer het koud én nat is, mijn buitenste broek wordt dan wel nat maar de andere blijft droog en warm. 8)
Woensdag heb ik eens meegedaan met een wedstrijd cross (Loenhout). Ik snap écht ni hoe zij hun voeten warm houden. Ik had ze ingesmeerd met Tijgerbalsem, ingepakt in folie (heb dat Kathleen Vermeieren eens zien doen) en 2 paar kousen aan. Ik had na de wedstrijd nog steeds koude voeten! :roll: Ik kan echt ni zonder winterovertrekjes, en dan nog.
Voor derest had ik een onderhemdje aan, daarover een winterhemd (lange mouwen, rolkraag, windstopper) en dan mijn koersvest. Ik had mijn benen ingesmeerd en beenstukken aan.
Ik heb geen moment echt gezweet, maar ook geen kou gehad. Als ge dan ziet dat die ander gewoon een hemdje en hun "pakske" aanhadden... #-o Maar die stonden 10min te bibberen aan de start! en ikke lekker ni :-D

Hoe houd je je voeten en tenen warm zonder overtrekjes????
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

koude voeten is voor iedereen hetzelfde..
dat is een probleem dat altijd wel zal blijven. dat ze er een balsem overdoen is voor wat waterafstotend effekt te krijgen, dus het duurt wat langer eer je echt koude voeten krijgt. de folie word gedaan voor zogenaamd afkoeling te verminderen...en dan 2 paar sokken..totaal zinloos op die manier. je voet gaat zelfs vrij hard zweten, en het effekt is dat ze op korte tijd bevroren zijn.
om het anders te stellen : tis maar wat je zelf geloofd.
probleem zit em vaak in de schoen EN de sok.... vaak loopt het water zo door de schoen door.
een sok die wat waterafstotend is (nat worden doet ze zowieso), gaat je automatisch je voet proberen warm te houden.. ze probeerd vooral de warmte in de sok te houden, water en wind erbuiten.
het vertraagt het koud worden van de voet

het scheelt ook van persoon tot persoon : de ene heeft snel koude voeten, de andere niet.
zo reed vroeger hendrik van dijck met zomersokken!!! in een cross.
in februari/maart soms zelfs zonder sokken..... gezond is iets anders, maar hij kon zeer goed tegen de koude.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Rubens wrote:en voor studenten is de regel: goeie winterkledij is gewoon te duur.
Ik heb het er ook nog niet voor over om duurdere winterkledij te kopen mijn studentenleven is ook nog niet ten einde.

Ik draag dus gewoon mijn korte zomerbroek met een regenbroek erboven.
Deze reduceert tevens de windchill factor en mijn benen blijven bovendien droog.

* éen paar sportsokken.
overschoenen.
* korte zomerbroek.
regenbroek.
* T-shirt.
Windstopper.
optioneel: (regenjas).
* muts onder de helm
handschoenen.

En laat de mensen die met een korte broek willen rijden eens gerust. Stelletje kapitalisten. [-o< :wink:
RACING ANIMAL
Mountainbiker
Location: Competitiebike; Fuji SLM 01 2012, wegfiets specialized sl3

Post by RACING ANIMAL »

met korte broek rijden in zo'n weer is NIET goed.
Je knieen worden zo blootgesteld aan het koude weer en loop je een verhoogd risico op water achter het vlies van je knieschijf.
Inderdaad met goed insmeren kan je dat voorkomen, gedeeltelijk dan toch.
Maar is het dan niet gewoon verstandiger om met een kniebroek of lange broek te rijden in zo'n weer? #-o
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

wat wij deden als in slecht weer trainden, was waterafsotende olie (bv van Born) op de benen smeren in een dun laagje. je benen worden ook nat, maar het krijgt minder kans diep door te dringen waardoord e spieren strammer worden, en sneller verzuren tijdens een lastige training in slecht weer. en natuurlijk pakt het koude water minder op uw spieren.
wel een lange trainingsbroek erover aan :)

in bar koud weer is het ten zeerste aangeraden om een termo-broek en vest aan te trekken. als je geen vest hebt (kost ook wel wat :() kan je dit simpel opvangen : regenvestje aantrekken. kost niks en erg effectief.

het type olie waar ik over spreek, word gebruikt om OP de massageolie uit te strijken bij slecht weer. ( (tenzij je een regenbestendige massageolie hebt)

verder moet iedereen het voor zich uitmaken hoe en wat : tis maar hoever je serieus wil kunnen trainen met grote zorg, en wat je doelen zijn.
of als een rasechte amatuer raak prutsen op grootmoeders wijze, met alle catastrofale gevolgen (op termijn) vandien.

wat men nu niet serieus neemt, komt er later uit - een waarheid als een klok, helaas.
Barbeque
Kerstman
Location: Fully Epic M4, Hope onderdelen, Sram x0.. Garmin Forerunner 910XT and edge 705

Post by Barbeque »

Hey bikers,

jamaar ik heb het niet over een korte broek maar over een drie-kwart...
Post Reply