Granville mattawa update , nog de moeite?!

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
looneycooney
Mountainbiker

Granville mattawa update , nog de moeite?!

Post by looneycooney »

hallo mensen :)
ik zit met een paar vraagjes ..
ik wil mijn fiets updaten maar is het wel de moeite ..
het is een granville mattawa SL met alivio en deore setup van 2001 met g-access afwerking (13kg) destijds gekocht voor +-550 euro
de fiets op zich is nog tiptop in orde , maar na 5j wil ik toch eens wat beter materiaal ..
ik was aan het denken om er een LX-groep op te zetten(+-320€) , rock shox SID (450€) voorvork en desnoods nog klikpedalen ..
is dat zelfs mogelijk zo'n rock shox sid?

een ander overweging is een nieuwe fiets ..
zo zag ik de scott scale 60 staan voor +- 800 euro en als ik mijne granville verkoop hou ik misschien nog geld over voor een SID :drunk:

wat zouden jullie doen?
scott racer
Mountainbiker

Post by scott racer »

:wink: koop u een nieuwe .

Kijk ook eens bij Cube ,mooie afmontage voor een mooie prijs meestal .
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

aha! :)
kzal dat merk eens bezien , heb er al veel van gehoord , maar heb nog nooit eentje zelf gehad , is wel eens een overweging waard :)
ik ga nu wel voor een compleet andere groep , want vond die alivio/deore maar snel ontregeld eigenlijk en zeer moeilijk terug af te stellen :-?
is de LX-reeks echt beter op dat vlak?
kzoekemienpeird
Mountainbiker

beetje overdreven ?

Post by kzoekemienpeird »

De prijs van die voorvork die je wil monteren is bijna even hoog als de totale aankoopprijs van je fiets.
Dat lijkt me toch een beetje uit evenwicht te zijn.
Dan heb je een super vork maar als je die voluit wil gaan gebruiken, zal de rest van je fiets niet meekunnen. Er zou wel eens (letterlijk) een wiel kunnen afrollen :-D

Als je die fiets veel offroad gebruikt hebt sinds aankoop, lijkt het me toch beter om die te verkopen en een nieuwe aan te schaffen. Anders ga je toch nog wat extra kosten krijgen binnenkort.

De nieuwe van Granville zijn ook leuk hoor, je hoeft niet onmiddellijk elders te kijken ! [-X
(maar ze mogen wel eens wat vrolijker kleurtjes invoeren, wat mij betreft, zo af en toe krijg ik zin om wat rode bolletjes bij te schilderen op de mijne #-o )
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

idd! :) ben eens bij me fietsenboer geweest , ik ken hem al heel lang dus zou nooit elders gaan :)
en nu gaan me twijfels naar een rood granville fietske met magura hydraulische velgremmen , een marzocchi voorvork zonder lockout etcetc complete xt/lx achteraan en vooraan ferme velgen met LX-naven etc heb geen naambeschrijving (niet echt op gelet , wel op materiaal wat erop zit) kwam nu rond de 950 euro
en anders ga ik vermoedelijk voor een nieuwer 2006 model en ga ik me goed informeren en wacht ik tot maart zoiets voor de uiteindelijke aankoop :)
feit hierbij was ook dat ik van hem bv voor de aankoop nog mocht zeggen wat ik wou , bv magura remmen of een andere vork

ps: maar ik heb zo'n licht vermoeden dat mijn vroegere droom voor een Scott fietsje te bezitten het nu toch gaat halen van de rest :lol:
heb zelfs al een idee ...
de scott scale 60 met magura velgremmen , lx-shifters en rock shox SID race :) eens ik zover ben zal ik wel foto's komen posten :wink:
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Wat die LX groep betreft...
Alle schimano groepen vragen wat aandacht aan de kabels.
Heb met Alivio, deore & XT al gereden het is altijd iets beter (nooit waaw deze blijft goed schakelen) maar blijven altijd gevoelig aan vuil in de gainen.
Enige oplossingen zijn hier gaan voor een gesloten systeem (kabel 1 geheel van shifter tot der.) dit gebruik ik momenteel (XT der.)
Of de duurdere kabels (mudlovers, gore, ...)

De srams groepen (van horen zeggen) schijnen hier minder last van te hebben.
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

Wat die Granvilles betreft...

Die rode... wel mooi afgemonteerd en shiek enzo... maar die deore schijfremme zijn minder op die fiets...

Als je voor een beperkt budget een goede bike zoekt zou ik net als Scottracer bij Cube gaan zien
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

mja die rode granville was custom build ...maar toch , ik laat hem passeren
ik wil een 1000€ uitgeven voor enkel de fiets
feit is wel dat ik eigenlijk liefst bij mijn wel bekende fietsenboer ga :)
mede omdat ik hem ook al jaren persoonlijk ken enzo , hiermee is eigenlijk cube al vrijwel uitgesloten :-? Giant , Granville , Scott , GT zijn zowat de merken :)
heb net zitten tellen voor de scott scale 60 met rock shox sid , magura velgremmen en bv XT shifters kom ik +- op een 950€ uit
willik een xt crankset en voorderailleur , betaal ik nog een fijne 100/150€+ bij...
zou 1000€ teveel geld zijn voor zo'n fiets ?

neem in acht dat ik dit puur als amateur beoefen deze sport en dus in feite schijfremmen al vrijwel onnodig vind (daarmee bv geen scale 50)
ik ben nu wel van zins meer langere tochten te doen , maar niet om te zeggen 'het zware werk'
scott racer
Mountainbiker

Post by scott racer »

:wink: Als je als amateur /liefhebber gaat fietsen laat dan die Sid maar vallen en neem u een Reba of iets dergelijks .
Sid is wedstrijdgericht en licht en vraagt veel onderhoud .
De Reba heeft dikkere poten en is veel stijver en ook minder onderhoudsgevoelig.

Ik heb ook met een Sid gereden ,6maand en ze was naar de bom .
Lock out bleef hangen en spel kaput #-o
Heb nu een Fox 8)

Beter nog neem de vork die in de fiets zit en koop u een 2ehands Fox :wink:

Voor de rest zit die Scale 60 wel goed
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

mja dan ga ik idd beter voor een reba :) is toch ook nog een fijne 4/500gr lichter dan die tora :)
2de hands fox lijkt me super :p , zullen zien als we er eentje tegenkomen tegen dan :)
alvast merci allemaal voor de reacties heh :)
jullie hebben me goed op weg geholpen , heb nu toch al een goed idee wat het gaat worden :drunk:
Post Reply