Trainen op de rollen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
bartjoosen
Mountainbiker

Post by bartjoosen »

cyclon wrote:ps: in dat 'fiets' nummer geven ze het vb van een 'cyclosportieveling' die in de winter veel in d3 traint (dus dicht tegen de overslagpols voor lange tijd), op de ergotrainer, en relatief weinig duurtrainingen doet, maar die geeft toe dat hij tekort komt op de lange afstand in de zomer, hij is wel, mede dankzij die d3 trainingen, zeer goed bergop
Dit bewijst dat training eigenlijk zeer specifiek is:
je traint met LSD trainingen vooral de kilometers, terwijl je met d3 trainingen vooral het krachtuithoudingsvermogen traint.
Als je veel LSD trainingen doet zal je gemakkelijk de kilometers aankunnen, maar bergop zal het toch iets moeizamer gaan omdat je benen niet gewoon zijn van langere tijd veel vermogen te produceren.

Anderszijds: als je veel d3 trainingen doet zijn je benen gewoon om gedurende een bepaalde tijd een hoger vermogen te produceren, maar als het dan echt op afstanden aankomt dan kom te kort.

Training is dus vooral een kwestie van een goede balans te vinden tussen duurtraining en intensievere training. Iemand die vooral toertochtjes rijd van 25km gaat heel anders moeten trainen dan iemand die voor tochten a la Marmotte en consoorten gaat.

Groetjes

Bart
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Ik weet niet of iemand dat schema al eens geprobeerd heeft. Ik vind het best leuk, maar ik heb nog altijd geen wattage ingesteld dat me noodzaakt om minder dan 60 omwentelingen per minuut te doen bij de hoogste hellingsgraad (9) en de hoogste versnelling. Het lijkt me waanzin en zowel slecht voor de fiets als voor de gewrichten (omwille van de hoge krachtinspanning, ik heb nu al het gevoel dat ik mijn fiets geweld aandoe).

Na een warm-up van 20 minuten (met boek is dat best te doen), schakel ik naar de hoogste versnelling (wattage van 300). Op dat moment doe ik ongeveer 67 toeren per minuut. Vervolgens verhoog ik de hellingsgraad. Eens ik de negen bereikt heb, doe ik veertig trappen, twintig omwentelingen. Daarbij gaat mijn toerenaantal per minuut omhoog (70+) in plaats van omlaag, omdat ik veel meer kracht zet (mijn hs komt bij de vierde sessie in de buurt van de omslagpols). Daarna 3-4 minuten herstel.

Om het te doen zoals die trainer in 'fiets' het uiteenzet, zou ik het wattage moeten verhogen tot 400-500 en zou ik vóór het verhogen van de hellingsgraad al een enorme krachtinspanning moeten leveren om 60 toeren per minuut te halen. Door het verhogen van de hellingsgraad zou dat toerental dan verlagen tot dicht tegen de 40.

Ik vind dit in elk geval leuker dan het outdoors equivalent (op een helling vollen bak omhoog aan een hoge versnelling). Allicht omdat je op een helling meer dan 40 trappen moet doen om boven te geraken :P .
denbolle
Mountainbiker

rollen te verkrijgen

Post by denbolle »

hoi

ik heb hier nog rollen liggen , voor wie intresse moest hebben mag ze gratis komen halen
ik breek er mijn nek mee
enkel de riem is stuk
ze zijn wel niet nieuw heb ze ook maar in occasie gekocht
stilldro
Mountainbiker

Post by stilldro »

Aan welke intensiteit rij je best op de rollen, indien je maximaal vet wil verbranden en tegelijk fietsconditie opbouwen..

Heb voor kerst eindelijk rollen gekregen en sta momenteel paar kilo's te zwaar + aantal maand geleden dat ik nog deftig gefietst heb.

Na de examens begin ik terug meer dan wekelijks te rijden, maar hoe kan ik me al wat voorbereiden via de rollen?

grtz
Steven®
Mountainbiker

Post by Steven® »

Is zo op de rollen rijden ni slecht voor uwe kader?

Dat ziet bij mij precies toch redelijk af. Als ge ziet hoe dat altijd wat meeplooit als ge kracht zet!

Of komen dezelfde krachten ook gewoon op u kader als ge buiten fietst, maar merk je dit minder?
stilldro
Mountainbiker

Post by stilldro »

Het zal er zeker geen goed aan doen...

Iemand die al kaderbreuk gehad heeft door teveel rollen?

grtz
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Steven® wrote:Is zo op de rollen rijden ni slecht voor uwe kader?

Dat ziet bij mij precies toch redelijk af. Als ge ziet hoe dat altijd wat meeplooit als ge kracht zet!

Of komen dezelfde krachten ook gewoon op u kader als ge buiten fietst, maar merk je dit minder?
Dat is niet uwe kader die zo ver plooit, das uwe hele bike die meegeeft omdat die ni 100% vast in uw rollen staat. Nu je krijgt die nooit 100% vast, dat is ook niet de bedoeling. Het is gewone de bike die in zijn geheel beweegt...
Steven®
Mountainbiker

Post by Steven® »

Ik heb tans toch het gevoel dat die vanachter stevig vast staat. Moet daar dan nog speling opzitten of niet?
stilldro
Mountainbiker

Post by stilldro »

Bij miij zit die volledig vast, totaal geen speling

grt

ps: m'n vraagje is nog ni beantwoord :(
STUKA
Mountainbiker

Post by STUKA »

Een kennis reed dikwijls met zijn koersfiets op zijn Tacx-trainer.
Blijkt dat hij nu niet meer zonder handen kan rijden , zozeer is zijn kader verslapt. 't Was nochtans geen goedkope brol.
Post Reply