Fietszakken voor fietstransport in vliegtuig ?

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
Heinz
Mountainbiker

Post by Heinz »

Rollo wrote:kost dat eigenlijk veel extra zo ne fiets meepakken op het vliegtuig???

Vermoed van niet zolang je onder het totaal toegelaten bagage gewicht blijft maar met een mountainbike en doos/koffer zit je daar wel al heel snel aan schat ik....
ongeveer 10€ per kilogram
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Niet te zeggen, hangt gewoon af van bestemming en luchtvaartmaatschappij.
Sommigen vragen niets extra, bij anderen telt het gewoon mee in je max. gewicht bagage, sommigen vragen een forfait, dan weer eens per kg, of per afmetingen,.... geen lijn in te trekken.
Gewoon informeren bij je boekingskantoor of LuMij. En op je ticket of reserveringsformulier laten bijzetten dat er een fiets vervoerd wordt, zeker bij transferts!

10€ per Kg lijkt me toch al een slechte deal te zijn. Ben je al vlug 150€ kwijt in een kartonnen doos. Steek hem dan zeker niet in een speciale koffer want dat weegt op zijn eigen al 7 tot 10 Kg.
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Koop je de fietstas van ProRace, kost 119EUR bij Van Eyck, is met een ijzeren frame binnenin waar je de voorvork en achtervork op vast zet, de tas zelf is van heel dikke nylon met schuim in de zijkanten. Wil je nog meer bescherming ga naar een doe het zelf en koop je 2 platen (triplex of dunne aluminium platen) die dezelfde grootte hebben als de tas en steek je die er ook nog in langs de zijkant.

Een koffer kost al snel +200EUR en voor de goeie +350EUR
www.roseversand.nl
http://www.raddiscount.de/Taschen.html (bij de tas van 219EUR zie je het systeem zoals bij de ProRace tas)

Ik betaalde bij Jetair 42EUR (21EUR per vlucht) extra voor een koffer mee te nemen, gewicht speelde geen rol (koffer woog 48kg :oops:).
Wel altijd op voorhand vermelden (best al bij het boeken van de reis) dat je een fiets meeneemt. Naar sommige bestemmingen is het aantal fietsen beperkt.
Joybiker
Mountainbiker

te leen of te koop? vliegtuigkoffer

Post by Joybiker »

Of je huurt gewoon 'n fietskoffer, bij http://www.fietsenvandeputte.be heb 'k dat ook nog gedaan, de prijs weet 'k nie zo goed meer, maar iets in de buurt van €30 voor 10 dagen ofzo........Ben je nie uit de buurt, dan is er in jouw buurt ook zeker en vast wel 'n fietsenhandelaar te vinden die koffers verhuurt. Om zeker te zijn van de prijs neem je best kontakt op, afhankelijk van de periode maakt 'm mss wel 'n schoon prijske .....Als je ziet hoe ze soms met de bagage omspringen op de luchthavens, dan twijfel je nie om voor 'n harde koffer te kiezen, jammer genoeg #-o #-o
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Als je geen prof of semi prof bent die regelmatig met zijn fiets de vlieger neemt zijn dat allemaal verloren kosten (vergeet ook niet het extra gewicht van zo'n koffer dus ev. extra transportkosten buiten de aanschafprijs) volgens mij.
Zo'n fietsdoos is speciaal gemaakt voor het transport van een fiets en best wel stevig genoeg voor eenmalig (heen en weer) gebruik. Tenslotte komt je nieuwe fiets ook zo toe bij de invoerder en dealer.
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

http://www.raddiscount.de/P00937.html

in dit type koffer kan je een fully in kwijt
ik vijs de stuurpen los van de vork en leg die ernaast
in deze koffer kun je nog andere spullen kwijt zoals schoenen, helm, rugzak... (maar natuurlijk geen co2 cartridges)
in de kleinere trapezium modellen van koffers kreeg ik gene fully in

buiten kopen, inderdaad ook huren
bvb bike shop diest, of chamizo in mechelen

éénmaal naar malaga h&t voor 25euro (buiten seizoen)
éénmaal naar gran canaria h&t voor 45euro (tijdens paasvakantie)

hou er wel rekening mee dat zo een koffer vrij groot is
past dus niet in om het even welke wagen
laat staan dat iemand jullie (met 2) moet naar de luchthaven brengen, dat gaat dan niet met een gewone wagen, dus een minibusje

in malaga is bvb ook geen bagagedepot waar je bvb tijdens de reis je koffer kunt achterlaten (in het geval je een auto wilt huren)

boeking via reisbureau = meestal ook nog extra te betalen op vakantiebestemming voor transport koffer naar hotel
(moet je dit vertellen?... de laatste keer niet, en de bus nam mijne koffer ook mee, kostte normaal gezien 100euro bij jetair)
Joybiker
Mountainbiker

Post by Joybiker »

ivo wrote: (vergeet ook niet het extra gewicht van zo'n koffer dus ev. extra transportkosten buiten de aanschafprijs) volgens mij.
.
Yep Ivo, zoals Freezy al schreef, bij Jetair betaal je ongeveer €40 extra voor de fiets, of die in 'n koffer zit of niet speelt geen rol, net zoals 't gewicht, da speelt dan ook geen rol meer. Dus naast je fiets kan je je schoenen, helm, camelbag en weet 'k veel wa nog allemaal allemaal in die fietskoffer stoppen. In die opleg is ook de transfer naar en van 't hotel-luchthaven inbegrepen, dus de buschauffeur moet nie zagen van geen plaats or whatever, het is allemaal geregeld op voorhand dus geen gemor.....Naast die fietskoffer had 'k nog 1 gewone valies mee, wat er nie meer bij kon zat in de fietskoffer. Dus totaal ongeveer €30 huur voor de koffer en €40 voor de transfer/luchthaven, wat op €70 opleg komt om zonder zorgen of schade te kunnen genieten van je vakantie. Dit op 'n budget van rap €500 of meer voor de reis zelf, da kan er dan nog wel bij. Ik hoef nie te twijfelen, zonder bikekoffer gaat de bike nie mee op reis.

Groeten,

Marnik
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Vrijheid blijheid natuurlijk. :-D
Zoals ik al zei ieder geval en vliegtuigMij is anders.
In mijn geval bij BA richting Zuid-Afrika mocht je max. 30 Kg meenemen en was het 30€ per kg overgewicht.
Dus huur van een koffer (30€) plus 07 kg extra gewicht van een vliegtuigkoffer (+210 €), zit je al vlug aan 240€ extra kosten.
Ieder extra kg gewicht van de koffer boven het gewicht van de kartonnen doos reken ik idd als betalend gezien doos + bike op 15 kwam. En het was zo al krap rekenen om de rest er bij te krijgen.
Mijn kartonnen doos: 0 €
Schade aan fiets: nihil
Dus bespaard 210 € en die fietskoffer staat nu ook niet in mijn weg thuis.

(nb. op Zaventem werd de fietsdoos niet gewogen en mocht ze als extra gratis mee, dus thuis gezweet voor niks. Bij terugkeer werd wel alles gewogen).

Dus ieder geval is anders. Maar ik ben niet alleen een WW maar ook een GP, dus ik kies voor een doos :wink:
m-biker
Mountainbiker
Location: Martelly met Deore LX, Magura HS33 en Mavic Crossride

Post by m-biker »

de bike mee op het vliegtuig gaat heel vlot. Reeds regelmatig gedaan (mijn ouders wonen groot deel van het jaar in Zuid-Spanje) en nog maar één keer probleem gehad (wat perfect werd opgelost; lees: vergoeding tot de laatste cent)

Ik heb zowel hardcase-valies als met vliegtuigzak meegenomen en ik had de indruk dat ze met softcases voorzichtiger omspringen (schadegeval was trouwens met hardcase, gelukkig in het terugkeer)

Naar Zuid-Spanje betaal ik bij Sunjets 20 euro h/t

Zelf kocht ik mijn fietszak bij BOC (http://www.boc24.de/epages/bicycles.storefront). Ik vind hem niet terug op de site, maar kocht hem in de winkel te Aken. Ze zijn momenteel in promo en kosten 60 euro. De grondplaat waarover reeds werd gesproken (proracer) kan je los kopen bij roseversand (http://www.roseversand.nl/rose_main.cfm ... =0&CID=175) maar evengoed zelf in elkaar knutselen...
Tom M
Mountainbiker

Post by Tom M »

Post Reply