Heb na een lange pauze (10 jaar) terug zin gekregen om te gaan MTB'en. Mijn huidige fiets is nu wel rijp voor het museum: wie kent er nog de Scott Unitrack?? Ben dus al een tijdje aan het kijken voor vervanging met een budget tot zo'n 900 Euro.
Cube komt dikwijls terug in mijn zoektochten op het Net en op www.bikx.de staat er een interessant model dat ze blijkbaar zelf samengesteld hebben. Prijs is van 1198 naar 799 Euro gereduceerd en dat vind ik vreemd want het is een 2006... Bovendien lijkt ie op hetzelfde afwerkingsniveau te staan as een Limited Pro en die staat aan 899 Euro op dezelfde site. Als je de vergelijking hieronder ziet, wat denken jullie dan?
* Kader: zelfde volgens de verkopers
* Vork: beiden een RS Tora maar voor het 'Sondermodel' wordt niet gespecifieerd welke, de Ltd Pro heeft een 318 Coil Poploc.
* Stuurset: beiden Ritchey integrated
* Zadel: Selle Italia XO voor de Bikx and Scape Active 3 voor de Pro
* Kurbel (?): Bikx heeft Deore Hollowtec, de Pro Shimano FCM 440
* Voorderailleur: beiden LX
* Achterderailleur: beiden XT
* Remmen: Bikx heeft LX hydraulische schijven, de Pro heeft Magura Julie
* Schakelaar: Bikx heeft LX, de Pro Deore
* Velgen: Bij de Bikx staat er 'Mach 1 2.30', bij de Pro 'Rigida Taurus of Mach 1 2.30 met DT Swiss 2.0 silber'
* Naven: Bij de Bikx 'LX Disc Center Lock' en de Pro 'Deore 525'
* Banden: beiden Schwalbe Racing Ralph
Waar ligt het zwaarste verschil? De remmen? Welke lijkt het interessantste? Waar moet ik vooral op letten?
En als uitsmijter: Een Cube van dit niveau of de nieuwe Scott Scale 60?