Aan diegenen die zeggen dat ze op de weg of een op zich 'ongevaarlijk' parcours wel eens zonder helm rijden hebben vast en zeker niet gekeken naar de aflevering van allez allez zimbabwe van dinsdag.
Hoe dat enkele van die mannen daar tegen dek gingen op een vlakke grindweg. Amai
Gelukkig hadden die een helmke op denk ik dan
zonder helm
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
eigenlijk kan je hier niet veel woorden aan vuil maken.
zonder helm rijden is gewoon oerdom.
Ik heb al zoveel ongevallen gezien en zoveel bloed van mensen zonder helm, en ben zelf al zo dikwijls gevallen waarbij ik dacht, oesje als ik hier geen helm aan gehad had, dat ik me niet kan voorstellen dat een weldenkend mens zou gaan baaiken zonder helm.
Maar uiteraard heeft iedereen het recht om den onnozelaar uit te hangen, dat betwist ik niet.
Maar tblijven onnozelaars, imho.
Ik heb al zoveel ongevallen gezien en zoveel bloed van mensen zonder helm, en ben zelf al zo dikwijls gevallen waarbij ik dacht, oesje als ik hier geen helm aan gehad had, dat ik me niet kan voorstellen dat een weldenkend mens zou gaan baaiken zonder helm.
Maar uiteraard heeft iedereen het recht om den onnozelaar uit te hangen, dat betwist ik niet.
toen ik men bike kocht had ik er direct een helm bijgekocht.
ik bike nu bijna een jaar en mss 2-3 ritten zonder helm gedaan. met geluk dat ik dan niet gevallen was
maarja, je denkt, ik val nooit, ik ga eens trainen zonder helm want het is trouwens toch te warm. en dan heb je het voor, met je kei tegen een boom
zondag herentals-lichtaart-kasterkee(mijn wekelijkse route, nu stilaan meer tt's) en er hing een tak nogal laag, ik had die niet zien hangen, en nogal een surieus patat op mijnen helm.
ik had wel surieus gekermt van de pijn als ik hem toen niet ophad.
ik bike nu bijna een jaar en mss 2-3 ritten zonder helm gedaan. met geluk dat ik dan niet gevallen was
maarja, je denkt, ik val nooit, ik ga eens trainen zonder helm want het is trouwens toch te warm. en dan heb je het voor, met je kei tegen een boom
zondag herentals-lichtaart-kasterkee(mijn wekelijkse route, nu stilaan meer tt's) en er hing een tak nogal laag, ik had die niet zien hangen, en nogal een surieus patat op mijnen helm.
ik had wel surieus gekermt van de pijn als ik hem toen niet ophad.
Helm-genen helm...Ik rijd altijd met behalve als het gevroren heeft, dan rijd ik met een muts. Kan stom zijn maar zo doe ik het.
Maar vanaf nu ga ik ALTIJD met bril rijden....
Vorige zondag op de tt in Lommen met helm op mijne kop vol met mijn oogkast op nen tak gereden, het gevolg was een gat net boven mijn wenkbrauw en een snee over heel mijn ooglid. 22 draadjes. Zeer stom voorval hoor. Had ik nu een bril opgehad had het mss veel minder erg geweest, nu op enkele millimeters een oog kwijt.
Veiligheid voor alles nu.
Met dank aan de mensen van het rode kruis die me de eerste zorgen hebben gegeven.
Maar vanaf nu ga ik ALTIJD met bril rijden....
Vorige zondag op de tt in Lommen met helm op mijne kop vol met mijn oogkast op nen tak gereden, het gevolg was een gat net boven mijn wenkbrauw en een snee over heel mijn ooglid. 22 draadjes. Zeer stom voorval hoor. Had ik nu een bril opgehad had het mss veel minder erg geweest, nu op enkele millimeters een oog kwijt.
Veiligheid voor alles nu.
Met dank aan de mensen van het rode kruis die me de eerste zorgen hebben gegeven.
Niet teveel overdrijven hé, het wordt hier voorgesteld of iedereen die nu zonder helm onderweg is een onverantwoorde zot is !Iegienie wrote:eigenlijk kan je hier niet veel woorden aan vuil maken.
Al eens beseft dat we vroeger allemaal zonder helm reden ? In de begindagen van het mountainbiken bestonden de helmen van vandaag gewoon nog niet - de eerste modellen waren van die piepschuimen gedrochten met een netje over of loodzware ketels.
En daarvoor ? Ik ben van de generatie die net al de toffe "nieuwe" fietsen gemist heeft: ik zat al op een brommer toen de eerste bmx'jes op de markt kwamen (en een stap terug zetten doe je op die leeftijd niet
Ik ben daar dan zelf mee beginnen rijden als training voor een andere sporttak nadat de mtb's al redelijk "volwassen" waren (toen Shimano nog met Suntour ipv Sram wedijverde en de eerste Deore DX en XT groepen er net waren). Awel, als je toen iemand in het bos kruiste met een helm op werd er ook wat meewarig naar gekeken hoor...
Dus tot 20-30 jaar gereden sprong iedereen met zijn minifietsjes of andere onaangepaste groene Raleighs over springbergen en bierbakken, donderden we van de eerste skateboards af - allemaal zonder helm of beschermingsstukken. Toen vonden alleen onze ouders dat "erover"
Daarna deed iedereen hetzelfde met bmx'en en de eerste mtb's.
Maar nu zouden helmloze fietsers ineens allemaal onverantwoorde zotten zijn ?!? Wanneer is dat ineens gebeurd...
Dit gezegd zijnde, ik draag nu ook wel een helm hoor, gewoon omdat het materiaal geëvolueerd is. Maar ik vind mijn helmloze medemens die een normaal toertje maakt nu niet direct een onverantwoorde zot die in levensgevaar is !
Wie van de fietshelmcriticasters skiet ? Wedden dat binnen 15 jaar iedereen zonder helm op een blauwe skipiste ook met de nek aangekeken wordt ? Voor sommigen onder ons gaat dat er ook "over" zijn hé. Wie doet er nu een helm aan om te gaan skiën...
De marketingboys van de helmfabrikanten zijn nochthans al goed aan het lobby'en hoor, de publieke opinie volgt wel.
pocoloco wrote: Niet teveel overdrijven hé, het wordt hier voorgesteld of iedereen die nu zonder helm onderweg is een onverantwoorde zot is !
Al eens beseft dat we vroeger allemaal zonder helm reden ? In de begindagen van het mountainbiken bestonden de helmen van vandaag gewoon nog niet - de eerste modellen waren van die piepschuimen gedrochten met een netje over of loodzware ketels.
En daarvoor ? Ik ben van de generatie die net al de toffe "nieuwe" fietsen gemist heeft: ik zat al op een brommer toen de eerste bmx'jes op de markt kwamen (en een stap terug zetten doe je op die leeftijd niet) en ik zat al achter het stuur van een auto toen de eerste mtb's eraan kwamen.
Ik ben daar dan zelf mee beginnen rijden als training voor een andere sporttak nadat de mtb's al redelijk "volwassen" waren (toen Shimano nog met Suntour ipv Sram wedijverde en de eerste Deore DX en XT groepen er net waren). Awel, als je toen iemand in het bos kruiste met een helm op werd er ook wat meewarig naar gekeken hoor...
Dus tot 20-30 jaar gereden sprong iedereen met zijn minifietsjes of andere onaangepaste groene Raleighs over springbergen en bierbakken, donderden we van de eerste skateboards af - allemaal zonder helm of beschermingsstukken. Toen vonden alleen onze ouders dat "erover".
Daarna deed iedereen hetzelfde met bmx'en en de eerste mtb's.
Maar nu zouden helmloze fietsers ineens allemaal onverantwoorde zotten zijn ?!? Wanneer is dat ineens gebeurd...
Dit gezegd zijnde, ik draag nu ook wel een helm hoor, gewoon omdat het materiaal geëvolueerd is. Maar ik vind mijn helmloze medemens die een normaal toertje maakt nu niet direct een onverantwoorde zot die in levensgevaar is !
Wie van de fietshelmcriticasters skiet ? Wedden dat binnen 15 jaar iedereen zonder helm op een blauwe skipiste ook met de nek aangekeken wordt ? Voor sommigen onder ons gaat dat er ook "over" zijn hé. Wie doet er nu een helm aan om te gaan skiën...
De marketingboys van de helmfabrikanten zijn nochthans al goed aan het lobby'en hoor, de publieke opinie volgt wel.
- MARTINI
- Mountainbiker
Gorky wrote:Eens een vraagje, hoeveel van jullie dragen een helm als ze met de gewone fiets een zondagnamiddag rond rijden met de familie?
Het risico voor een ongeval schuilt overal.
Tja, ik draag voor gewoon een stukje te fietsen ook geen helm hoewel ik wel al eens verschillende dagen in't ziekenhuis heb doorgebracht na een banale valpartij als ik van school kwam (barstje in m'n schedel en serieuze hersenschudding)... Alleen als ik met de koersfiets rijd zet ik ALTIJD een helm op, als ik met de mtb een kleine afstand rijd (vb. naar de looptraining een paar km van hier) zet ik ook meestal geen helm op. Op toertochten en zo zal je me nooit zonder helm tegenkomen! Maar ja, in principe zou je echt altijd een helm moeten dragen he... Ik ben al veel meer gevallen met een gewone damesfiets dan met m'n mtb of koersfiets...Gorky wrote:Eens een vraagje, hoeveel van jullie dragen een helm als ze met de gewone fiets een zondagnamiddag rond rijden met de familie?
Het risico voor een ongeval schuilt overal.