schijfremmen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
dr paaj
Pro

Post by dr paaj »

ivo wrote:
dr paaj wrote:1 je wordt genaaid
2 ga naar een fatsoendelijke LBS die je wel advies kan geven.
Zo'n kort en ongenuanceerd antwoord vraagt toch wel enige verduidelijking neem ik aan.
1. Waarom wordt hij genaaid?
2. waarom was het advies onjuist? Heb je het geval ook persoonlijk onderzocht zodat je vond dat het gegeven advies ongegrond was?
Een julie erop monteren voor €244 voor 1 rem is in mijn ogen naaien. Daar heb je een Mono Mini voor incl montage en heb je nog geld over.

Een goede LBS zal de remmen die hij heeft proberen te repareren. Het is dan wel MPH, maar dat valt ook te repareren. Nieuwe zuiger en o ring. Desnoods een nieuwe caliper. En dat kost dan helemaal geen €244. Monteren is een half uur werk, incl inkorten van leiding.

Er is dan wel wat van de prijs afgegaan, maar ik vind het nog een kostbaar grapje.
Een goede LBS verkoopt een rem en monteert hem op verzoek, of hij doet iets van de prijs af.
Jan1963
Mountainbiker

Post by Jan1963 »

Bij barracuda kosten de julie's nu 170€ in promotie. Als we er vanuit gaan dat de LBS ze ook aan die prijs kan leveren kosten de werkuren dus 30€. Lijkt me niet helemaal verkeerd
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Ik zal mezelf eens "quoten":
Flip FSR wrote:Toch raar dat men zich direct "genaaid" voelt van zodra er kosten zijn... Image
=;
fieldbiker
Mountainbiker

Post by fieldbiker »

Jan1963 wrote:Bij barracuda kosten de julie's nu 170€ in promotie. Als we er vanuit gaan dat de LBS ze ook aan die prijs kan leveren kosten de werkuren dus 30€. Lijkt me niet helemaal verkeerd
Dus, wat zou dan de inkoopprijs zijn ? 100 eur ? 80 eur ?

Field
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Je zit er niet ver naast met de inkoopprijs van de LBS.
Nu de feiten:
- Betrokkene biedt zich aan met een fiets van bouwjaar 2001, tweedehands gekocht, niet bij betrokken lbs.
klant kan geen duiding geven waar de fiets oorspronkelijk vandaan komt.
- De voorrem zit muurvast. De achterrem staat op het punt het te begeven.
- Lbs tracht de goedkoopste oplossing te vinden voor de klant:
- Volledige demontage van de oorspronkelijke remmen - het uit elkaar halen van de remmen om de oorzaak te achterhalen en na te gaan of ze nog kunnen hersteld worden. Hier uit blijkt dat de remmen aan de binnenzijde volledig gecorodeerd zijn.
Vervangstukken voor dit type remmen zijn niet meer voorradig. En moest dit zo zijn dan zou de rem nooit meer naar behoren werken en zou een herstelling duurder uitkomen dan het plaatsen van recente schijfremmen (4 jaar gelden hadden schijfremmen niet de kwaliteit van schijfremmen van nu).
Werkuren 2: aangekend 0€.

Stap 2: alhoewel geen klant van de lbs wil deze toch een poging wagen om iets te regelen voor de klant in garantie.
Over en weer gebeld naar de invoerder.
Aan de hand van het framenummer kan Giant wel mededelen dat de fiets van het bouwjaar 2001 is. Dus geen garantietermijn meer voor de remmen. Normaal kan de lbs de invoerder onder druk zetten indien het om een klant va hem gaat maar gezien het framenummer nooit geleverd werd aan de lbs is dit ook geen optie.
Einde verhaal dus voor deze optie.
tijd ingestoken 1 uur. Aantal telefoons 4: aangrekend 0€.

De klant wordt hier van in kennis gesteld en er wordt voorgesteld om Magura Julies te plaatsen gezien dat de goedkoopste oplossing inzake prijs/kwaliteit/garantie. De klant wordt tot niets verplicht en indien hij er nie top ingaat zijn er ook geen kosten voor hem.
Geschatte kosten: max. 240 €. Indien de schijven kunnen gerecupereerd worden: 200 €.

Nu wat betreft die inkoopprijzen. Zowel bike-discount als Barracuda kopen deze en andere onderdelen in in zulke hoeveelheden dat ze van de fabricanten zoveel korting krijgen dat hun verkoopprijs ongeveer overeenkomt met de inkoopprijs van een lbs. Op zijn inkkoopprijs moet een lbs echter ook nog 21% btw betalen (bike)discount 16%) en wordt hij op de meerwaarde ook nog eens belast.
Nu de lbs doet dit als broodwinning en niet als hobbyist die op het internet iets goedkoop kan kopen en het dan tegen deze inkoopprijs gratis plaatst als vriendendienst.
Niets houdt de klant tegen zelf zijn remmen te kopen en ze zelf te plaatsen. Dan was hij ongeveer 170€ kwijt.
De lbs kan er natuurlijk voor opteren zelf in te kopen bij een internetschop en dan maar wat werkuren 'in het zwart' er bij te tellen.
Maar dat kan hij zich niet veroorloven inzake garantie.
Dus bij onderhoudsgevoelige produkten zoals een vork of schijfremmen kan hij dit risico niet lopen gezien hij bij problemen niet bij de officiële Belgische invoerder terecht kan. (alle producten zijn intern voorzien van een serienummer zodat de invoerder onmiddellijk kan zien of iets wetrd verdeeld bia hem of niet. Ik weet het, dit strookt niet met de Europese regelgeving maar als lbs heb je wel iets anders te doen dan processen te gaan voeren voor het Europees hof voor een bedrag van ongeveer 200€ :roll: .

Dus het werd een Magura July 2006 met 180/160 schijven. Idd met de July's van voor 2004 had men veel problemen maar met de nieuwe produkten zou dit van de baan moeten zijn. En zo niet geen probleem, het is een officieel produkt dus 2 jaar volledige garantie en 5 jaar op lekken.

Gezien de oorspronkelijke remschijven een andere dikte hebben dan de Magura schijven, het nooit aan te raden is schijven van verschillende types, laat staan merken te mengen en de schijfdiameter van 180 niet compatibel is met deze van 160 konden de oorspronkelijke schijven niet gerecupeeerd worden.
Gezien de schijfremnokken van de Giant niet volledig in lijn stonden voor de Magura remmen had men toch wat werk om de Magura's te monteren en uit te lijnen volgens de regels van de kunst.
Werkuren: 2

Totaal kostenplaatje: ipv de geschatte factuur van 240€ werd uiteindelijk maar 200€ in rekening gebracht, ook al konden de oorspronkelijke schijven niet herbruikt worden.

Conclusie:
Werkuren en/of tijd ingestoken: 5
Als je de aankoopprijs van de remmen in rekening brengt, vermeerderd met de btw en forfetaire taxatie op inkomsten blijft er van de 200 € welgeteld 12€ over.

Nu als je dat genaaid noemt?

Is de lbs nu een halve idioot om zoveel tijd te steken voor zo'n bedrag.
Nee want hij beziet dit anders. Misschien heeft hij wel een klant bjgewonnen die zijn volgende fiets bij hem koopt of in het vervolg zijn fiets (indien hij tevreden is) bij hem laat onderhouden.
Zo niet, volgende keer beter [-o< .

Tot zover de feiten.

(En ik wacht nog altijd op een even gedetailleerde uiteenzetting van diegenen die vonden dat onze vriend 'genaaid' was [-X ).

ps. Uw fiets is klaar, ge moogt hem komen afhalen. En nog veel plezier ermee :wink: Hij kan er weer tegen.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

dr paaj wrote:
ivo wrote:
dr paaj wrote:1 je wordt genaaid
2 ga naar een fatsoendelijke LBS die je wel advies kan geven.
Zo'n kort en ongenuanceerd antwoord vraagt toch wel enige verduidelijking neem ik aan.
1. Waarom wordt hij genaaid?
2. waarom was het advies onjuist? Heb je het geval ook persoonlijk onderzocht zodat je vond dat het gegeven advies ongegrond was?
Een julie erop monteren voor €244 voor 1 rem is in mijn ogen naaien. Daar heb je een Mono Mini voor incl montage en heb je nog geld over.

Een goede LBS zal de remmen die hij heeft proberen te repareren. Het is dan wel MPH, maar dat valt ook te repareren. Nieuwe zuiger en o ring. Desnoods een nieuwe caliper. En dat kost dan helemaal geen €244. Monteren is een half uur werk, incl inkorten van leiding.

Er is dan wel wat van de prijs afgegaan, maar ik vind het nog een kostbaar grapje.
Een goede LBS verkoopt een rem en monteert hem op verzoek, of hij doet iets van de prijs af.
Het staat je altijd vrij om altijd zelf een vrijwillgershop te beginnen en te werken aan 'nultarief'. Ze zullen vlug staan aan te schuiven tot het eind van de straat (je gaat dan wel problemen krijgen met een aantal klanten dat je niet vlug genoeg werkt gezien je niets vervangt en alles gaat herstellen) . En je kan natuurlijk veel tijd besparen door via het forum tot de conclusie te kunnen komen dat het mogelijk was de remmen terug te repareren via het plaatsen van een zuigertje en O-ring. Aan die mogelijkheid had ik nog niet gedacht. Hoe stom van mij om eerst alles 'op zicht' te willen demonteren. Toch handig als je helderziende bent.
Spijtig genoeg is het echte leven niet altijd zo simplistisch.
Maar geen nood. In het vervolg zullen we de 'probleemgevallen' doorverwijzen naar het forum waar er dan genoeg vrijwilligers zijn om een eerste diagnose te stelen. Hierop kunnen wij ons dan baseren en door de 'bespaarde' tijd zijn we dan niet meer genoodzaakt de klant te 'naaien'.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

fieldbiker wrote:
Jan1963 wrote:Bij barracuda kosten de julie's nu 170€ in promotie. Als we er vanuit gaan dat de LBS ze ook aan die prijs kan leveren kosten de werkuren dus 30€. Lijkt me niet helemaal verkeerd

Field
Zou je mij dat adres even kunnen doormailen? Ik zal je eeuwig dankbaar zijn.
fieldbiker
Mountainbiker

Post by fieldbiker »

ivo wrote:
fieldbiker wrote:

Field
De vraag naar de inkoopprijs was zuiver "informatief". Wat ik hiermee wil zeggen is dat een LBS dus ook wel een mooie winst kan maken op schijfremmen, ondanks z'n hogere inkoopprijs tegenover een grossist ... Hij zal er misschien niet zoveel verkopen (grossisten werken nu eenmaal met volumeverkoop, zodat ze lagere winstmarges kunnen compenseren door hogere omzetvolumes), maar 't is toch niet mis hé. En dat het monteren van schijfremmen nu eenmaal tijd neemt, dat is ook zo, maar men moet er niet in overdrijven. Ik heb zelf m'n achterste Hayes gemonteerd en dit heeft royaal een half uurtje gekost (Ik geeft toe : die Hayes schijfremmen zijn volledig monteerklaar), bij andere merken weet ik niet of dit zo is).
En het verhaal van de BTW .... btw is géén kostprijs : de btw die hij betaalt in de aankoop kan hij recupereren op de btw die hij doorrekent aan z'n klant (dus btw op de aankoopprijs + winstmarge). Dus hij betaalt enkel het verschil terug bij het indien van zijn btw aangifte. BTW is dus enkel kostprijs voor de finale verbruiker.

Field
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

ivo niet om u af te breken hoor maar ik heb mijn achterschijfrem juicy seven op 10 minuten gemonteerd gehad en dan nog 10 minuten om handvat en bar end terug te plaatsen.

een schijfrem moet je in een half uurtje kunnen monteren (dus 1 uur voor 2) en de invoerder zal je graag een uur aan de telefoon hebben.

en om nu te zeggen dat barracuda goedkoop is :evil:

ik koop heel veel onderdelen goedkoper bij mijn lokale fietsenboer (als het een promotieprijs is bij barracuda wordt het moeilijker)

en barracuda betaald ook belastingen hoor en ook btw en hebben ook een mooie shop.

persoonlijk vind ik 200 euro voor 2 schijfremmen geplaatst wel een faire prijs. =D>

ik zou zeggen zoekt u eens ne goede boekhouder die zal je dan eens deftig uitleggen dat je beter af bent met te gaan stempelen als je maar 12 euro verdient hebt op 5 uur tijd. [-X
of beter die zal je eens uitleggen hoe je moet rekenen met btw en forfaitaire taxaties van inkomsten.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

fieldbiker wrote:
ivo wrote:
fieldbiker wrote: Dus, wat zou dan de inkoopprijs zijn ? 100 eur ? 80 eur ?

Field
De vraag naar de inkoopprijs was zuiver "informatief". Wat ik hiermee wil zeggen is dat een LBS dus ook wel een mooie winst kan maken op schijfremmen, ondanks z'n hogere inkoopprijs tegenover een grossist ... Hij zal er misschien niet zoveel verkopen (grossisten werken nu eenmaal met volumeverkoop, zodat ze lagere winstmarges kunnen compenseren door hogere omzetvolumes), maar 't is toch niet mis hé. En dat het monteren van schijfremmen nu eenmaal tijd neemt, dat is ook zo, maar men moet er niet in overdrijven. Ik heb zelf m'n achterste Hayes gemonteerd en dit heeft royaal een half uurtje gekost (Ik geeft toe : die Hayes schijfremmen zijn volledig monteerklaar), bij andere merken weet ik niet of dit zo is).
En het verhaal van de BTW .... btw is géén kostprijs : de btw die hij betaalt in de aankoop kan hij recupereren op de btw die hij doorrekent aan z'n klant (dus btw op de aankoopprijs + winstmarge). Dus hij betaalt enkel het verschil terug bij het indien van zijn btw aangifte. BTW is dus enkel kostprijs voor de finale verbruiker.

Field
Informatief? Tja wel gemakkelijk er even op los 'gokken' (en de meerderheid van onwetende bikers neemt dit dan natuurlijk direct voor 'waarheid' aan) en als het er dan op aankomt kan niemand zijn woorden hard maken.
De simpele waarheid is dat er in België maar 1 officiële verdeler is van SRAM, Magura,.... en die zijn prijzen liggen toch wel ver uit de buurt van uw nfosessie? Bij garantieproblemen kan je ook alleen daar terecht. Leuk of niet het is nu eenmaal zo.

De discussie over BTW en kostprijs enz is hier in het verleden ook al tot in den treure gevoerd. Het is idd een nuloperatie voor de handelaar maar zoals je zelf zegt niet voor de eindverbruiker. Het is maar om te zeggen dat als een koper 100€ betaald aan een verkoper velen denken dat de 'naaier' die 100€ dan ook integraal in zijn zak steekt. Verre van.
Maar ik ga me hier niet laten verleiden om iemand zijn boekhouding op het forum te gaan voeren noch de aan- en verkoopprijzen tussen de invoerders en detailhandel.

Een Marta of Hayes op een nieuwe fiets steek ik ook in 30' en over HS33 remmen doe ik ook geen 2 uur maar een half uur (zie ander topic).
Dat is de discussie ook niet. Dat is het verhaal van de bluts en de buil. Bij de ene fiets duurt dat 15' en bij een ander heb je al eens tegenslag. Het installeren van de remmen en de tijd die daar mee gepaard gaat is vooral gerelateerd aan de staat van het frame (sommige staan perfect recht, andere dan weer zo scheef als een... , dus dat scheelt van geval tot geval. Dus als je de fiets niet zelf gezien hebt kan je daar totaal geen uitspraak over doen met kennis van zaken.
Post Reply