Magura's

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Chase
Mountainbiker

Post by Chase »

ja, maar da mag normaal toch geen 2 uur duren :-?
grtz
Roeki
Mountainbiker

Post by Roeki »

Als ge ze piccobello wil afregelen zijde toch wel 2 uurkes bezig. Wel de banden afhalen en mooi centreren van uw remmen. Heb ondertussen terug mijn v-brakes gestoken, remmen zeker even goed en wegen minder dan de helft van die hs33.
TS biker
Mountainbiker
Location: BMC TE01 29 - Sram x.0 2x10 - BOR/Tune hubs + XMD333 29" - DT XRR 470

Post by TS biker »

ridley'71 wrote:Ik heb mijn bike binnengedaan om HS33 op te monteren, nu mijne fietsenmaker zegt mij dat daar een 2-tal uurtjes werk aan is om die te plaatsen waarvoor hij 25 euro vraagt maar ik zag zonet het videofilmpje op de Magura-site en zie dat dit kinderspel is bij wijze van spreken. Heeft iemand ervaring met het monteren van die remmen??
Grtn
om het goed te doen ben je toch minstens 1 uur bezig hoor ! Je kan ze er ook snel opzetten maar als je verkiest voor ze 100% perfect te zetten dan vraagt het wat meer tijd, je moet id dan de band v/d velg halen etc.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

2 uur?
Ik doe dat op 20' als de leidingen niet moeten ingekort worden en pak een 35' als ik de leidingen (wat meestal wel nodig is) moet inkorten.
Laat het ons breed houden en zeggen dat het op een maandagmorgen al eens drie kwartier kan duren (wa koffie drinken, wat bijpraten over het WE inbegrepen :wink: )
Wat is er nu te centreren aan een EVO? Door de dubbele pen/gat verbinding staan die altijd recht.
En de afstand van de remblokken regel je gewoon door eerst de inbus van de zuigerklauw los te zetten en het gheeel met de hand 'te zetten' op de velglijn, waarna je alles terug vast zet.
Ja je moet de spanning van de snelspanner de eerste keer inregelen maar dat is gewoon een kwestie van de inbus wat op en af te draaien tot de spanning goed zit.
En waarom zou de band van de velg moeten? Ik heb de gewoonte de remblokjes op de velg te laten remmen en niet op de band (komt niet goed hoor).
Voor alle duidelijkheid ik heb het wel over de EVO versie. De vorige versie was idd een gesukkel bij eerste montage.

Tja en de prijs van je LBS, ik maak een ander zijn rekening niet. Hangt er ook van af of je de remmen bij hem kocht en zo ja tegen welke prijs.
more
Mountainbiker
Location: Minerva-XT-Reba Race-HS33-Mavic Crossland-Schwalbe Nobby Nic

Post by more »

heb er de eerste keer toch ook een goed uur over gedaan om alles piekfijn te krijgen.
de evo's, dat is idd geen probleem, maar om de remblokhouders in de evo's op hun plaats te krijgen, dat is wat anders: afstand tot velg regelen + remblok evenwijdig met velg plaatsen + remblok kantelen zodat het remvlak van de velg gevolgd wordt en dat allemaal tergelijkertijd...
als het je eerste keer is kan dat zeker een paar uurkes duren, maar voor een fietsenmaker zou dat niet zo lang mogen duren.
heb het onlangs voor de tweede keer gedaan en dat was in de helft van de tijd klaar :-)
Coolwatts
Mountainbiker

Post by Coolwatts »

Wat het plaatsen van HS 33 betreft... de band afhalen doe ik ook niet. Dan ben je inderdaad 2 uur bezig. De montage op zich duurt mischien een half uur maar het is het afregelen dat het meeste tijd in beslag neemt. Zoals ik al zei vooraan gaat het als een fluitje van een cent... achteraan ging het bij mij iets moeilijker. Ik weet niet hoe dat komt. Mogelijke oorzaken zijn welkom.
Ik heb het model van 2004 met het rode regelwieltje vooraan. Deze set heeft naar mijn inziens wel deftige ( lees sterke ) brakeboosters.
De remmen centreren kan je doen door de vier vijzen lichtjes te lossen en aan de brakebooster te duwen in de richting dat naadzakelijk is.
V- brakes die even goed remmen als HS 33... daar ben ik persoonliujk niet van overtuigd om nog maar te zwijgen van de slijtage aan de remblokjes en de velgen. Met v-brakes steek ik om de vier à vijf weken nieuwe remblokjes. Met HS 33 doe ik dit 2 à 3 keer per jaar. Let wel je moet de originele blokjes gebruiken en bijvoorbeeld niet die van BBB. Origineel tegenover nep scheelt hem wel de helft in prijs.
ridley'71
Mountainbiker

Post by ridley'71 »

ok , bedankt mannen voor jullie deskundige uitleg :wink:
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

more wrote:heb er de eerste keer toch ook een goed uur over gedaan om alles piekfijn te krijgen.
de evo's, dat is idd geen probleem, maar om de remblokhouders in de evo's op hun plaats te krijgen, dat is wat anders: afstand tot velg regelen + remblok evenwijdig met velg plaatsen + remblok kantelen zodat het remvlak van de velg gevolgd wordt en dat allemaal tergelijkertijd...
als het je eerste keer is kan dat zeker een paar uurkes duren, maar voor een fietsenmaker zou dat niet zo lang mogen duren.
heb het onlangs voor de tweede keer gedaan en dat was in de helft van de tijd klaar :-)
Mijn gedacht.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Coolwatts wrote:Wat het plaatsen van HS 33 betreft... de band afhalen doe ik ook niet. Dan ben je inderdaad 2 uur bezig. De montage op zich duurt mischien een half uur maar het is het afregelen dat het meeste tijd in beslag neemt. Zoals ik al zei vooraan gaat het als een fluitje van een cent... achteraan ging het bij mij iets moeilijker. Ik weet niet hoe dat komt. Mogelijke oorzaken zijn welkom.
Ik heb het model van 2004 met het rode regelwieltje vooraan. Deze set heeft naar mijn inziens wel deftige ( lees sterke ) brakeboosters.
De remmen centreren kan je doen door de vier vijzen lichtjes te lossen en aan de brakebooster te duwen in de richting dat naadzakelijk is.
V- brakes die even goed remmen als HS 33... daar ben ik persoonliujk niet van overtuigd om nog maar te zwijgen van de slijtage aan de remblokjes en de velgen. Met v-brakes steek ik om de vier à vijf weken nieuwe remblokjes. Met HS 33 doe ik dit 2 à 3 keer per jaar. Let wel je moet de originele blokjes gebruiken en bijvoorbeeld niet die van BBB. Origineel tegenover nep scheelt hem wel de helft in prijs.
Je hebt het dan niet over de EVO versie. Daar moet je idd jongleren met 4 schroeven, bij de Evo is dat beperkt tot 1 inbus per zuigerklauw.
Post Reply