mijn rechter pedaal draait heel stroef rond, ik zou die willen openen.
ik heb al het zwarte deopje uitgedraaid, daar een moertje dat op de as zit verwijderd nu kan ik de as een beetje bewegen, men vraag is of ik die as door de bearing die daar zit moet smijten?
Welja eigenlijk op zoek naar een handleiding om die te openen zonder naar de zak te halen.
hulp bij uit elkaar halen time atac XS
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- kjiratsiekoedel
- Mountainbiker
Post by kjiratsiekoedel »
In de handleiding staat dat je hem alleen hoeft schoon te sluiten na gebruik. Verder niet.
Hoe oud is het pedaal?
Ik heb XE's. In het begin liepen die beide wat stroef (merkte ik niet tijdens het fietsen hoor). Nu is de ene gewoon soepel en de ander nog wat stroef, maar zoals gezegd merk ik er tijdens fietsen niet van.
Dus tenzij je er last van hebt en/of hij steeds troever wordt ipv soepeler, zou ik hem lekker dichtlaten.
Hoe oud is het pedaal?
Ik heb XE's. In het begin liepen die beide wat stroef (merkte ik niet tijdens het fietsen hoor). Nu is de ene gewoon soepel en de ander nog wat stroef, maar zoals gezegd merk ik er tijdens fietsen niet van.
Dus tenzij je er last van hebt en/of hij steeds troever wordt ipv soepeler, zou ik hem lekker dichtlaten.
Ik heb er nu een 150 km met gereden, dus nieuw eigenlijk, maar het is echt wel heel stroefkjiratsiekoedel wrote:In de handleiding staat dat je hem alleen hoeft schoon te sluiten na gebruik. Verder niet.
Hoe oud is het pedaal?
Ik ben zondag wel eens controle over stuur kwijtgeraakt en die pedaal is even tegen een stuk betonbuis gekletst, ik weet nie nie in hoeverre dat da er iets met te maken heeft.
de ene pedaal draait enkele toertjes als ik er met de vinger aan draai, die andere beweegt nog niet ( ook met de tuinslang erop spuiten, de ene draait goed rond, de andere beweegt niet , dus da is wel te stroef he als ge het mij vraagt. )
- Barny
- Mountainbiker
Oei d'as nog erg nieuwpsychotic wrote:
Ik heb er nu een 150 km met gereden, dus nieuw eigenlijk, maar het is echt wel heel stroef
Maar als je het asje uit de lager tikt is de lager zeker naar de vaantjes.
Het is maar 1 lagertje dat aan de buitenkant van de pedaal zit,aan de traparmzijde is het een glijbus (die veel te snel slijt maar daar kan bij jouw nog geen sprake van zijn.)
je zal eens op zoek moeten gaan naar een nieuw lagertje
Origineel steekt er een NMB miniatuurlager in met referentienummer
DDR-1560ZZMTP24LY121
binnen diameter 6mm
buiten diameter 15mm
dikte 5mm
Moest het de as zijn die verbogen is, die heb ik nog ergens liggen (l of r)
Nochtans lijkt het probleem te komen van aan de traparmzijde, je kan de as in de pedaal duwen dan komt de lager los te ziten en gaat alles nog even stroef terwijl de lager vrij zit op dat moment, dus die lager is het niet.Barny wrote: Maar als je het asje uit de lager tikt is de lager zeker naar de vaantjes.
Het is maar 1 lagertje dat aan de buitenkant van de pedaal zit,aan de traparmzijde is het een glijbus (die veel te snel slijt maar daar kan bij jouw nog geen sprake van zijn.)
Ik hoopte op die lager, op hat werk hebben we redelijk wa lagers liggen.
- Barny
- Mountainbiker
Als je het borgmoertje (M6) van de lager er afschroeft kan je inderdaad de as een beetje naar binnentoe bewegen. Maar dan komt de glijbus aan de traparmkant vaster te zitten. Ik heb dit net geprobeerd met een versleten 2004 xs carbon pedaal.psychotic wrote: Nochtans lijkt het probleem te komen van aan de traparmzijde, je kan de as in de pedaal duwen dan komt de lager los te ziten en gaat alles nog even stroef terwijl de lager vrij zit op dat moment, dus die lager is het niet.
Om die glijbus wat losser te krijgen moet je dus het omgekeerde doen; de as een beetje uit de pedaal duwen.
Dit zou je kunnen doen door het asmoerrtje wat te lossen en dan een tikje te geven op de as.
MAAR als je dit doet ga je kracht zetten op de binnen en buitenring van het miniatuurlagertje, zelfs gewone lagers kunnen daar niet tegen.
Enkel doen als je nadien een nieuw lager kunt monteren.
Hopelijk raak je er wijs uit.