Magura's

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Rollo
Mountainbiker

Post by Rollo »

stardust tommy wrote:zonde da de magura's op m'n oude bike staan
Kan je ze niet wisselen?
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Op (recente) Magura velgremmen zitten toch altijd brakeboosters?
Rollo
Mountainbiker

Post by Rollo »

ivo wrote:Op (recente) Magura velgremmen zitten toch altijd brakeboosters?
Dacht het niet... Alleen op HS33 denk ik, de lagere versie (HS11???) zit da nie op maar da is dus eigenlijk ook voor ander gebruik dan mountainbike...
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Euh, waarom?
Op de HS33 heeft altijd een booster gezeten, op de HS11 model 2005 en 2006 (EVO) zit de zelfde booster als op de HS33EVO (vandaar mijn verwijzing 'recent').
Het enige verschil tussen een HS33 en HS11 EVOmodel is de remgreep. De 33 heeft een stelwieltje voor de remblokken de 11 niet. De 33 kost dan ook bijna (meestal) dubbel zoveel als een 11 maar de prestaties liggen niet ver uit elkaar.
Een 11 presteert wel veel beter dan een top V-brake. Ik zie dan ook niet in waarom een HS11 zou misstaan op eender welke MTB.

Een bijkomende booster (de EVObooster is niet zo regide als de oude booster) heeft ook alleen maar zin op de voorvork gezien de voorrem de hoofdrem is.
En de nieuwe 32 mm vorken zijn meestal ook stijf genoeg om dat remgeweld op te vangen in standaarduitrusting.
more
Mountainbiker
Location: Minerva-XT-Reba Race-HS33-Mavic Crossland-Schwalbe Nobby Nic

Post by more »

op het huidige model HS33 zit geen brakebooster, wel zo'n dunne (lees flauwe) beugel.

Image
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Ook genoemd: brakebooster EVO :roll:, idem op de HS11.
more
Mountainbiker
Location: Minerva-XT-Reba Race-HS33-Mavic Crossland-Schwalbe Nobby Nic

Post by more »

ivo wrote:Ook genoemd: brakebooster EVO :roll:, idem op de HS11.
klopt, maar vind het de naam "brakebooster" niet waard gezien er niet veel mee geboost wordt :lol:
Rollo
Mountainbiker

Post by Rollo »

more wrote:
ivo wrote:Ook genoemd: brakebooster EVO :roll:, idem op de HS11.
klopt, maar vind het de naam "brakebooster" niet waard gezien er niet veel mee geboost wordt :lol:
Zou in theorie ook niet moeten.
Bij de vorige reeks (dus niet de evo), was montage op de nok en tegen frame, waardoor je dus een hefboom effect krijgt tegen je frame als je remt.
Bij de evo is de bevestiging op de nok en in de 'beugel' waardoor je een meer parallelle beweging krijgt. Vandaar dat de EVO booster genoeg heeft aan een smal stukje bovenaan (zelfs een kabeltje zou in theorie voldoende zijn geweest) om de kracht op te vangen.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Zo is dat. =D>
En het grootste nadeel van de oude serie (eerste montage en afstelling)is bij de EVO serie volledig verdwenen, een kind kan nu de was doen.
Geen enkel systeem waar je je remblokken zo snel mee kan vervangen (afstellen van de rem moet zelfs niet meer).
ridley'71
Mountainbiker

Post by ridley'71 »

Ik heb mijn bike binnengedaan om HS33 op te monteren, nu mijne fietsenmaker zegt mij dat daar een 2-tal uurtjes werk aan is om die te plaatsen waarvoor hij 25 euro vraagt maar ik zag zonet het videofilmpje op de Magura-site en zie dat dit kinderspel is bij wijze van spreken. Heeft iemand ervaring met het monteren van die remmen??
Grtn
Post Reply