voila, ik wil beginnen dirten en streeten. wat kies ik dus.. (en wat te denken van een 26" bike met 24" wielen?)
ben 17j en 170cm.
grzz
24" of 26" ?
Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
een 26" fiets met 24" wielen is niet echt aan te raden, geometrie is dan minder denk ik (en als je een volledige 26" koopt en er dan 24" insteekt ga je kans hebben dat je pedalen de grond raken)
Ik koop trouwens zoiezo geen binnen of buitenbanden bij de lokale 'fietsenboer', ik betwijfel dat ze dingen zoals holy rollers enzo hebben liggen. Als je echt gaat streeten of dirten ga je bij de gemiddelde bikeshop niet echt de onderdelen vinden die je zoekt. Kijk dan eerder op www.chainreactioncycles.com of www.bike-mailorder.de en dan doe je er ook beter aan om alles zelf te leren (buiten remmen ontluchten en van die dingen) want verwacht veel scheve wielen en ontregelde derailleurs (als je geen singlespeed neemt, wat wel een aanrader is.
)
Voor street en dirt is 24" zogezegd beter, makkelijker om 180's etc mee te doen, ik rij zelf 26" en kan zonder al te veel moeite een 180 doen (oppassen dat ik hier niet als een dikke nek overkom
)dus ik weet het niet, kan natuurlijk zijn dat het moeilijker is op 26" maar ik heb nog niet op 24" gereden dus ik kan er geen oordeel over vellen.
Wat is het budget waar je aan dacht ?
//edit: laat de keuze van je bike niet beïnvloeden/bepalen door wat je lbs aanbiedt.
Ik koop trouwens zoiezo geen binnen of buitenbanden bij de lokale 'fietsenboer', ik betwijfel dat ze dingen zoals holy rollers enzo hebben liggen. Als je echt gaat streeten of dirten ga je bij de gemiddelde bikeshop niet echt de onderdelen vinden die je zoekt. Kijk dan eerder op www.chainreactioncycles.com of www.bike-mailorder.de en dan doe je er ook beter aan om alles zelf te leren (buiten remmen ontluchten en van die dingen) want verwacht veel scheve wielen en ontregelde derailleurs (als je geen singlespeed neemt, wat wel een aanrader is.
Voor street en dirt is 24" zogezegd beter, makkelijker om 180's etc mee te doen, ik rij zelf 26" en kan zonder al te veel moeite een 180 doen (oppassen dat ik hier niet als een dikke nek overkom
Wat is het budget waar je aan dacht ?
//edit: laat de keuze van je bike niet beïnvloeden/bepalen door wat je lbs aanbiedt.
hmmm .... 24" tov 26" ....
om te beginnen, ik heb zelf geen ervaring! (wel ervaring in mtb tov bmx)
24" ->niet geschikt voor elk frame
->wendbaarder (dwz gemakkelijker te gooien,smijten, draaien)
->kleiner wiel, dus ook steviger wiel
->beperkte keuze in banden/velgen (maar eiglijk nog genoeg, zunne)
->je kan je pedaal in de grond trappen
en je kan natuurlijk zo hoge banden op een 24" steken dat het bijna weer een 26" wordt (als je frame er plaats voor heeft)
da is alles waar ik nu op kan komen
om te beginnen, ik heb zelf geen ervaring! (wel ervaring in mtb tov bmx)
24" ->niet geschikt voor elk frame
->wendbaarder (dwz gemakkelijker te gooien,smijten, draaien)
->kleiner wiel, dus ook steviger wiel
->beperkte keuze in banden/velgen (maar eiglijk nog genoeg, zunne)
->je kan je pedaal in de grond trappen
en je kan natuurlijk zo hoge banden op een 24" steken dat het bijna weer een 26" wordt (als je frame er plaats voor heeft)
da is alles waar ik nu op kan komen
ik heb zowel 26" als 24" wielen op mijn hardtail gemonteerd gehad.
Momenteel rij ik terug met 26" omdat dat beter is voor 4x competitie (bv om modderbanden te monteren bij slecht weer) maar kan 24" echtwel aanraden voor dirtjumpen of streeten.
Een 24" wiel is compacter, dus stijver en steviger, zonder dat je daarom ook het gewicht enorm de hoogte in moet jagen.
Het enigste probleem is echter dat je met 24" wielen ofwel een frame moet hebben waarvan de v-brake remnokken verschuifbaar zijn (dan heb je enkel achterrem), ofwel moet je schijfremmen gebruiken (dan kan je voor en achterrem gebruiken).
Momenteel rij ik terug met 26" omdat dat beter is voor 4x competitie (bv om modderbanden te monteren bij slecht weer) maar kan 24" echtwel aanraden voor dirtjumpen of streeten.
Een 24" wiel is compacter, dus stijver en steviger, zonder dat je daarom ook het gewicht enorm de hoogte in moet jagen.
Het enigste probleem is echter dat je met 24" wielen ofwel een frame moet hebben waarvan de v-brake remnokken verschuifbaar zijn (dan heb je enkel achterrem), ofwel moet je schijfremmen gebruiken (dan kan je voor en achterrem gebruiken).