Probleem: De remblokken van mijn XT-schijfremmen slijten niet gelijkmatig af. Niet gelijkmatig in de zin dat de bovenste millimeter zelfs niet afslijt. Het probleem - volgens mij - is dat de klauw net iets te hoog, te ver van de remschijf staat.
Nu is mijn vraag: Hoe stel ik nauwkeurig de juiste hoogte in van de remklauw?
XT disc: remklauw dichter bij schijf brengen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Wiel staat tot helemaal bovenaan in de nokken.
Bedoel je dat er weinig of geen afstellingswerk bij komt kijken en dat het gewoon een kwestie is van klauw zo laag mogelijk te zetten en alles vast te draaien?
Ik heb ondertussen de 2 vijzen aan de zwarte draagarm eens losgemaakt en blijkt inderdaad dat het gewoon een kwestie van vastzetten is. Geen afstelmogelijkheid dus.
De positie van de klauw is dus ook niet gewijzigd; het probleem blijft.
Bedoel je dat er weinig of geen afstellingswerk bij komt kijken en dat het gewoon een kwestie is van klauw zo laag mogelijk te zetten en alles vast te draaien?
Ik heb ondertussen de 2 vijzen aan de zwarte draagarm eens losgemaakt en blijkt inderdaad dat het gewoon een kwestie van vastzetten is. Geen afstelmogelijkheid dus.
De positie van de klauw is dus ook niet gewijzigd; het probleem blijft.
ik heb hetzelfde probleem bij mijn disc-brakes. Ze zijn ook van XT.
Het ene remplaatje is bijna volledig op; terwijl het andere nog meer als de helft op staat. Dit is enkel bij de achterklauw. Bij het voorwiel is de slijtage normaal en zijn beide plaatjes gelijk afgesleten.
Moet me hierover ook eens bevragen bij mijn veloboer. Wanneer ik het weet, laat ik het posten.
groetjes
Het ene remplaatje is bijna volledig op; terwijl het andere nog meer als de helft op staat. Dit is enkel bij de achterklauw. Bij het voorwiel is de slijtage normaal en zijn beide plaatjes gelijk afgesleten.
Moet me hierover ook eens bevragen bij mijn veloboer. Wanneer ik het weet, laat ik het posten.
groetjes
- Barny
- Mountainbiker
Klinkt logisch maar toch is het niet zo, de druk op beide remcilinders is ten allen tijde even groot.kogaboy wrote:het is vrij normaal dat de remblok die aan de kant zit waar de leiding binnenkomt rapper slijt , want daar word immers de grootste druk opgebouwd in de remklauw
Het ongelijk afslijten van de remblokken moet gezocht worden in:
1 het niet goed terugkeren van één vd cilinders met sleep tot gevolg
2 het niet goed uitgelijnd staan met de schijf (eventueel een slechte wielmontage)
3 een combinatie van de twee voorgaande
Ik heb na enkel ritten mijn achternaaf los gehad. Ik heb mezelf toen laten depanneren door de mecanicien van houffa bike. Die heeft enkel uren aan liggen sleutelen om de naaf precies op zijn plaats te krijgen. Zou dit dan de reden kunnen zijn?Barny wrote:Klinkt logisch maar toch is het niet zo, de druk op beide remcilinders is ten allen tijde even groot.kogaboy wrote:het is vrij normaal dat de remblok die aan de kant zit waar de leiding binnenkomt rapper slijt , want daar word immers de grootste druk opgebouwd in de remklauw
Het ongelijk afslijten van de remblokken moet gezocht worden in:
1 het niet goed terugkeren van één vd cilinders met sleep tot gevolg
2 het niet goed uitgelijnd staan met de schijf (eventueel een slechte wielmontage)
3 een combinatie van de twee voorgaande