Overwinteren... wie? hoe?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Vanaf november is het weinig fietsen en schakel ik over op skeeleren als voorbereiding van het schaatsen.Hier men week planning.
Ma: rust
DI : skeeleren indien droog anders met MTB op de baan een 50km
Wo:schaatsen in Geleen op de lange baan,ongeveer 2 uurtjes wat ongeveer tussen de 40-50km is
Do:MTB in het bos krachttraining of skeeleren
Vrij:1uur spinning
Za:MTB op de baan duurtraining naargelang weersomstandigheden 2 tot 4 uur anders schaatsen.
Zo:MTB toerrit of shaatsen.

Januari alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee 1X100Km en 1X200km.
Vanaf februari vooral duurtrainingen met MTB op de baan.

Hopelijk blessure vrij en dan kunnen we er weer tegen aan voor volgend seizoen.
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

@roger : Amai das een goedgevuld programma.

Zelf vind ik de motivatie iets moeilijker om in het donker in de regen bv. nog een rit te doen.Ik ga nu 1 X per week zwemmen en 1 X lopen , voor de rest doe ik vooral buik-,arm-en rugversterkende oefeningen en int weekend een lange tt.Ik merk nu wel op de tt's dat de conditie op een lager peil staat,maar mijn ambitie is dan ook eerder beperkt ; genieten van de tt's die komen,volgend seizoen een paar marathonnekes of eventueel chrono meepikken maar vooral dus genieten...
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

voor den ogenblik rusten, wel de zondagmorgend nen tt, soms ook met de fiets op en af naar de start of wat afstanden combineren: doel: een kleine 3 tot 5 uur rustig fietsen in een weekend.
Tijdens de week enkel woon - werkverkeer met de fiets: 2 keer 40 minuten per dag.
Vanaf januari terug conditieopbouwen door te gaan lsd'en op dinsdag of woensdagavond (4 uur).

Op die manier hoop ik terug een deftige basis te kunnen leggen, alleen doe ik blijkbaar iets fout: ondanks het toch wel vele fietsen gaat de snelheid maar nie naar omhoog :oops: , maar ik kan wel uren blijven fietsen. Tips?

Willy
rode lantaarn
Mountainbiker

Post by rode lantaarn »

In de winter komen mijn rollen boven. Ik laat mijn koersvelo dan de ganse winter op de rollen staan zodat ik die niet telkens opnieuw moet installeren en afbreken. Anders zou ik mij dat weleens ontzien. Ik moet dus gewoon de koersbroek en schoenen aantrekken en kan beginnen.
Soms moet ik mij wel echt forceren om te beginnen zeker als het gezellig warm is in de living.

Ik probeer nu te trainen op interval want heb vooral daar nog veel tekort. Een tempo rijden lukt mij aardig maar voor de rest is er nog veel werk aan de winkel. Rij ook nog maar een jaar (waarvan drie maanden stil gelegen door kwetsuur en teveel werk).

bij droog weer ga ik ook wel eens lopen en uiteraard blijven de TT's op zondag. Volgende zomer wil ik mij meer gaan toeleggen op marathons. Ik ben een diesel en korte TT's zijn mijn niet echt mijn ding.
[/url]
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

rode lantaarn wrote: Ik probeer nu te trainen op interval want heb vooral daar nog veel tekort.
[/url]
Waarom train je daar nú op?Als je pas in de zomer doelen stelt?
rode lantaarn
Mountainbiker

Post by rode lantaarn »

Ik bedoel eigenlijk al na het winterseizoen (vanaf maart of zo), maar in zomer komen de meeste marathons aan bod.
MTBart7
Mountainbiker

Post by MTBart7 »

Op die manier hoop ik terug een deftige basis te kunnen leggen, alleen doe ik blijkbaar iets fout: ondanks het toch wel vele fietsen gaat de snelheid maar nie naar omhoog :oops: , maar ik kan wel uren blijven fietsen. Tips?

Eerst opwarmen (15min)en dan een viteske of drie vier hoger schakelen en aan een hoog ritme ronddraaien gedurende enkele minuten (ni verzuren e)hf onder omslagpunt houden. Effe rusten (3a4 tandjes kleiner) dan terug zwaarder. Ga zo maar een uurke(of minder, moet ge zelf wa aanvoelen) door.Dan wa los rijden (15min).Af en toe bv op tt is op de grote molen en stoempen maar(ni de ganse tt natuurlijk),ge zult wel kracht en snelheid kweken dan.Let op 2x per week zo trainen is genoeg,op di en/of do.Ge zult nadien wel trek hemme in een goe spagettieken!
Dag nadien wat losrijden of lichte duurtraining.

Tip: Ge kunt ook op TT's bij ne snellere int wiel gaan hangen tot ge nemeje kunt. Dan rust ge wat uit. En als er dan terug ne rappere voorbijkomt terug in da wiel! 8)
Willy D
Mountainbiker

Post by Willy D »

@xcbiker,
bedankt voor den tip
daelman
Mountainbiker

Post by daelman »

gewoon blijven rijden.
hoewel mijn bike-maten daar dus anders over denken :(
moet ik dan sondags maar alleen gaan rijden.
MARTINI
Mountainbiker

Post by MARTINI »

ghost rides on wrote:gewoon blijven rijden.
hoewel mijn bike-maten daar dus anders over denken :(
moet ik dan sondags maar alleen gaan rijden.
:cry: dat heb ik ook!! #-o
Post Reply