de goede zithouding..????

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
beethoven
Mountainbiker

Post by beethoven »

stan 1 wrote: ik denk dat je een te zware versnelling rondtrapt, lichter trappen spaart de onderrug.
Dit ga ik niet betwisten, maar zwaarder trappen spaart je hart. Rudy VdE.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

beethoven wrote:
stan 1 wrote: ik denk dat je een te zware versnelling rondtrapt, lichter trappen spaart de onderrug.
Dit ga ik niet betwisten, maar zwaarder trappen spaart je hart. Rudy VdE.
Is dat zo?
Ik merk toch dat wanneer ik soepeler trap(meestal hogere trapfreq.) dan zakt mijn Hfreq evenal!Zit gem. te trappen met 105 omw./min.Van de moment ik zwaarder trap stijgt mijn Hfreq. toch.Dus dan spaar je je hart toch minder?Of zit ik verkeerd?
Nifty
Mountainbiker
Location: Canyon 29er 9.9SL | Specialized Stumpjumper FSR 120

Post by Nifty »

phreako1 wrote:In het universitair ziekenhuis van gent is er een afdeling die zich met fietsafstelling en dergelijke bezighoudt. Ben er zelf nog niet langs geweest, maar overweeg om toch eens een afspraak te maken. En mss van de gelegenheid gebruik maken een gepersonaliseerd trainingsschematje te laten opstellen...

UZ GENT Centrum voor sportgeneeskunde
Biomechanica, ganganalyse, fietsafstelling

Tel: 09 240 37 40
Spreekuur: op afspraak
sportgeneeskunde@uzgent.be en sportkine@uzgent.be
Sorry dat ik dit oude topic terug bovenhaal, ik hoop dat phreako1 hier nog op het forum zit.
Kan je ons ondertussen iets meer vertellen?
Wat doen ze net bij zo'n opmeting, hoe, hoeveel kost het, ...
Respi
Mountainbiker

Post by Respi »

Nifty wrote:
phreako1 wrote:In het universitair ziekenhuis van gent is er een afdeling die zich met fietsafstelling en dergelijke bezighoudt. Ben er zelf nog niet langs geweest, maar overweeg om toch eens een afspraak te maken. En mss van de gelegenheid gebruik maken een gepersonaliseerd trainingsschematje te laten opstellen...

UZ GENT Centrum voor sportgeneeskunde
Biomechanica, ganganalyse, fietsafstelling

Tel: 09 240 37 40
Spreekuur: op afspraak
sportgeneeskunde@uzgent.be en sportkine@uzgent.be
Sorry dat ik dit oude topic terug bovenhaal, ik hoop dat phreako1 hier nog op het forum zit.
Kan je ons ondertussen iets meer vertellen?
Wat doen ze net bij zo'n opmeting, hoe, hoeveel kost het, ...

Werk in het UZ en heb me reeds laten opmeten....

Wat doe je?
Gewoon afspraakje maken op de sportgeneeskundige dienst; tel 09/240.37.40, zie website www.sportgeneeskunde.be

Hoe werkt het?
Je wordt volledig uitgemeten en dan wordt met een computerprogramma van bikefitting de ideale afstelling van je koersfiets of mountainbike (bv. XC) berekend. Ook worden de plaatjes op je schoenen, ideaal afgesteld. Zij die voor een racefiets zich laten uitmeten dienen wel nieuwe plaatjes mee te brengen.

Voordelen?
Het maakt echt veel uit om een goede afstelling te hebben en zo misschien wel kwetsuren te vermijden. Zij die eventueel een nieuwe fiets wensen aan te schaffen dienen zich best voor de aankoop te laten uitmeten, zij die reeds hun fiets hebben kunnen hier en daar (kleine) aanpassingen eraan doen. MAAR, ik ben zelf klant bij SPORTIVO in Bavikhove en die mensen zijn professioneel genoeg om reeds een behoorlijke afstelling te doen die dicht aanleunt bij de berekening van bikefitting. (Zij doen trouwens ook uitmetingen als je dit wenst) Daarbij komt dat iedere renner een eigen voorkeur heeft om bv. iets hoger of lager te zitten. De berekening van bikefitting is objectief.

Traningsadvies? Doet men uiteraard ook op de sportgeneeskundige dienst. NA fietsproef... en na bespreking over je wensen, bv. XC-wedstrijden.

Kostprijs? Uitmeting, fietsproef, bloedafname en trainingsadvies; 150 a 200€, maar gelieve daar nog eens over te informeren!

RESP[/i]
Post Reply