Boerhovenroute ( Kortrijk - Zwevegem - Spierre Helkijn )

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Rock Rider
Mountainbiker

Post by Rock Rider »

Wordt beschreven in het tijdschrift Mountainbike Plus van de maand Oktober. Zeker eens het lezen waard...
casper
Mountainbiker

Post by casper »

OPROEP :

Donderdag as op 6 okt. komt een ploeg van WTV - Focus TV de 'Boerhovenroute' filmen om een reportage te maken over mountainbiken !!
Wie donderdag vrij is, tijd en goesting heeft om hier aan mee te werken ( en daarnaa met zijn kop op TV te komen =P~ )
laat zo snel mogelijk iets weten aan Ruth Dessein van Westtoer op ruth.dessein@west-vlaanderen.be

of aan Joke Michiels van WTV op het nummer 051 / 25 95 76

Groeten,
Casper :lol:
eskimo1973
Mountainbiker

Post by eskimo1973 »

westvlamingen die recent deze mtbroute reden...

In de groene lus zit een stukske dat ge van stdenijs komt (rond punt), bergop, grote baan over, bergaf, in het midden van de afdaling linksop om na een klein klimmeke een kort afdalingske te doen door het bos.

De laatste twee keer dat ik de route deed lag dat stuk in het bos er echt vettig modderig bij... (paarden die er passeren denk ik)
Enig idee of ge dat stuk een beke kunt omzeilen , of ligt het er beter bij ?

yoo
*Steve*
Mountainbiker

Post by *Steve* »

Ewel hé,

Als ge van da rondpunt naar boven rijdt, sla je boven linksaf i.p.v de baan over te steken. Die baan loopt naar beneden. Rechts van jouw zie dan dat bosje liggen. Een paar honderd meter verder kan je dan rechts inslaan op een verhard weggetje. Da gaat eerst naar beneden en dan een klein beetje bergop. Daar ben je dan terug op het parcours en hoef je da vettig stuk nie te doen, want je kan daar inderdaad amper blijven rijden.

Alstemblieft :wink: :bounce:
zanneis
Mountainbiker

Post by zanneis »

pro team wrote:Ewel hé,

Als ge van da rondpunt naar boven rijdt, sla je boven linksaf i.p.v de baan over te steken. Die baan loopt naar beneden. Rechts van jouw zie dan dat bosje liggen. Een paar honderd meter verder kan je dan rechts inslaan op een verhard weggetje. Da gaat eerst naar beneden en dan een klein beetje bergop. Daar ben je dan terug op het parcours en hoef je da vettig stuk nie te doen, want je kan daar inderdaad amper blijven rijden.

Alstemblieft :wink: :bounce:
of ... ge doet die afdaling toch, ge slaat beneden de eerste straat links in en een beetje verder kom je terug op het parcours ...
eskimo1973
Mountainbiker

Post by eskimo1973 »

yeps,
deze namiddag de route gereden.
er zitten toch al heel wat stukken tussen waar het ongelooflijk modderig is.

Ik ben zelfs eventjes onderuit gegaan door de bladeren die het paadje superglad maakten. Na de klim naar bellegembos een afdaling langs het bos naar een boerderij. Net voor de boerderij links het paadje op. Daar zit een chicane in , in het 2e deel van de chicane was het supergletsig.

voor degenen die de gps track willen, ik heb hem gelogd vandaag.

voila,
zondag TT tervuren :-)
Horsepower
Mountainbiker

Post by Horsepower »

Vandaag voor de eerste keer sinds zeer lange tijd (4-5 jaren) mijn stalen ros van stal gehaald. Voor mijn eerste rit ben ik begonnen met de groene lus + stuk van de blauwe lus van de Boerhovenroute. Samen goed voor zo'n 45 km (schat ik).

'k Ben zeer content thuisgekomen (tevreden over de conditie, het weer, de tocht, ...). Nu nog een aantal maanden flink doortrainen, een nieuwe bike aanschaffen en dan mij eens wagen aan een TT.

De route vond ik eigenlijk wel goed. Qua bepijling ontbrak slechts één pijltje, nl. in Helkijn heb je off-road een rechts-links-combinatie. Het eerste pijltje naar rechts ontbreekt.

Blijkbaar werd er ook al een wijziging aan het parcours aangebracht. In Sint-Denijs moet je op een bepaald moment rechtsaf de Marquettestraat inslaan. Volgens mijn kaart was dit enkel geldig voor de blauwe route. De groene + rode lus gaan hier rechtdoor. Ik dacht aan een kwajongensstreek en vlamde dus rechtdoor. Mijn vermoeden over een kwajongensstreek bleek te kloppen want kort hierna zag ik opnieuw een groene + rode pijl om rechtsaf een stukje off-road te rijden. Dit stukje off-road eindigde echter bij een boerderij. Dus toch geen kwajongensstreek. Dan maar op mijn stappen teruggekeerd en de gewijzigde route gevolgd. Via een klein blokje om kom je terug op de oorspronkelijke route. Blijkbaar een opstandige boer die geen bikers langs zijn hoeve wenst.

Ook de reeds veelbesproken modderige passage door het Grandvalbos vond ik uiteindelijk best nog meevallen.

Nu een dagje rust en op Paasmaandag er opnieuw tegenaan !!

Groeten,
Horsepower
Horsepower
Mountainbiker

Post by Horsepower »

Voila, vandaag gestart in Zwevegem voor de rode lus van de Boerhovenroute. Daar waar de blauwe route zich afsplitst van de rode route, heb ik de blauwe route verder gevolgd om via het jaagpad langs de Schelde en via de oude spoorlijn Avelgem-Herseaux opnieuw aan te sluiten op de rode route. Daarna de rode route verder gevolgd tot Zwevegem. Samen goed voor zo'n kleine 50 km (schat ik).

Opnieuw zeer tevreden over de tocht. Enkel de twee off-roadstroken tussen het Kraaibos en het Mortagnebos vond ik zeer modderig.

De Boerhovenroute concentreert zich op de omgeving Zwevegem-Bellegem-Kooigem-St.-Denijs-Spiere-Helkijn. Heeft men nog veel laten liggen in deze omgeving ?

Zijn er aansluitmogelijkheden voor toekomstige permanente mountainbikeroutes ? Richting Moen-Heestert ? Of Rollegem-Aalbeke ?

Groeten,
Horsepower
zanneis
Mountainbiker

Post by zanneis »

Horsepower wrote:De rode route start bij het ontmoetingscentrum De Brug, Otegemstraat 238 te Zwevegem (gelegen langs het kanaal Bossuit-Kortrijk) (lengte : 38 km waarvan 40% onverhard)

De groene route start bij de sportcampus De Lange Munte, Bad Godesberglaan 22 te Kortrijk (lengte : 39 km waarvan 39% onverhard)

Beide lussen zijn zeker de moeite waard.

Groeten,
Horsepower
En de blauwe route start in Spiere aan de sporthal, ook zo een 38 km
Max Power
Mountainbiker

Post by Max Power »

Vandaag met Benne eens de rode lus gaan rijden. De ondergrond lag er echt vettig bij, en dan bedoel ik niet modderig maar gewoon vettig. Na de relatief lange droogte, met veel stof en dan regen erover was het op sommige stukken heel glibberig. Maar twas heel gezonde lucht en twas een goe temperatuurke.
Het was er aan te merken dat er niks te doen was in westvlaanderen vandaag want we hebben nog een aantal bikers in gezien op verschillende plekken. Toch denk ik dat die route niet zoveel wordt gereden, want we hebben toch wel wat netels op onze kuiten gekregen. We hebben ook een nieuwe discipline uitgevonden: synchroonvallen. Maar toen ik solo begon op het asfalt ben ik maar gestopt. Kheb er lichamelijk niks aan over behalve wat schrammen en builen, maar kheb wel krassen op men derailleur. Trouwens gevaarlijk plekje waar ik viel: net na een stukje betondalen is er een 90° bocht net naast de gevel van een huis. Het zag er goed uit, maar toen ik er met mijn smoel op lag zag ik dat de tegels groenachtig waren, opletten dus!
voor de rest was het wel nog een plezante route. Zeker voor herhaling vatbaar, ook met den benne, toffen tiep en goed tempo. Nu nog de bike upgraden é benne :-D [/img]
Post Reply