Michelin XCR Mud Ust

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Ik ben altijd heel content geweest van XCR Dry die ik met Notubes of zelfs latex behandel om er Tubelessen van te maken.

Volgens BIKE hebben de Mud's nog minder rolweerstand dan een Racing Ralph (gemeten in labo). En dat is eigenlijk wel straf dat een Duits blad zowel de XCR Dry als de Mud uitroept tot de beste banden. Afgezien dan van de Fat Albert maar dat is dan eerder naar freeride gericht.

Ik ga mij volgende week eens ne Mud halen. Zou ik die vooraan leggen of laat ik daar toch maar beter nen Jimmy de zaak on track houden ?

Ervaringsdeskundigen ?
Dirttracker
Mountainbiker

Post by Dirttracker »

@ Jerommeken

Heb deze XCR muds al van vorig jaar en deze hebben super grip. De beste banden voor in de modder.... volgens mij toch.
Gebruik ze wel alleen als het echt modder weer is... volgens mij nog niet geweest. Rij nu met jimmy voor en Skinny achter en dat is de beste alround combinatie.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Dirttracker wrote:@ Jerommeken

Heb deze XCR muds al van vorig jaar en deze hebben super grip. De beste banden voor in de modder.... volgens mij toch.
Gebruik ze wel alleen als het echt modder weer is... volgens mij nog niet geweest. Rij nu met jimmy voor en Skinny achter en dat is de beste alround combinatie.
Waarom alleen als het echt modder is ?
Ik vind het nu ook al echt baggeren bij momenten.

En waar leg je ze best als de andere band een Jimmy is ? Vooraan of achteraan ?
Dirttracker
Mountainbiker

Post by Dirttracker »

Waarom alleen als het echt modder is ?

En waar leg je ze best als de andere band een Jimmy is ? Vooraan of achteraan ?[/quote]

Om dat je de jimmy en de skinny toch iets beter (minder weerstand) bolt op straat. Als je de percentage modder en verhard uitrekend ben je beter en sneller met Swalbes. Het is soms moeilijker om door de modder te geraken maar dat haal je zeker op op harde gedeeltes.... mijn ondervinding. Moet wel zeggen in Edingen heb ik ze wel gemist mijn XCR muds want dit zijn echte tractorbanden !

Dirttracker
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Jerommeken wrote:Waarom alleen als het echt modder is ?

Dirttracker wrote: Om dat je de jimmy en de skinny toch iets beter (minder weerstand) bolt op straat. Als je de percentage modder en verhard uitrekend ben je beter en sneller met Swalbes. Het is soms moeilijker om door de modder te geraken maar dat haal je zeker op op harde gedeeltes.... mijn ondervinding. Moet wel zeggen in Edingen heb ik ze wel gemist mijn XCR muds want dit zijn echte tractorbanden !

Dirttracker
Blijkbaar is er een groot verschil tussen een labo-test en jouw rij-gevoel : in BIKE werden onlangs 30 banden getest : de XCR Mud kwam er uit als de derde band wat betreft minste rolweerstand. Op de 5 de plaats stond een 2.25 Racing Ralph. Raar hé.

Om mijn vraag te herhalen : waar zou jij de Mud leggen als je andere band een Jimmy is - vooraan of achteraan ?
Dirttracker
Mountainbiker

Post by Dirttracker »

jerommeken wrote:
Jerommeken wrote:Waarom alleen als het echt modder is ?

Dirttracker wrote: Om dat je de jimmy en de skinny toch iets beter (minder weerstand) bolt op straat. Als je de percentage modder en verhard uitrekend ben je beter en sneller met Swalbes. Het is soms moeilijker om door de modder te geraken maar dat haal je zeker op op harde gedeeltes.... mijn ondervinding. Moet wel zeggen in Edingen heb ik ze wel gemist mijn XCR muds want dit zijn echte tractorbanden !

Dirttracker
Blijkbaar is er een groot verschil tussen een labo-test en jouw rij-gevoel : in BIKE werden onlangs 30 banden getest : de XCR Mud kwam er uit als de derde band wat betreft minste rolweerstand. Op de 5 de plaats stond een 2.25 Racing Ralph. Raar hé.

Om mijn vraag te herhalen : waar zou jij de Mud leggen als je andere band een Jimmy is - vooraan of achteraan ?

Normaal gezien een band met veel grip heeft ook de meeste rolweerstand.
Als ik ze dE XCR mud opleg doe ik dat meestal voor en achter. In jou geval zou ik hem achteraan steken en de Jimmy vooraan.
Je hebt dan wel 2 verschillende kleuren van banden op je fiets.

Dirttracker
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Dirttracker wrote: In jou geval zou ik hem achteraan steken en de Jimmy vooraan.
Dat ga ik idd doen - ik ben er bijna zeker van dat een Jimmy meer rolweerstand heeft : bij michelin wordt de band gedragen door brede en hoge noppen, bij een Jimmy zijn het iets minder hoge en kleinere noppen die verder uit mekaar staan.

Dirttracker wrote: Je hebt dan wel 2 verschillende kleuren van banden op je fiets.
Na 100 meter in 't veld is dat probleem opgelost :lol:
N I C K
Mountainbiker

Post by N I C K »

Ik heb juist dezelfde combinatie: xcr mud achter, jimmy voor. Ik ben hier enkel op het uitzicht van het profiel afgegaan.
Je moet de xcr wel voldoende zacht zetten. Mijn eerste wedstrijd dat ik er mee reed ( in malmedy), slipte ik op elke wortel of gladde steen door, en dat zijn er daar heel wat. Ik was erg verbaast want ik had al van enkele personen vernomen dat deze band overal grip zou hebben.
Nadien in Buttgenbach, op gelijkaardige ondergrond, met iets minder dan 2 bar gereden en dit ging zeer goed.
dynamic
Mountainbiker

XCR mud en dry

Post by dynamic »

Heeft er iemand een idee hoe een xcr dry (voor) en een xcr mud (achter) samen gecombineerd fietst?
Of zou de mud beter vooraan gemonteerd worden omdat het achterwiel toch volgt, voor dan geen overstuur te krijgen?
Ik heb deze twee banden in bezit maar moet ze nog monteren, daarmee :wink:
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Altijd de band met de meeste grip vooraan. Als je achteraan wegschuift kan je meestal nog corrigeren, vooraan is dat moeilijker.

Bovendien heb je vooraan minder last van rolweerstand omdat er minder gewicht op dat wiel rust.

Blijkbaar ben jij een onvoorwaardelijke optimist als je nu een XCR Dry zou monteren :wink:
Post Reply