Niet zeker gevoel bij modder

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
more
Mountainbiker
Location: Minerva-XT-Reba Race-HS33-Mavic Crossland-Schwalbe Nobby Nic

Post by more »

voor mij een setje moby dick banden :lol:

heb zelf ook wel al zoiets voorhad, weet nie meer wat het juist was, maar soit, was wel ff een kriek lachen toen :-D
rode lantaarn
Mountainbiker

Post by rode lantaarn »

Heb in andere topic gelezen dat Hutchinson Scorpion ook goede modderbanden zijn.
Ook ooit eens in diepe plas terecht gekomen in Durbuy. Mijn maat reed er naast en ik wou er door rijden. Je kon echt niet zien dat het een diepe plas was. Mijn voorwiel kwam vast te zitten in de modder tot aan de as en ik over mijn stuur in het ijswater. Ben dan maar rap teruggekeerd want met twee graden boven nul kon ik mij niet meer verwarmen.
sintesibrother
Mountainbiker

Post by sintesibrother »

Een zeer goede band in de modder is natuurlijk de Barro mud van Geax. Heb deze nu al een tijdje op mijn bike liggen en je kunt maar blijven gas geven zelf in diepe modder voel je niet dat je erdoor rijdt.
In het begin is het wel wat wennen door de smalle doorsnede 1.70 maar na een paar ritten ben je het wel gewoon.
Ik rij zelf met deze band op 3bar en moet zeggen je kunt zelfs klimmen in de modder al staant op de pedalen en je begint zelfs niet te slippen (natuurlijk wel niet te groot trappen).

greetz
thanssens
Mountainbiker

Post by thanssens »

Allemaal bedankt voor jullie comments!
Ik heb dit weekend nieuwe banden gestoken: Schwalbe Skinny Jimmy light en ik moet zeggen voor het bagger en modderwerk is dit een heel goede band. Ben er super content van!
jerry's kid
Mountainbiker

Post by jerry's kid »

Waar je ook op kunt letten; zoveel mogelijk het gewicht van je voorwiel halen, dus flink achterop je zadel zitten (of voor korte echt moeilijke stukjes: iets achter je zadel hangen).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook nog wel eens val in de modder (meestal combinate van modder met harde ondergrond....vooral bij spoorvorming). Afgelopen weekend met drie mensen alle BLOSO routes bij Oud-Heverlee gereden, toch alle 3 in ieder geval 1 keer gevallen ;).
fricassee
Mountainbiker

Post by fricassee »

doorgeven en niet aan je stuur roeren en vooral niet nadenken dat je kan slippen.
VoRtX
Mountainbiker

Post by VoRtX »

Ik heb gisteren ook de "gekende" tip gekregen van een achterligger...

Geldt een beetje voor overal als je niet te zeker bent.

Ik had ook altijd de neiging om bij slipgevaar of een smal spoor heel de tijd naar de plaats vlak voor mijn voorwiel te kijken (uit schrik?). De achterligger zei me nog eens wat ik al veel gehoord had: altijd goed recht voor je blijven kijken en nooit een putje ofzo volgen met de ogen tot het net aan je fiets is... Constant naar zelfde punt proberen blijven kijken... Ik heb dat gisteren gedaan en het werkte wonderwel...
Zeker ook in de modder. Een maandje geleden in Steenhuize ben ik 5x op mijn bek gegaan met een diepe snee in mijn arm (zat een stokske in, jawadde) van een centimeter of 10 als gevolg. Ander gevolg: beetje het vertrouwen kwijt op modderstroken etc....

Gisteren heb ik dan echt goed voor mij gekeken en niet naar die modder en die fiets zoekt zijn weg wel zolang je blijft trappen. Vooral niet focussen op je voor of achterwiel dat eens wegslipt. Idem als je in singletracks in een smal spoor moet rijden: ik keek heel de tijd net voor mijn wiel. Gevolg: altijd op dat randje en net niet vallen. Als je dan recht voor je kijkt heb je dat niet.

Enfin ja... Rijd zelf ook nog maar een jaar, maar bij mij hiep dat gisteren toch echt, dus blijf ik dat doen (waarschijnlijk tot als ik nog eens zwaar op mijn bek ga :D).
Motorbiker
Mountainbiker

Post by Motorbiker »

Mijn ervaring in de moddervelden.
1/ In het zicht van een modderveld/technisch stuk, reeds uw traject kiezen. Kies vooraf het aangewezen voorblad. Wees zeker van jezelf.
2/ Eénmaal in de modder, 3 meter voor je voorwiel kijken, want je fiets volgt altijd je ogen. Fixeer de ideale route, nooit de obstakels.
3/ Stuur los in de handen. "Een lichaam in beweging, wil in beweging blijven" en kiest de weg van de minste weerstand. M.a.w, rechtdoor. Als je voorwiel of achterwiel schuift (heel normaal), gewoon corrigeren in functie van je ideale lijn, want de grip hersteld zich (vrijwel) altijd direct. Je zal versteld staan in welke moeilijke situatie's je rechtop kan blijven. In plaats van je (en je houding) op een eventuele val voor te bereiden.
En, je wordt beter en beter.
4/ Hou voldoende snelheid. Snelheid = handelbaarheid, stabiliteit, kracht en souplesse.
5/ Blijf in het zadel om voldoende druk op het achterwiel te houden.
6/ Spoorvorming (zonder vriesweer) is ambetant, zondermeer. Kijk éénmaal je ideale lijn gekozen VOOR JE UIT!. Nooit naar je wiel. raak je de spoorwand dan trekken je wielnoppen de band die richting uit. Gewoon bijsturen in functie van de ideale lijn, of door/over de wand gaan. Blijf je ideale lijn fixeren. Jij bent sterker en krachtiger dan een spoor.
7/ Kies een goede band (Hutchington Scorpion). De bandendruk niet te hoog zodat de band zich naar de ondergrond kan modelleren.
8/ Oefening baart kunst.
9/ En vergeet niet: Shit happens !!!
sintesibrother
Mountainbiker

Post by sintesibrother »

Vroeger had ik ook geen zeker gevoel in de modder, maar nu ik met barro mud's rij van geax denk ik niet meer aan dat je kan wegslippen. Wat ook helpt (althans bij mij) is gewoon je verstand op nul zetten en aan niets denken als je door de modder rijd!!

greetz
Post Reply