Als beginnend mountainbiker weet ik niet zoveel over de juiste bandendruk voor een specifiek terrein. bv. zand, modder, verhard, ...
Kan iemand mij meer informatie geven?
welke bandendruk op welk terrein
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- Barny
- Mountainbiker
Niet vergeten dat een smalle band veel harder moet staan dan een brede band.
interessante info op blz 23 van de geax catalogus
http://www.geax.com/prodgeax/cat/geax2006_nl.pdf
interessante info op blz 23 van de geax catalogus
http://www.geax.com/prodgeax/cat/geax2006_nl.pdf
- gamutter
- Mountainbiker
- Location: Epic S-w carb - Sjump S-w carb - Sjumper M4 - Roubaix Pro D-Ace
Ik heb ook een stel FasTrack Pro banden met binnenband (origineel geleverd bij mijn Stumpjumper) en vind dit een zeer goed stel banden met lage rolweerstand, maar voor op droog tot licht vochtig terrein (niet voor modder).
Ik reed in deze omstandigheden met ca 2,5 tot 3 bar druk (hoe droger, hoe meer naar de hogere grens).
Nu rijd ik tubeless met Crossmax XL wielen met Michelin en Schwalbe, maar ik zou wel weer een stel Specialized FasTrack pro (dan tubeless) overwegen, ware het niet dat ze vrij duur zijn tov de Michelins XCR die Van Eyck verdeelt (jammer genoeg verdeelt die geen Specialized).
Voor Tubeless heb je speciale velgen nodig (of aangepast met een kit) waardoor je met minder druk kan rijden, en je meer tractie hebt, en bovenop minder last hebt van snakebites (en coup de jante). De banden lopen ook traag leeg bij een gewoon gaatje of punaise (zoals bij een autoband).
Meestal kan je bij een lek(je) je rit gewoon verder zetten. Een busje latexschuim is toch wel veiligst om mee te nemen bij een rit zodat je een eventueel gaatje snel kan dichten.
Ik reed in deze omstandigheden met ca 2,5 tot 3 bar druk (hoe droger, hoe meer naar de hogere grens).
Nu rijd ik tubeless met Crossmax XL wielen met Michelin en Schwalbe, maar ik zou wel weer een stel Specialized FasTrack pro (dan tubeless) overwegen, ware het niet dat ze vrij duur zijn tov de Michelins XCR die Van Eyck verdeelt (jammer genoeg verdeelt die geen Specialized).
Voor Tubeless heb je speciale velgen nodig (of aangepast met een kit) waardoor je met minder druk kan rijden, en je meer tractie hebt, en bovenop minder last hebt van snakebites (en coup de jante). De banden lopen ook traag leeg bij een gewoon gaatje of punaise (zoals bij een autoband).
Meestal kan je bij een lek(je) je rit gewoon verder zetten. Een busje latexschuim is toch wel veiligst om mee te nemen bij een rit zodat je een eventueel gaatje snel kan dichten.
Als je het ventiel naar "binnen" kan duwen nadat je het "moertje" los hebt gedraaid is het er eentje met binnenband, bij een tubeless zit het ventiel op de velg geklemd.Respi wrote:Op mijnen bike liggen Fast Track Pro banden (26 x 2.00) van Specialized. Weet iemand of er ook voor die band specificaties bestaan?
Ik weet zelfs niet of het met een binnenband is!!! Wat zijn de voordelen van tubeless?
Bedankt voor de reacties...
kurt
Ook staat er bij de Fast track tubeless "2bliss" en "tubeless" op de zijkant met een klein logo'tje.
Specificaties: http://specialized.com/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=11205#
- gamutter
- Mountainbiker
- Location: Epic S-w carb - Sjump S-w carb - Sjumper M4 - Roubaix Pro D-Ace
De hoofdreden waarom ik een ander stel wielen heb gekocht was omdat de meegeleverde set te licht (lees: te slap) was. Slechts bij uitzondering monteer ik dit stel nog.Respi wrote:@ gamutter
Dus ideaal is 2 sets wielen ... of zelf andere buitenbanden leggen??? Wat is er superieur volgens U; met binnenband of tubeless?
Hou van racen en ik kan mij niet echt voorstellen met half platte banden te moeten rijden...
Tubeless banden wisselen duurt bij mij een 15-20 minuten. Als je dat de avond voor een tocht doet is dit geen moeite. ALs je echter net voor een rit tussen 2 stel gelijke wielen maar andere banden kan kiezen is het nog leuker, maar dat betekent nog eens een extra investering en dat heb ik er niet voor over.
In elk geval ben ik een tubeless-fan geworden oa wegens hoge weerstand tegen lekken. Ik heb al over gebroken flessenglas, uitstekende wortels enz gereden waarbij ik mijn hart vast hield: toch geen lekke banden.
Ik rij ook graag aan een zo hoog mogelijk tempo maar op een mtb parcours waarbij je offroad volop gaat en wat recupereert op asfalt.
Als het parcours lastiger is (wat voor de MTBiker toch het tofst is), dan kan een lagere druk er toch voor zorgen dat je goed bergop over rotspaden of doorheen modderstroken geraakt. Dit is met hoge bandendruk lastig of zelfs onmogelijk.
Wielertoeristen gaan dan niet meer mee, die hebben vooral kracht op groot verzet, maar techniciteit op moeilijker parcoursen is wat anders.
Als er te veel asfalt en harde ondergrond zit in de tocht, dan zet je wat meer druk (ca 2,5-3,5 bar) bij aanvang van de rit.