haperende versnellingen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
noppenrijder
Mountainbiker

haperende versnellingen

Post by noppenrijder »

mijn versnellingsapparaat achteraan (XT) krijgt kuren na een tijd in slijkerige omstandigheden gereden te hebben. Het onderste deel slaat dan om de haverklap naar voor en blokkert, zodat ik niet kan doorduwen en ietsje moet terugdraaien, vooal bij stijgen en/of hard duwen; knap vervelend!
Hoe komt dit, en kan ik er zelf iets aan doen?
more
Mountainbiker
Location: Minerva-XT-Reba Race-HS33-Mavic Crossland-Schwalbe Nobby Nic

Post by more »

als het onderste gedeelte van je achterderailleur naar voor vliegt, lijkt het me meer een geval van chainsuck aan je blad vooraan. XT zei je toch?
die XT bladen staan gekend voor hun geweldige chainsuck :wink:
(dat is als je crankstel ook XT is natuurlijk want je spreek alleen over XT achteraan)
oplossing, andere bladen vooraan.
Last edited by more on Sat 12 Nov 2005 13:01, edited 2 times in total.
doorbijter
Mountainbiker

Post by doorbijter »

Ik had dit enkele weken terug ook voor. Heb de wieltjes van het versnellingsapparaat vervangen en het probleem was opgelost.
noppenrijder
Mountainbiker

Post by noppenrijder »

Mijn fiets heeft full XT; wat moet ik nu doen, bladen vooraan vernieuwen of wieltjes vervangen; fiets heeft nog maar een 3000 km gereden!
more
Mountainbiker
Location: Minerva-XT-Reba Race-HS33-Mavic Crossland-Schwalbe Nobby Nic

Post by more »

je kan altijd beginnen met die wieltjes (kost je het minst en is makkelijk te vervangen)
maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat die jouw probleem gaan oplossen.
als je zeker bent dat het onderste gedeelte van je achterderailleur naar voor schiet, dan kan het alleen maar zijn dat je ketting aan je voorste blad blijft kleven en mee naar boven wordt getrokken terwijl je trapt.
daardoor wordt je ketting geblokkeerd en trek je automatisch je derailleurarm mee naar voor.
maar het kan in elk geval geen kwaad die wieltjes te vervangen na 3000km :wink:
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Indien de wieltje te stroef lopen dan wil de derailleur juist naar achteren, niet naar voren.

Duidelijk geval van chainsuck. Dit komt mede door de km-stand. Na 3000 km is het echt geen schande om de cassette, voorbladen en ketting te vervangen want de boel zal redelijk versleten zijn.
Fozzie
Mountainbiker

Post by Fozzie »

Is het enkel op het middenblad of ook op de grote plateau?

Ik rijd ook met xt maar voor het middenblad neem ik altijd deore, tot heden nog geen chainsuck mee gehad.
noppenrijder
Mountainbiker

Post by noppenrijder »

Komt voor op het midden en kleinste blad; de tanden op het middenblad zijn al redelijk versleten. De kettting wordt nochtans na elke rit gereinigd en gesmeerd.
Mich
Mountainbiker

Post by Mich »

Ik hoor zoveel over CS bij XT, heb nu na een dikke 5000 km alles vernieuwd (ketting, cassette en tandwielen). Heb geen moment last gehad van CS. Ook niet bij (m'n favo) regenweer en bakken modder. Ik blijf er toch bij dat je crankstel perfect recht moet gemonteerd zijn om geen CS te hebben. Hoe verklaar je het anders dat de een het wel heeft en de andere niet??
bikerboy
Mountainbiker

Post by bikerboy »

zet van voor stalen tandwielen en het is gedaan met cs.
Post Reply