Decathlon fietsen
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Vind dat de Rockrider 8.1 in zijn prijsklasse de beste fiets is, vergeleken met de andere merknamen. Manitou vork, Lockout, Deore LX, Hydraulische schijven. Als je deze componenten alle 4 samen wil op een merkfiets betaal je snel 200 € meer. Misschien dat er dan nog wel wat kwaliteitswinst zit op het frame, dat weet ik niet, maar enkel voor de merknaam vind ik dat niet de moeite, en is dus de Rockrider beste koop (als je kan leven met het nogal hoekige frame)
Misschien een handige tip die ik de meesten meegeef die vragen om advies:
Rij je 1 of 2 keer per week: Deore of SRAM SX4
Rij je 3 keer per week: Deore LX of SRAM SX5
Rij je 4 of 5 keer per week: Deore XT of SRAM X9/7
Rij je meer per week: XTR of SRAM X0
Hoe kun je zien of je met een goedkoop of duur frame te maken hebt: een goedkoop frame heeft altijd bagagerekbevestigingspunten op achtervork.
Hoe kun je zien of je met een goedkoop of duur frame te maken hebt: een goedkoop frame heeft altijd bagagerekbevestigingspunten op achtervork.
-
rode lantaarn
- Mountainbiker
Post by rode lantaarn »
Ik heb sinds januari een rockrider 5.3. Als beginneling vond ik dat wel voldoende. Ik ben er best tevreden over maar toch enkele opmerkingen:
de buitenbanden die er op lagen zijn de goedkoopste Michelins in de reeks (Veel lekke banden). Na 1000 km was de ketting en pion helemaal versleten. Opmerkelijk deze werden vervangen in garantie.
De derailleur is een Shimano acera en na 1.800 kilometer nog altijd intact. Opmerkelijk want is toch niet de beste kwaliteit en heb nochthans al verschillende tochten gedaan waar die het zwaar te verduren kreeg.
Let wel: bij aankoop krijg je gratis check-up na zoveel maanden. Doe je dit niet dan vervalt de garantie van onderdelen en kader omdat je geen regelmatig onderhoud doet.
de buitenbanden die er op lagen zijn de goedkoopste Michelins in de reeks (Veel lekke banden). Na 1000 km was de ketting en pion helemaal versleten. Opmerkelijk deze werden vervangen in garantie.
De derailleur is een Shimano acera en na 1.800 kilometer nog altijd intact. Opmerkelijk want is toch niet de beste kwaliteit en heb nochthans al verschillende tochten gedaan waar die het zwaar te verduren kreeg.
Let wel: bij aankoop krijg je gratis check-up na zoveel maanden. Doe je dit niet dan vervalt de garantie van onderdelen en kader omdat je geen regelmatig onderhoud doet.
Ik heb zowat drie maand geleden een RR 5.2 gekocht (EUR 299), en twee maand geleden een RR 8.1. Met beide heb ik inmiddels een tiental toertochten gemaakt, en ook met beiden een vijftal keer in Houffa gaan rijden. Op beide tellers staat ong. 700 km.
Beide fietsen hebben zich uitstekend gedragen. Ik heb zelfs geen klagen van de Altus op de 5.2. Okee, het doet hoorbaar geen deugd aan de mechaniek als je op een steile helling naat het grootste achterblad schakelt,maar mits enige voorzienigheid is dat geen probleem. Remmen zijn krachtig, rijdt vlot, en de dienst na-verkoop (gratis binnenbrengen bij decathlon na 3 maand, waarbij ze ALLES opnieuw afstellen. En dat deden ze ook : wielspaken aanspannen, remmen, derailleur etc...). Trouwens, die fiets wordt niet in portugal geassembleerd (zoals een andere lezer schrijft), maar in Spanje. Niet dat het land van assemblage verschil zou moeten maken...
de 8.1 is volgens mij ronduit schitterend voor zijn geld (EUR 599). Deore LX, uitstekend frame, goeie onderdelen, hydraulische schijfremmen. De zwakkere punten (Hayes Sole schijfremmen en Manitou vork) zijn op het model 2006 vervangen door de betere Hayes Nine en een betere vork. Ook problemen met crank van model begin 2005 zijn weggewerkt. Biedt volgens mij een onklopbare prijs/kwaliteit verhouding.
Beide fietsen hebben zich uitstekend gedragen. Ik heb zelfs geen klagen van de Altus op de 5.2. Okee, het doet hoorbaar geen deugd aan de mechaniek als je op een steile helling naat het grootste achterblad schakelt,maar mits enige voorzienigheid is dat geen probleem. Remmen zijn krachtig, rijdt vlot, en de dienst na-verkoop (gratis binnenbrengen bij decathlon na 3 maand, waarbij ze ALLES opnieuw afstellen. En dat deden ze ook : wielspaken aanspannen, remmen, derailleur etc...). Trouwens, die fiets wordt niet in portugal geassembleerd (zoals een andere lezer schrijft), maar in Spanje. Niet dat het land van assemblage verschil zou moeten maken...
de 8.1 is volgens mij ronduit schitterend voor zijn geld (EUR 599). Deore LX, uitstekend frame, goeie onderdelen, hydraulische schijfremmen. De zwakkere punten (Hayes Sole schijfremmen en Manitou vork) zijn op het model 2006 vervangen door de betere Hayes Nine en een betere vork. Ook problemen met crank van model begin 2005 zijn weggewerkt. Biedt volgens mij een onklopbare prijs/kwaliteit verhouding.
- De_sprinter
- Mountainbiker
rare tips hoor : als ik met mijn fiets naar het werk rij zou ik dus xt moeten hebben ? Kdenk niet dat hoeveel je rijdt heel belangrijk is, maar wel waar en hoe je rijdt ! Ik kan best met een fiets met deore erop dagelijks fietsen, tmag dan zelfs nen fiets van den carrefour zijn. Die zal me zonder problemen dagelijks op mijn bestemming brengen hoor !Rainman wrote:Misschien een handige tip die ik de meesten meegeef die vragen om advies:
ik denk wel da Rainman bedoelde van x-aantal keer op parcours te gaan rijden e, en niet van u thuis 3km naar't werk....
Nu, 't was nog vroeg toen ge antwoordde, dus uw bovenkamer zal nog nie 100% actief geweest zijn zeker? (graptjen e pol)
Nu, 't was nog vroeg toen ge antwoordde, dus uw bovenkamer zal nog nie 100% actief geweest zijn zeker? (graptjen e pol)
Last edited by D4rk0 on Tue 15 Nov 2005 17:23, edited 1 time in total.
Nee, er zijn geen bevestigingen aan voor velgremmen. Mijne 8.1 in februari gekocht, ik rijd 2 keer per week een parcours of TT en ik ben zeer tevreden. Ik heb wel een nieuwe vork gekregen (upgrade naar SKAREB ) en onlangs een nieuwe trapas volledig gratis. En 2 weken terug kreeg ik een brief uit frankrijk met daarin een Cheque van 100 euro als terugbetaling omdat het 2005 model nu 100 euro minder kost dan in februari + een extra jaar garantie op de bewegende onderdelen dus 3 jaar nu i.p.v. 2. Ik ben dus een tevreden klantDe_sprinter wrote:Heeft zo'n 8.1 bevestigingspunten voor velgremmen ????
Ik denk dat je voor een deftige "off-road" mountainbike toch al snel een 600€ kan neertellen.
Ik heb nu zelf pas mijn eerste mtb gekocht, een specialized rockhopper. Beetje uitkijken en model 2005 gekocht, scheelde hem 10%
.
Maar ik denk, als je wat beperkt zit:
- bulls heeft enkele redelijke modelletjes
- viper (T2, T3)
- minerva, waar ik van verbaasd was maar toch. Zijn volledig afgemonteerd in een bepaalde groep (deore, LX, XT), derailleurs, remmen, kranken, ... alles (geloof dat je voor iets van eeen 525 een mooi ding hebt).
Maar vooral, kijk uit voor een deftig kader. Al de rest verslijt toch: de vork, de derailleurs, de casettes, .... Het kader zou normaal gezien het langste moeten meegaan, als je je eisen niet bijstelt.
Als je iets duurder gaat, kan je ook kijken naar de andere merken, zoals Specialized, -Scott, Trek, ... Maar dan praat je toch al snel over 7-800€ voor een boswaardig instapmodel.
Da's mijn ervaring van mijn recente zoektocht, ik zal wel gecorrigeerd worden als ik onzin heb verkocht
.
Ik heb nu zelf pas mijn eerste mtb gekocht, een specialized rockhopper. Beetje uitkijken en model 2005 gekocht, scheelde hem 10%
Maar ik denk, als je wat beperkt zit:
- bulls heeft enkele redelijke modelletjes
- viper (T2, T3)
- minerva, waar ik van verbaasd was maar toch. Zijn volledig afgemonteerd in een bepaalde groep (deore, LX, XT), derailleurs, remmen, kranken, ... alles (geloof dat je voor iets van eeen 525 een mooi ding hebt).
Maar vooral, kijk uit voor een deftig kader. Al de rest verslijt toch: de vork, de derailleurs, de casettes, .... Het kader zou normaal gezien het langste moeten meegaan, als je je eisen niet bijstelt.
Als je iets duurder gaat, kan je ook kijken naar de andere merken, zoals Specialized, -Scott, Trek, ... Maar dan praat je toch al snel over 7-800€ voor een boswaardig instapmodel.
Da's mijn ervaring van mijn recente zoektocht, ik zal wel gecorrigeerd worden als ik onzin heb verkocht