"Confrontatie biker - paard"

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Laatst tijdens een TT in Stekene een zeer onrustige loslopende hengst tegengekomen op een van die brede boswegels.
Ben er met een wijde bocht en een klein hartje langs gereden.
Net op dat moment begon het beest luid te hinniken,legde zijn oren plat...
en begon achter mij mee te draven.
Een beetje later werd alles duidelijk:Dat paard was op zoek naar zijn vriendinnetjes die wat verder rustig in een wei stonden te grazen.
Hij bleef braafjes langs de draad staan...en ik ondertussen op topsnelheid :lol:
martaman
Mountainbiker

Post by martaman »

Ik heb het toppic gevolgd en moet me aansluiten bij adri. Het is in ons eigen belang dat we de dieren en hun ruiters zo voorzichtig mogelijk benaderen. Hierbij heb ik een vraag aan bv picolo. Hoe verwittig je best een ruiter als je hem langs achter :oops: benadert m.a.w. hoe laat je zo'n beest niet te veel schrikken.
Ik heb eens een jong meisje haar paard laten schrikken ook al reed ik stapvoets. Ik reed er voorbij op +/- 2,5m en plots draaide het dier -zoals iemand eerder al vermeld heeft- zijn achterkant naar me toe. Dit echter zonder gevolgen omdat ik genoeg afstand hield. Het schrok "denk ik" van het remmen met schijfremmen, mischien produceren die wel ultrasone geluiden. Dat meisje schrok uiteraard ook van de reactie van haar paard. Na wedrzijdse verontschuldigingen heb ik hier echter helemaal geen negetieve gevoelens aan overgehouden.
Opletten en hoffelijkheid blijft dus de bootschap!
We zijn allemaal gebruikers van het bos in een veel te klein landje en dat zorgd nu eenmaal soms voor spanningen.
davy
Mountainbiker

Post by davy »

mtb-fltn wrote:Ik heb nog nooit problemen gehad met ruiters, en ben er wel al velen gekruist. Ik vertraag altijd, maak geen te bruuske bewegingen tot ze gepasseerd zijn, begroet de ruiters en voilà, no problem.
Ik doe het ook zo en mijn ervaring is gelijkaardig.

Ooi reed ik een ruiter voorbij in een vrij breede dreef. Die gaf te merken dat hij een spurtje wel zag zitten en gaf me enige voorsprong.
Ik alles geven en hij zijn paard de sporen :drunk: . Ik hoorde het duidelijk lopen achter mij maar hij vertraagde dan waarschijnlijk om veilige afstand te houden ofwel was mijn voorsprong reeds te groot om mijn nog in te halen.

Of is een biker toch sneller :roll: ?

Maar je hebt vast ook slechte karakters bij ruites...net zoals bij bikers eigenlijk hé :-? ?
picolo
Mountainbiker

Post by picolo »

Je verwittigt gewoon de ruiter door te zeggen dat je eraan komt en vraagt of je door kan.
Guest

Post by Guest »

een bel doet wonderen op uwe fiets zo kun je van meters op voorhand de ruiter duidelijk maken dat hij rekening moet(kan) houden met een fietser
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Ik kom regelmatig paarden tegen op mijn thuisparcour.

Ik stop telkens tot ze voorbij zijn. De meeste ruiters zijn vriendelijke sportievelingen die mij ook respecteren en als ze niet aan het draven of aan het galopperen zijn stoppen ze zelf tot ik ben voorbijgereden.
De ervaring van het wederzijds respect geeft je een aangenaam gevoel.

Mensen die hun paard enkel als statussymbool gebruiken waar ze dan de zondag mee pronken kunnen bij mij op weinig bijval rekenen.
Als ik dit soort herken ga ik liever wat slalommen zodat hun elitaire gedrag snel afneemt en ze al hun aandacht op de controle van hun paard moeten richten.

De vriendelijkheid van de ruiters is volgens mij toegenomen naarmate de sport toegankelijker is geworden voor de gewone mens.
Last edited by nebraz on Sun 13 Nov 2005 16:16, edited 2 times in total.
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Op zich nog geen grote problemen met paarden gehad. Maar toch heb ik al gemerkt wanneer er grote troepen mtbers (TTs) zijn op gelijktijdig voorbijsteken de beesten onrustig worden en lang niet alle ruiters dan hun beesten volledig in bedwang kunnen houden.
Als tweede laat ik nu altijd weten aan de ruiter dat ik afkom (fietser langs links) zodat ik noch mijzelf, noch de ruiter in problemen breng.
Als de ruiter weet dat de fietser komt kan hij zijn beest ook beter in bewang houden (mijn ondervinding)
Guest

Post by Guest »

manitou. wrote:een bel doet wonderen op uwe fiets zo kun je van meters op voorhand de ruiter duidelijk maken dat hij rekening moet(kan) houden met een fietser
Zou het schelle geluid van een bel het paard juist niet doen schrikken? Laat onze kenner hier mss eens op antwoorden. Wat is de beste methode om een ruiter langs achter te benaderen en te waarschuwen.( en nu niet schunnig gaan denken bij deze vraag hey :evil: :lol: )
Girlpower
Mountainbiker

Post by Girlpower »

Ik weet niet of ik "die" kenner ben maar ik heb wel al meer dan 20 jaar ervaring met paarden dus misschien kan ik wat goede raad geven...
Een paard hoort en ziet veel beter dan een mens dus als je een paard langs voor benaderd heeft het je al op voorhand opgemerkt en zal het niet zo vlug verschrikken als je er niet te kort en niet te hard langs door rijdt. Als je van achter komt heeft het paard je al gehoord maar weet het niet wat er voorbij komt dus kan het iets banger zijn voor het onbekende dat er achter hem aankomt, beste is om zoveel mogelijk aan de zijkant van het paard te rijden zodat het dier je zo vlug mogelijk ziet. Rij niet te snel en goed links of rechts van het beestje en vraag even aan de ruiter als je een paar meter achter hem/haar bent of je mag passeren dan zijn paard en ruiter verwittigd en kunnen ze er rekening mee houden. Kom je van links of van rechts uit de bos en er loopt net een paard voorbij dan kan je best het dier eerst laten passeren en dan niet te kort achter het paard oversteken of er langs door rijden. Dat is toch mijn ervaring om met een paard in de bos te rijden zonder te verongelukken :wink:
Zo, ik hoop dat jullie er wat aan hebben :-)
Groetjes
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Vandaag iets leuk meegemaakt.

Ik kwam op de lange klim aan de Savenel (BLOSO Meerdaal) boven en zie een paard + ruiter op mij afkomen.
De ruiter trekt mijn aandacht. Eerst in het Frans en dan in het Nederlands vraagt ze of ik even wil wachten, want haar paard heeft schrik van fietsers en ze wilt hem even oefenen om aan de nabijheid van fietsers te wennen.
Ikke niks beters te doen dus even blijven staan terwijl ze dichtbij komt met dat paard. Beestje draait wat met de ogen en de oren staan ook redelijk plat maar houdt zich verder toch kalm (ik natuurlijk ook)
Ze geeft het paard een klontje en bedankt me voor mijn geduld.
Dus je ziet het, soms kan het ook vlot lopen het kontakt ruiter-fietser :wink:

Een heel pak kilometers verder wordt ik ingehaald door een paard in galop, is het toch wel mijn buurman zeker. Paarden gaan dus sneller dan fietsers hee .
Post Reply