De eerste valpartij

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
rafx3
Mountainbiker

Post by rafx3 »

Gisteren eerste valpartij op single track eerst naar beneden dan wast ne bocht met los zand en men voorste wiel weggeschoven en ik ging mee op de grond.
MTBker Goby
Mountainbiker
Location: Thompson Pro TEAM: XT,Ritchey WCS, XTR V-brakes,MAVIC X221

Post by MTBker Goby »

Mijn eerste was maar een hele stomme val gwn stilstaand gevallen...

Dus nx spectaculair.. :-D

grtzzz
sunny
Mountainbiker

eerste val,laatste val?

Post by sunny »

Mijn eerste val was op 16 juni 2005 tijdens een afdaling op het parcours van ottenburg,schouderluxatie(uit kom) stuk van schouderkom afgebroken,kapsel gescheurd(is op 2 platsen mijn metaaldraad terug aan mekaar gezet),door de lange inactiviteit van de schouder kreeg ik er nog een extraatje bij een "frozen shoulder".Al vier maand zit ik thuis met mijn vingers te draaien.Als ik ooit nog kan biken dan zal de eerste keer wel met knikkende knietjes zijn vermoed ik.
groetjes
Sunny
rode lantaarn
Mountainbiker

Post by rode lantaarn »

mijn eerste val is nu precies een jaar geleden. Op de toertocht in Moorslede. Op het natte gras gleed mijn voorwiel weg van de berm waarop ik reed en kwam ik in een diep spoor terecht. Ik kon niet tijdig uit mijn klikkers en schoof tenonder. Gelukkig had ik mijn helm op want die was gebarsten door een steen die uit stak.
Dus gasten: altijd de helm op.
Heb dit jaar iemand zien vallen zonder helm op en hij zag er echt niet goed uit. Het bloed kwam uit zijn oren. heb achteraf horen zeggen dat hij een zware hersenschudding had en nog een heel pak draadjes in zijn hoofd
klainblat
Mountainbiker

Post by klainblat »

De 'kleine' valpartijen reken ik niet mee. Want dan is het gemiddeld misschien wel iedere week prijs. Dat is dan uitglijden tijdens een klim of vastzitten in slijk of te diep in een greppel... Alles tegen lage snelheid en binnen de 5 seconden later al terug op de fiets. Dus die horen gewoon bij MTBen. Het is pas bij hoge snelheid dat het zeer gevaarlijk kan worden en dat je eigenlijk je eigen grenzen moet kennen en respecteren. Als beginnend biker dacht ik zo eens te tonen hoe goed ik kon dalen. Het was een TT in Vl.Br. Voor mij 2 dames die 'te voet' daalden, fiets in de hand. Ik dus even wachten tot ze beneden waren (+/- 50 meter). En dan dacht ik dus even te tonen aan die dames hoe je moet dalen. Alles los en zonder remmen naar beneden [-X . Dat 90° bochtje op het einde naar rechts was er echter teveel aan...fiets,klainblat,fiets,klainblat,fiets,klainblatt... 't Zag er erger uit dan het was. Ik had geen blessure maar mijn zadel was wel stuk en m'n stuur stond scheef... De 2 dames zaten als het ware op de eerste rij van dit spektakel en waren verbaasd dat 'die zot' nog terug recht stond ook. 'Gaat het ?' vroegen ze... maar ik kon even niks zeggen want ik zat even zonder lucht. Ik perste er een 'jahaah' uit en droop af met een rode kop met een kapotte helm op en een een wijze les rijker. Dalen= remtechniek. Gelukkig dat ik een helm op had anders was het niet zo goed afgelopen. Ik rijd ook altijd met een bril omdat ik niet graag met mijn oog in de prikkeldraad of op een verdwaalde tak zou terechtkomen. Over zotten gesproken ; in dit verband wil ik graag een nieuw onderwerp openen... wat is jullie maximum daalsnelheid tot hiertoe ? :-D
kiwi_x
Mountainbiker

Post by kiwi_x »

op den tt in tillf van een paarweken geleden berg af voor wiel schoof weg
fiets lag 6 meter hoger op ik bijna beneden . gevolg niets aan de fiets had een schuur in de spier aan de pols en een veroken duimspier .
heb nu nog een beetje schrik bergaf. hoop dat dat verdwijnd na nen tijd.
Mich
Mountainbiker

Post by Mich »

M'n eerste grote val (kleintjes en uitschuivers nu en dan :-D ) en tot nu toe laatste was bij het opdraaien van een houten brugje.
Op het moment dat ik het brugje wou opdraaien wist ik dat ik zou vallen (reed nog te snel en brugje lag wat vochtig). En natuurlijk, met alles wat ik bij had zwaar tegen de vlakte. Resultaat: een volledig gekneusde rechterkant. Gelukkig had ik een helm op want ben met kopke tegen de brugleuning gevlogen. Gelukkig niet erover, anders het water in :-D

Wat wel op te merken is (voor mensen die brugkes maken). Leg de brugplanken niet in de richting van het water, maar in de richting van de passanten, kans op uitschuivers véél kleiner, je wiel kan de makkelijker blijven steken tussen de latten =D>
hydrus
Mountainbiker
Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel

Post by hydrus »

Niet m'n eerste spectaculaire val, maar wel die met de ergste gevolgen:
vorige vrijdag een jump (in een afdaling) compleet verkeerd ingeschat (onderschat) en half-overkop op mijn schouder gevallen.
Resultaat: een tweevoudige sleutelbeenbreuk en een tijd niet op de bike.
daelman
Mountainbiker

Post by daelman »

een tijd niet op de bike is verschrikkelijk.
overlaatst ook meer als een week zonder mijn fiets gezeten.
en dat was kl*te, ik heb respect voor mensen die voor een maand of meer zonder bike moeten stellen, en dan nog volhouden.
voorzichtig rijden en altijd helm op :wink:
speedygonzales
Mountainbiker

Post by speedygonzales »

Mijn eerste valpartij was ineens serieus raak. Eerste TT en totaal geen ervaring. Bovendien nieuwe bike en door onervarenheid niets gecontroleerd voor het vertrekken?!? Gevolg: Na enkele kilometers kom ik tot de constatatie dat mijn stuur niet (helemaal) vast staat. Eerste rechte stuk begin ik dus al rijdend? (niet slim) aan mijn stuurke te prullen met als gevolg nen smak tegen de grond. Reed ongeveer tussen de 25 en 30 km per uur en heb vervolgens 2 weken met 2 blauwe benen en nen blauwe arm rondgelopen.
Les geleerd: Kijk effe fiets na voor ge aan TT'ke begint!!!!
Verder nog een paar keer in klikpedalen blijven zitten.
Post Reply