C2C 2005

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Locked
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

ivo wrote:De CTC is één van de 2 opties voor 2006.
De Negev staat nog op 1 maar gezien men waarschijnlijk niet aan genoeg
kandidaten zal geraken.... De Negev is toch in februari tegen dan weet ik meer gezien de CTC toch op het eind van het seizoen is, alle tijd om rustig de kat uit de boom te kijken.
ps. de wijn werd wel doorgespoeld met liters water :-). En om correct te zijn het was de Noir maar die ik op wijn reed, daar ligt de funfactor veel hoger dan op de andere ritten.
De marathon moest ik noodgedwongen op water rijden (inhoud Camelbak was slecht geworden, er zat een schimmel in het mondstuk) en de Azur kon ik weer rijden op mijn vertrouwde brouwsel.
Ik heb het dus aan den lijve ondervonden: op dat water ben ik tien keer doodgegaan, op het gewone drankje scheen de zon de hele dag (zowel in als buiten mijn hoofd).
Je kan dus zoiets uitrijden op welk vocht dan ook (als je er idd gewoon aan bent). Maar het ene vocht is het andere niet wat betreft het eindresultaat (wat op een C2C ook maar van secundair belang is).
en ivo, wat was nu het verdikt van vrijdag met fully, zaterdag met HT, en zondag met fully gereden te hebben ?

zogezegd off-topic, maar de vraag stelt zich voor een CTC eigenlijk evengoed...
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Zelfde ervaring als Peter G. (cfr. zijn bevindingen ter zake).
Of als je zijn comment gemist moest hebben:
Hardtail:
- Grotere explosiviteit - Een speer bergop - Vereist meer stuurmanskunst (vooral bergaf) om de achtertrein in bedwang te houden.
Meer fun (je voelt echt dat je aan het mtb'n bent) tot een 50/60 km
Fully:
- Stabieler bergaf - Meer grip op technisch parcour zowel bergop als naar benden - Meer vergevingsgezind voor een minder ervaren rijder.
Meer fun van af 50/60 km of meerdaagsen daar je langer frisser blijft.

Conclusie:
- Ben je jong en ervaren en je doet voornamelijk eendaagse korte marathons en wil je voor een snelle chrono gaan: hardtail.
- Ben je ouder en/of minder ervaring of doe je voornamelijk langere marathons of meerdaagsen en rij je voor de fun of om zeker het einde te halen: zonder twijfel een fully.
Of om het praktischer uit te drukken:
- In Zuid-Frankrijk (cfr Roc) de fully in Duitsland (cfr Vulkanbike) de hardtail. In de Alpen hangt het er van af (misschien de nieuwe hardtail met Flex stay ? :-D als tussenoplossing).
ter info: beide fietsen zijn nagenoeg identiek gebouwd (beide racegericht). Het verschil ligt in de achterdriehoek (hardtail/spv LRS veer) en de voorvork (XC 80 mm - AM 100 mm) en werden getest op een nagenoeg identiek terrein om alle verwarring uit te sluiten (de Noir is eigenlijk het basisparcour, de marathon83 is een extra lus in het noorden en de Azur een extra lusje in het zuiden.
mtb grietje

Post by mtb grietje »

:off:
:off:
Mensen, het gaat hier over de COAST TO COAST niet over iets anders. Voor andere opmerkingen gelieve zich te wenden tot andere onderdelen van het forum!!
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Toch vond ik het inetressant!

Wat betreft de voeding:

Ik kon me ook niet echt vinden in het buffet dat klaar lag. Er waren ritten van 50 - 60 km dat ik alleen 2 bananen meenam uit het buffet (en dan kwam er nog ene zagen dat er slechts 1 banaan de man genomen mocht worden, dit terwijl er 10tallen trossen slecht lagen te worden in het remorque). Naar het einde toe waren er wel meer cakes en muslirepen en dat nam ik natuurlijk wel mee, steeds aangevuld met eigen sportdrank (0,5, soms 1 l ) graanreep, een w-cupke en als er op het einde nog een klimmetje kwam nog zo'n zwart Performance pulletje (heb er trouwens zo eentje weggegeven aan een meisje die al dagen last van haar maag had en er bigevolg al een klim van 30 km had opzitten op een nuchtere maag en ze is er nog gans doorgekomen!). Maar zo'n zacht wit brood ging ik vanzelevens toch nooit door mijn keelgat krijgen.
Ik nam wel iedere keer wat fruit (vooral sinaas) voor bij het onbijt de volgende dag. Ook de rijstpapjes van de eerste dagen waren best lekker maar meestal at ik die op net voor de start omdat je dan met die onhandige verpakking opgescheept zit. Op het laatste nam ik ook altijd zo'n potje pate mee voor als ik een hondje tegenkwam.

Wat betreft de vering:

Vond het de max met mijn Epic totdat mijn braindemper voor de zak was, toen was het pompen geblazen van de ene berg op de andere. Ik heb nog steeds de kans niet gezien (wegens gebrek aan andere fiets om te trainen - binnenkort komt keorsepiste toe) om hem in revisie te doen zodat ik zondag in BBC ook ferm ge moeten pompen. Heb dit proberen te verhelpen door de druk op te voeren (190 psi) tot tegen het max. Nu heb ik wel het nadeel dat hij te weinig inveert waar hij moet inveren, maar hij pompt veel minder daar waar hij niet zou mogen inveren.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

ATEGEV wrote:Wat betreft de voeding:

Ik kon me ook niet echt vinden in het buffet dat klaar lag...
Picknick... een ballonnetje dat opgelaten wordt (van zelfsprekend klaar om afgeschoten te worden) gezien de zeer verscheidene en vaak volledig tegengestelde commentaren: als de nieuwe tocht zo "bemeten" wordt dat elke etappe in iet of wat dorp eindigt met een bakker en een kruidenier... en we zouden zeggen... "trek uw plan met de picknick" ? Reacties ?

Full suspension: jaaaren hardtail fanaat en sinds kort bekeerd tot achtervering. Wat me treft is dat velen een achtervering vooral goed vinden tijdens het afdalen. Awel... ik merk daar amper verschil... ik weet dat ik een rijstijl heb die het voorwiel héél zwaar belast/laadt (ben dan ook een freak op gebied van voorvering en voorrem - aan de rechterhand natuurlijk). En het achterwiel... dat volgt wel en de benen vangen de schokken op.
Ik merk de grootste verschillen in de klimmen en op het vlakke. En natuurlijk je rijstijl volledig aanpassen. Effe op het groot mes accelereren om een bergje op te geraken gaat niet. Lichter schakelen, 10 meter verliezen op een hardtail, niet opwinden maar rustig blijven doortrappen... op het volgende ruwe stuk win je toch het tienvoud terug.

Bovenstaande commentaar geldt alleen op ruw terrein en langere tochten, op een kort stuk biljartlaken is zelfs een voorvering absurd.
Maar achtervering blijft duur en kwetsbaar, ik ga trouwens mijn luchtdruk demper vervangen door ééntje met een stalen veer. Dat extra gewicht kan me niet schelen.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

dat was dus even een iel interessant intermezzo. al ben ik wel niet 100% akkoord met wat pocoloco schrijft : er zijn wel degelijk fully concepten waar ge rechtopstaand kunt demareren, en ja, op een biljartlaken (zoals het strand) is een HT interessant. op een kapot biljartlaken is het altijd zalig knallen met een fully, en een bende HT's in je wiel.

en nu verder over de pyreneeen he...
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

mja, stokpaardjes zijn er om bereden te worden.

Zoals het er nu voorstaat ga ik wel terug met een HT of met een heel eenvoudige softtail naar de CtC hoor. Als er daar iets aan je ingewikkelde vering komt heb je het vlaggen. Je bent daar niet in een land waar achter elke struik een technische post is.

on-topic: je "plan trekken met de picnic" , betekent dat dan dat de reis zelf goedkoper wordt? Want het betekent wel dat je extra geld moet meenemen.
Wat me nog een beetje steekt. Sinds een paar jaar moet je zelf zorgen dat je aan de start geraakt, terwijl we vroeger met een busje vervoerd werden , heeft zich dat vertaald in een daling van de prijs of in "een minder stijgen" ervan?
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Sinds een aantal jaren kun je met een beetje geluk en handigheid en timing heel goedkoop vliegen naar Girona (C2C) of Valladolid (in de buurt van Burgos-->Ruta del Cid, en Valencia: eindpunt Ruta del Cid). In die zin is een bustransfer veel onhandiger, langzamer en nauwelijks goedkoper.
Voor de C2C was en is er wel nog een retour met busjes voorzien vanuit St.jean de Luz.

Wat de picknick-discussie betreft: zoals al eerder gezegd: ik ben en blijf voorstander van de huidige formule: brood, vers en gedroogd fruit, rijstpap, chocolade, beleg etc. Al mocht het op de jongste C2C soms ietsje meer zijn, en was ik ook geen liefhebber van dat afschuwelijk plasticbrood dat we soms kregen. Maar ook daar natuurlijk: begrip voor wie dat moet gaan inslaan, in de Pyreneen heb je nu eenmaal niet overal warme bakkers...
whiteman
Mountainbiker

Post by whiteman »

pocoloco wrote: Effe op het groot mes accelereren om een bergje op te geraken gaat niet. Lichter schakelen, 10 meter verliezen op een hardtail, niet opwinden maar rustig blijven doortrappen... op het volgende ruwe stuk win je toch het tienvoud terug.

Bovenstaande commentaar geldt alleen op ruw terrein en langere tochten, op een kort stuk biljartlaken is zelfs een voorvering absurd.
Maar achtervering blijft duur en kwetsbaar, ik ga trouwens mijn luchtdruk demper vervangen door ééntje met een stalen veer. Dat extra gewicht kan me niet schelen.
Mijn achtervering kan ik locken. Dus dan gedraagt hij zich net als een hardtail. Het argument dat een kort bergje opsprinten niet lukt is dus strikt afhankelijk van je fiets !

Bovendien heb ik met mijn achtervering nog niets van problemen gehad.
Dat is een DT Swiss en dat spul hoeft zelf amper bijgepomt te worden.
Dat is het verschil tov de hightech spullen als Specialized (zoals die van Agatev), het gaat rapper kapot.

Het enige dat er van onderhoud aan is, is af en toe het kabeltje vervangen die het hendeltje op het stuur verbindt met de achterveer.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

A d r i wrote: on-topic: je "plan trekken met de picnic" , betekent dat dan dat de reis zelf goedkoper wordt? Want het betekent wel dat je extra geld moet meenemen.
Wat me nog een beetje steekt. Sinds een paar jaar moet je zelf zorgen dat je aan de start geraakt, terwijl we vroeger met een busje vervoerd werden , heeft zich dat vertaald in een daling van de prijs of in "een minder stijgen" ervan?
Haloooo ? Ik denk dat het nog steeds niet goed doorgedrongen is... de ctc was dit jaar net "break even" en op de Cid hebben we al twee jaar redelijk zwaar verlies geleden (om in fietstermen te spreken: het bedrag van één van Adri's betere mtb's per tocht...). Dat kan/gaat niet meer verder zo, sorry hoor.
Dit jaar was trouwens het eerste jaar dat je zelf in de buurt van de ctc start moest raken, iets dat zeker herhaald zal worden - niet zozeer uit prijsoverweging (extra twee dagen taxi's over lange afstand, extra nacht in duur hotel, extra dag begeleiding vanwege het vervroegde fietstransport) maar vanwege het comfort.

De ctc gaat volgend jaar, naast volledig anders, ook beduidend duurder worden om die break even minstens te behouden. Een beetje zaakvoerder had die logistieke nachtmerrie al LANG de commerciële vuilbak ingesmeten. Ik voorlopig niet omdat de ctc mijn "baby" is.

Wat er in 2007 gebeurt zal van de tocht volgend jaar afhangen. Dat gaat zeker een koniginnetocht als bekroning maar misschien tegelijkertijd ook de zwanezang worden.
Ik heb mij uitstekend geamuseerd bij het uitstippelen (opnieuw veel tijd en geld ingestoken trouwens), als ik dat gevoel mis tijdens de tocht of er weer een sjieke mtb aan verlies zal het een afscheid in schoonheid worden 8) .
Locked