Misschien kan het gedeelte over voeding en drank naar het forum onderdeel training, drank en voeding versjast worden.. het is zeker interessant.maurice wrote:Hey gasten, het is een leerrijke discussie maar wel ergaan het worden.
C2C 2005
Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
- whiteman
- Mountainbiker
De termen waar jullie naar op zoek zijn is 'osmose' en 'diffusie' op celniveau.flippy wrote:Heel kort en voor de laatste keer: dehydratie is uitdroging zijnde vochtverlies. Rehydratie is het aanvullen van dit vochtverlies. Daarvoor zijn nodig water en electrolyten (vb sodium, potassium, natrium, Kalium) Sommige electrolyten vb Kalium zorgen ervoor dat de intracellulaire vochtbalans op peil blijft, andere zorgen voor de extracellulaire balans. Door alleen water te drinken zorgt men voor een verdere verdunning van de niet uitgezwete of -geplaste elecrolyten, zodat de dehydratie op celniveau gewoon verder gaat en in geval van extreme dehydratie zelfs erger wordt. En nee Bengo, in geval van een dehydratie van meer dan 5 à 6 percent zal water zelfs je dorst niet meer lessen. Voilà en nu kan elke echte kenner mij afschieten wegens te simplistisch. En natuurlijk heeft iedereen gelijk die zegt de CTC op water en brood kan gereden worden; echeter niet op bier want dat bevat alcohol, een zwaarwaterafdrijvend dus dehydraterend product, wat uitlegt waarom coca-cola de tour sponsort en niet Interbrew.
Ik moet bevestigen dat puur water drinken minder effecient is dan water met 'teen en tander' in. Desalnietemin is het beter water te drinken dan niets te drinken.
Als er mineralen toegevoegd zijn (in hogere concentratie dan in de cellen) gaat de uitwisseling van water en mineralen met de cellen veel sneller verlopen. Je gaat ook veel langer je vocht ophouden. En dat is eigenlijk nog het belangrijkste.
Dus als je puur water drinkt ga je idd hydrateren, maar ga je ook vlugger dehydrateren !
Mijn MTB-maat is sportdokter en kzal hem eens aan zijn oren trekken over de details.
[quote="flippy"]Heel kort en voor de laatste keer: dehydratie is uitdroging zijnde vochtverlies. Rehydratie is het aanvullen van dit vochtverlies. Daarvoor zijn nodig water en electrolyten (vb sodium, potassium, natrium, Kalium) Sommige electrolyten vb Kalium zorgen ervoor dat de intracellulaire vochtbalans op peil blijft, andere zorgen voor de extracellulaire balans. Door alleen water te drinken zorgt men voor een verdere verdunning van de niet uitgezwete of -geplaste elecrolyten, zodat de dehydratie op celniveau gewoon verder gaat en in geval van extreme dehydratie zelfs erger wordt. En nee Bengo, in geval van een dehydratie van meer dan 5 à 6 percent zal water zelfs je dorst niet meer lessen. Voilà en nu kan elke echte kenner mij afschieten wegens te simplistisch. En natuurlijk heeft iedereen gelijk die zegt de CTC op water en brood kan gereden worden; echeter niet op bier want dat bevat alcohol, een zwaarwaterafdrijvend dus dehydraterend product, wat uitlegt waarom coca-cola de tour sponsort en niet Interbrew.[/quote]
En ik heb de Roc Azur uitgereden op rode wijn (en daar bestaat fotomateriaal van als bewijs ). Het goedje smaakte wel naar pure alcohol maar soit, voor een goede foto moet je wat over hebben.
En ik heb de Roc Azur uitgereden op rode wijn (en daar bestaat fotomateriaal van als bewijs ). Het goedje smaakte wel naar pure alcohol maar soit, voor een goede foto moet je wat over hebben.
Welkom op deze discussie Ivo ! Je hoort hier (en op de ctc) zéker thuis als je de Roc op rode wijn hebt geredenivo wrote:Oh, sorry heb alleen de laatste 5 berichten gelezen, dacht dat het over sportdrank ging
![]()
Kijk, als ge dan toch 180° aan het afwijken bent kan je even goed nog een bocht van 270° erbij nemen.
De CTC is één van de 2 opties voor 2006.
De Negev staat nog op 1 maar gezien men waarschijnlijk niet aan genoeg
kandidaten zal geraken.... De Negev is toch in februari tegen dan weet ik meer gezien de CTC toch op het eind van het seizoen is, alle tijd om rustig de kat uit de boom te kijken.
ps. de wijn werd wel doorgespoeld met liters water
. En om correct te zijn het was de Noir maar die ik op wijn reed, daar ligt de funfactor veel hoger dan op de andere ritten.
De marathon moest ik noodgedwongen op water rijden (inhoud Camelbak was slecht geworden, er zat een schimmel in het mondstuk) en de Azur kon ik weer rijden op mijn vertrouwde brouwsel.
Ik heb het dus aan den lijve ondervonden: op dat water ben ik tien keer doodgegaan, op het gewone drankje scheen de zon de hele dag (zowel in als buiten mijn hoofd).
Je kan dus zoiets uitrijden op welk vocht dan ook (als je er idd gewoon aan bent). Maar het ene vocht is het andere niet wat betreft het eindresultaat (wat op een C2C ook maar van secundair belang is).
De Negev staat nog op 1 maar gezien men waarschijnlijk niet aan genoeg
kandidaten zal geraken.... De Negev is toch in februari tegen dan weet ik meer gezien de CTC toch op het eind van het seizoen is, alle tijd om rustig de kat uit de boom te kijken.
ps. de wijn werd wel doorgespoeld met liters water
De marathon moest ik noodgedwongen op water rijden (inhoud Camelbak was slecht geworden, er zat een schimmel in het mondstuk) en de Azur kon ik weer rijden op mijn vertrouwde brouwsel.
Ik heb het dus aan den lijve ondervonden: op dat water ben ik tien keer doodgegaan, op het gewone drankje scheen de zon de hele dag (zowel in als buiten mijn hoofd).
Je kan dus zoiets uitrijden op welk vocht dan ook (als je er idd gewoon aan bent). Maar het ene vocht is het andere niet wat betreft het eindresultaat (wat op een C2C ook maar van secundair belang is).