C2C 2005

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Locked
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Manmanman... ik geloof mijn ogen niet als ik dit allemaal lees...

Een ctc of een cid uitrijden is geen Olympische topprestatie na maanden doorgedreven training hé !!!

En zoals ik-weet-niet-wie ooit gezegd heeft: je bent wat je eet. Je kan je lichaam perfect gewoon maken om elk uur een powerbar nodig te hebben, je kan het evengoed gewoon maken om een powerbar om de 6 uur nodig te hebben.

In mijn "competitieve" dagen heb ik hier wat mee geëxperimenteerd: beginnen trainen, hartslagmeter op het stuur, trainingsprogramma tot op de letter, het juiste drankje slok per slok en het juiste powerbartje op de goede momenten. Geen enkel probleem, na wat wennen liep dat als een trein.

Totdat... je eens langer rijdt dan voorzien of wegens omstandigheden niet het juiste drankje of snakje bijhebt... 10 km verder zou ik bijna schors beginnen vreten zijn !

Ik vond dat niet zo smakelijk dus probeerde ik het op een andere manier: voldoende smakeloos water en voor de rest niks ! En dat voor harde, snelle trainingstochten van 60-70 km (gemiddeld 25 km/u) in de bossen rond Leuven, en niet de boulevards maar alles wat smal, stijl en hobbelig genoeg was mét voldoende bomen over de weg.

Welnu, de eerste tochten zie je zwarte sneeuw, smakelijke schors en plunder je soms een maisveld :-)). Maar na een trainingstocht of 20 (toen 1 maand, daarnaast nog 6 uur squashcompetitie per week - in een ver verleden toen ik nog vrije tijd had :cry: ) rij je zo goed als even snel - gewoon omdat je je lichaam aanleert om efficienter en vlugger zijn reserves aan te spreken.

Geloof me vooral niet, verketter me, kom met allerhande theorieën af.... voor mij hebben jullie allemaal gelijk - maar probeer het gewoon. Je kunt niet geloven hoe zalig rijden dat is.

Trouwens, van alles wat je moet verteren gaan je prestaties naar beneden. Maag en darmen hebben héél veel bloed nodig wanneer ze in werking zijn. Je kan je daar wel goed op trainen om dat gewoon te worden(cfr Adri). Maar het omgekeerde dus ook.

En een ctc op water, cola's, boterhammen met confituur en pintjes uitrijden (en snel) kan perfect - den Benno en vele anderen hebben dit al jaren bewezen. Waarschijnlijk een kwestie van training ;-) !
flippy
Mountainbiker

Post by flippy »

@pocoloco: voor traningstochten van minder dan 3 uur heb ik nog nooit meer dan een banaan meegenomen. Wat betreft je drank: als je toch alleen water meeneemt , neem je beter niets mee. Als hydratatie zo goed als nutteloos en je spaart het gewicht uit. Denk niet dat ik je nu zit uit te lachen hoor. In de 50-er jaren was een deel van de training voor een topatleet inderdaad om niet te drinken. Toppers van de generatie Coppi waren daar cracks in. Maar dat maakt het nog niet gezond!! Ik sport in de eerste plaats voor mijn gezondheid en mijn lichaam leren omgaan met hongerkloppen en deshydratatie past niet in dat kader!

@bengo: je bent weer vertrokken hoor. Wie van onze CTC'ers was diegene die overleefde op powerbars of niet stopte om te eten? Ik ken er geen enkele; iedereen hielp mee om de picknicktafel te plunderen elke morgen. En 15 minuten stoppen om te eten is ook stoppen. Jij als journalist zou toch moeten weten dat enkele weken na een intense ervaring je geheugen soms de feiten verdraait (zeker op onze leeftijd)

Wat betreft zitvlakproblemen: eelt op je kont en dagelijks een netjes gewassen goede koersbroek zijn de beste garantie voor een zorgeloze vakantie. Ik heb 2 dagen neo-cutigenol gebruikt na de rit en dat was wegens een val letterlijk op mij kl***.
flippy
Mountainbiker

Post by flippy »

@bengo: sorry, nu pas opgemerkt dat er geen schrijffout in de titel van je artikel staat. Grandioos!
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Mannekes,
voor mij is de discussie over energie-drankjes en -repen hiermee afgerond. Ieder diertje zijn pleziertje. En ik mijn water en brood.

@Flippy: 'grandioos'? En dan heb je alleen nog maar de titel gelezen. Wacht tot je de rest ziet. De Tijd heeft al toegehapt: artikel Coast to Coast verschijnt in die krant in het voorjaar 2006 (maar straf genoeg: de eindredacteur vond de ondertitel 'Van Kust tot Kus' er 'over'. 't was nochtans naar waarheid).
Fiets-magazine wil eerst de foto's zien. Tiens, ik eigenlijk ook wel...
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

ik ben nog steeds niet goed van die uitspraak dat water niet hydrateert. Dat wil ik toch eens haarfijn uitgelegt zien want dat lijkt me een aprilvis
flippy
Mountainbiker

Post by flippy »

@adri: water vervangt niet alle stoffen die je verliest door transpiratie, maar zoals al gezegd, dit is off topic. Zoals Bengo weet kan ik hier uren over doorbomen, maar een boek of internetbron over sportvoeding en training kan je hier veel meer en correctere info over geven dan ik. Een extreem voorbeeld nog: als je een bepaald niveau van uitdroging bent gepasseerd, zal al het water van de wereld je niet meer helpen om te overleven; je hebt bepaalde mineralen nodig om te zorgen dat het vocht op celniveau opgenomen worden. Op een simplistische manier vergelijkbaar met de zeep die je nodig hebt opdat water je vel proper zou krijgen: het gaat ook wel zonder zeep maar trager en minder efficiënt. Voedingsdeskundigen maken me misschien wel af om zulke simplistische vergelijking.
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

Tedju, nu ben ik ook weer begonnen. Water dat niet hydrateert? Hoe kan dat nu: 'hydrateren' komt uit het Grieks en betekent letterlijk 'water-en.'
Flippy heeft allicht gelijk als hij zegt dat water lang niet alles vervangt wat je kwijtspeelt aan energie (dat wisten we al: in water zitten geen calorieën) en aan mineralen/zouten, maar toch wel ten dele - zou ik zo zeggen. Toevallig ben ik vandaag een (voor mijn doen) zeldzaam lange training gaan doen: 4u30 stevig doorfietsen op het golvende Gordel-parcours en dan nog terug naar Leuven. En behalve 2 appelsienen en 2 bananen heb ik me ook nog laten vollopen met anderhalve liter water. En blij dat ik was dat ik een slok kon nemen om de 15 minuten: dat kraantjeswater deed echt deugd en het leek me ook echt kracht te geven, of het nam in elk geval mijn dorst (tijdelijk) weg. Volgens mij hydrateert water dus wel degelijk, zij het niet voor 100 procent. Interessante vraag - maar ja, off topic - voor hoeveel procent dan wel?
flippy
Mountainbiker

Post by flippy »

Heel kort en voor de laatste keer: dehydratie is uitdroging zijnde vochtverlies. Rehydratie is het aanvullen van dit vochtverlies. Daarvoor zijn nodig water en electrolyten (vb sodium, potassium, natrium, Kalium) Sommige electrolyten vb Kalium zorgen ervoor dat de intracellulaire vochtbalans op peil blijft, andere zorgen voor de extracellulaire balans. Door alleen water te drinken zorgt men voor een verdere verdunning van de niet uitgezwete of -geplaste elecrolyten, zodat de dehydratie op celniveau gewoon verder gaat en in geval van extreme dehydratie zelfs erger wordt. En nee Bengo, in geval van een dehydratie van meer dan 5 à 6 percent zal water zelfs je dorst niet meer lessen. Voilà en nu kan elke echte kenner mij afschieten wegens te simplistisch. En natuurlijk heeft iedereen gelijk die zegt de CTC op water en brood kan gereden worden; echeter niet op bier want dat bevat alcohol, een zwaarwaterafdrijvend dus dehydraterend product, wat uitlegt waarom coca-cola de tour sponsort en niet Interbrew.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Dat is al wat anders. In de meeste bronwaters zitten toch al electrolyten?
En mits toevoegen van een snuifje natrium en wat suiker heb je toch een perfecte dorstlesser?
Guest

Post by Guest »

Hey gasten, het is een leerrijke discussie maar wel erg :off: aan het worden.
Locked