Een ctc of een cid uitrijden is geen Olympische topprestatie na maanden doorgedreven training hé !!!
En zoals ik-weet-niet-wie ooit gezegd heeft: je bent wat je eet. Je kan je lichaam perfect gewoon maken om elk uur een powerbar nodig te hebben, je kan het evengoed gewoon maken om een powerbar om de 6 uur nodig te hebben.
In mijn "competitieve" dagen heb ik hier wat mee geëxperimenteerd: beginnen trainen, hartslagmeter op het stuur, trainingsprogramma tot op de letter, het juiste drankje slok per slok en het juiste powerbartje op de goede momenten. Geen enkel probleem, na wat wennen liep dat als een trein.
Totdat... je eens langer rijdt dan voorzien of wegens omstandigheden niet het juiste drankje of snakje bijhebt... 10 km verder zou ik bijna schors beginnen vreten zijn !
Ik vond dat niet zo smakelijk dus probeerde ik het op een andere manier: voldoende smakeloos water en voor de rest niks ! En dat voor harde, snelle trainingstochten van 60-70 km (gemiddeld 25 km/u) in de bossen rond Leuven, en niet de boulevards maar alles wat smal, stijl en hobbelig genoeg was mét voldoende bomen over de weg.
Welnu, de eerste tochten zie je zwarte sneeuw, smakelijke schors en plunder je soms een maisveld
Geloof me vooral niet, verketter me, kom met allerhande theorieën af.... voor mij hebben jullie allemaal gelijk - maar probeer het gewoon. Je kunt niet geloven hoe zalig rijden dat is.
Trouwens, van alles wat je moet verteren gaan je prestaties naar beneden. Maag en darmen hebben héél veel bloed nodig wanneer ze in werking zijn. Je kan je daar wel goed op trainen om dat gewoon te worden(cfr Adri). Maar het omgekeerde dus ook.
En een ctc op water, cola's, boterhammen met confituur en pintjes uitrijden (en snel) kan perfect - den Benno en vele anderen hebben dit al jaren bewezen. Waarschijnlijk een kwestie van training