C2C 2005
Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
@bengo, pocoloco en alle picknickers: ik heb dit jaar boterhammekes meegenomen voor onderweg en dagelijks 1 isostar-bar, die spijtig genoeg smolt en niet te vreten was na 2 uur. Iemand van jullie moet me toch eens uitleggen wat er nu zo lekker is aan een boterham met choco of kaas, als die een paar uur in je rugzakje heeft gezeten met temperaturen van 25+. Persoonlijk vind ik dat ook maar eten om de dag door te komen. Conclusie nummer 1 wat betreft eten was bij naar volgende tochten toe: zorgen dat je iets meehebt dat bij warm weer ook na enkele uren nog eetbaar blijft (vb de echte powerbar met die merknaam, of een grany of evergreenkoekjes, etc) en de bokes zo snel mogelijk na vertrek opeten. En wat betreft dure isotone drankjes: ik heb voor 30€ isostartabletten opgebruikt op 16 dagen. Daar durf ik echt mijn bar-afrekening niet naastleggen hoor (of de terrasjes-rekening van sommigen)
Flippy for President!
Of toch minstens de 'star' van de Isostar. Of nee: de Tsaar van de Isostar.
Of maak ik er nu weer een karikatuur van?
Sorry dan he Flup, je was een fijne fietsmaat in de Pyreneeen en een Endorfin-medestander. Die kunnen we altijd gebruiken, met of zonder lage calorie-isotone toestanden.
Of toch minstens de 'star' van de Isostar. Of nee: de Tsaar van de Isostar.
Of maak ik er nu weer een karikatuur van?
Sorry dan he Flup, je was een fijne fietsmaat in de Pyreneeen en een Endorfin-medestander. Die kunnen we altijd gebruiken, met of zonder lage calorie-isotone toestanden.
Bengo, effe serieus, weliswaar off-topic maar toch: een lange inspanning (2uur en meer) zou je niet mogen doen met water als dorstlesser. Water is geen dorstlesser, maar neemt alleen het dorstgevoel weg. Als je ooit de drempel van uitdroging passeert zal je merken dat zelfs dat niet meer gebeurt. Alle water van de wereld zal je dorst niet meer kunnen lessen; Idem dito met cola en andere frisdranken. Wat je nodig hebt om terug een normale stofwisseling te hebben is zout, en alle andere mineralen die je uitgezweet hebt. Je maakt op die manier de recuperatie van een zware inspanning alleen maar moeilijker, indien niet onmogelijk. Op langere termijn kan dit zware gevolgen hebben voor je gezondheid, zonder dat je zelf de link legt met de oorzaak. Natuurlijk speelt de markt in op die behoefte door een hype te creëren en producten onnodig duur te maken, maar het fenomeen op zich is niet nieuw: elke zichzelf respecterende dorstlesser voor peuters is isotoon en dit al gedurende tientallen jaren. Ieder zijn keuze natuurlijk, maar de vergelijking die ik maakte met zonnecrème is realistisch: het is misschien niet stoer, maar kan op termijn wel je vel (
) redden.
Dit gezegd zijnde: wanneer maak je van al je mede-ctc-ers stars of tsaars door hier en daar een artikel te publiceren?
Dit gezegd zijnde: wanneer maak je van al je mede-ctc-ers stars of tsaars door hier en daar een artikel te publiceren?
-
kine rider
- Mountainbiker
Post by kine rider »
Ik had in mijne camelbak water (goeie 2 liter) en in mijn drinkbus een klein beetje isotone drank, genoeg voor nen helen dag. Voor de lange etapes had ik wat poeder in een zakske mee om onderweg aan te vullen. En voor de rest, water water water...
Bij minimale uitdroging, en dat heb je sowieso als je enkel en alleen maar water drinkt, daalt je prestatievermogen drastisch. Heb nog les gehad van prof Hespel, die ooit de Domo ploeg begeleidde en dat was een van z'n eerste lessen. Drastisch zei hij, en meest voorkomende fout bij uithoudingssporters. Hij sprak zelfs over een ideaal maagvolume waarbij gesport (en getraind diende te worden, maar dan wijken we teveel af vind ik). Genoeg drinkes dus jongens, en alleen maar dat waar ge ook op traint, anders krampen verzekerd...
Energiegellekes alleen voor als ik voelde dat het zwaar zou gaan worden... ne keer of 5 op de hele C2C. Een keer voelde ik al dat het zwaar was, te laat dus. Gigantische hypo-toesanden, gewoon kapot, frisko, 2 cola's, één energie-gel of weet ik veel wat het was, en enkele bananen later kwam ik er geleidelijk aan door, en we moesten nog nen berg over, op halve kracht, maar we zijn er geraakt, mede door de steun van enkele anderen hoor, 's avonds in mijn bed rillen van de vermoeidheid en koppijn...dat wil ik echt nooit meer meemaken. Jezus Maria Jozef...
Ik vind die verhalen van elk uur ene PowerBar toch licht overdreven zenne. Mijn schoonbroer die IronMans doet, eet er op nen helen Iron Man denk ik een stuk of 2 (amateur, dus 12 uur onderweg, minstens, dus 1 Powerbar per 6 uur of zo, en voor de rest bananen, rijsttaartjes en drinken he)
Salukes, en à la prochaine !
Bij minimale uitdroging, en dat heb je sowieso als je enkel en alleen maar water drinkt, daalt je prestatievermogen drastisch. Heb nog les gehad van prof Hespel, die ooit de Domo ploeg begeleidde en dat was een van z'n eerste lessen. Drastisch zei hij, en meest voorkomende fout bij uithoudingssporters. Hij sprak zelfs over een ideaal maagvolume waarbij gesport (en getraind diende te worden, maar dan wijken we teveel af vind ik). Genoeg drinkes dus jongens, en alleen maar dat waar ge ook op traint, anders krampen verzekerd...
Energiegellekes alleen voor als ik voelde dat het zwaar zou gaan worden... ne keer of 5 op de hele C2C. Een keer voelde ik al dat het zwaar was, te laat dus. Gigantische hypo-toesanden, gewoon kapot, frisko, 2 cola's, één energie-gel of weet ik veel wat het was, en enkele bananen later kwam ik er geleidelijk aan door, en we moesten nog nen berg over, op halve kracht, maar we zijn er geraakt, mede door de steun van enkele anderen hoor, 's avonds in mijn bed rillen van de vermoeidheid en koppijn...dat wil ik echt nooit meer meemaken. Jezus Maria Jozef...
Ik vind die verhalen van elk uur ene PowerBar toch licht overdreven zenne. Mijn schoonbroer die IronMans doet, eet er op nen helen Iron Man denk ik een stuk of 2 (amateur, dus 12 uur onderweg, minstens, dus 1 Powerbar per 6 uur of zo, en voor de rest bananen, rijsttaartjes en drinken he)
- whiteman
- Mountainbiker
Het artikel van MTB-grietje is klaar en zou kortelings moeten verschijnen.flippy wrote: Dit gezegd zijnde: wanneer maak je van al je mede-ctc-ers stars of tsaars door hier en daar een artikel te publiceren?
Er moeten enkel nog een paar details aan toegevoegd worden.
De foto's zullen er later wel bijgezet worden.
- A d r i
- Mountainbiker
Da's geen verhaal, da's de waarheid. Ik had 2 volledige dozen Powerbars (48 stuks) bij en een doos Harvest (12 stuks) . En dan zwijg ik nog van de Neogenyl action en magnesium tabletten die ik elke avond nam.kine rider wrote: Ik vind die verhalen van elk uur ene PowerBar toch licht overdreven zenne. Mijn schoonbroer die IronMans doet, eet er op nen helen Iron Man denk ik een stuk of 2 (amateur, dus 12 uur onderweg, minstens, dus 1 Powerbar per 6 uur of zo, en voor de rest bananen, rijsttaartjes en drinken he)
ook nu nog neem ik een Power Bar mee als ik meer dan een uur fiets. Ik ben dat zo gewoon.
@mtb grietje
Flippy en Adri zullen deze quote van Kine Rider graag lezen: het bevestigt hun vertrouwen in energybars en isotone/energie drankjes.Bij minimale uitdroging, en dat heb je sowieso als je enkel en alleen maar water drinkt, daalt je prestatievermogen drastisch
Twee opmerkingen op deze quote
1) (maar dat heb ik al gezegd): ikzelf en nog enkele anderen op de Coast to Coast zijn het levende bewijs dat het wél kan op water.
2) (en ook dat heb ik al gezegd en geschreven, en het is een aanvulling op 1)). Ik fietste de Coast to Coast dit jaar en de Ruta del Cid vorig jaar NIET enkel op water, zoals jullie lijken te sugereren. Ik fietste die 2 x 16 dagen evenzeer op 1 banaan en twee appelsienen per dag, een appel, een stuk of 10 gedroogde perziken, een rijstpapje, 4 à 5 boterhammen met confituur/ham/kaas/choco en wat er nog zoal voorradig was 's ochtends toen we het lunchpakket konden klaarmaken.
Al die dingen bevatten niet alleen calorieën en vitaminen, maar ook mineralen en de door Flippy terecht zo noodzakelijk geachte zouten. Dit in combinatie met zuiver water van de kraan of van de bronnetjes volstond voor mij ruimschoots om zonder klop van de hamer elke dag weer tamelijk fris de eindmeet te halen. Bananen, gedroogd fruit etc. at ik op al fietsend. Voor brood en beleg moest ik naar mijn rugzak grijpen en stapte ik - met plezier - af. Dat ontlast het zitvlak en geeft je de gelegenheid het landschap eens vanuit stilstand te bekijken of op een andere manier met je medebikers te babbelen. Maar ieder diertje zijn energy-pleziertje natuurlijk en einde van de discussie wat mij betreft.
@Flippy, de isostar-tsaar. Wees gerust; het artikel over de Coast to Coast - met als ondertitel: Van Kust tot Kus - is al geschreven en zelfs al proefgelezen en goedgekeurd door een trio van C2Cbikers. Maar ik wacht nog op de CD-rom met zowat alle foto's erop. Want ik kan moeilijk alleen woorden verkopen, beelden horen er ook bij, desnoods zelfs dat van mij zonder koers- of andere broek in een of andere stroomversnelling (de tekst daarbij laat ik over aan Ynske, die er immers van dichtbij stond op te kijken). Als het maar verkoopt! Ik hou jullie op de hoogte.
- A d r i
- Mountainbiker
Ja Bengo, en dan?
Is het verboden van "iets meer" te drinken en "iets meer" te eten?
Zoals ik al gezegd heb, in energierepen zit het essentiele, daar kan je gerust op leven. Of je dat wil is een andere zaak.
Voor de Power Bars was ik gedeeltelijk gesponsort, was anders toegegeven wel een dure zaak geweest.
ps: dat water van die bronnekes, daar ging wel een ontsmettingspilleke in bij mij.. als je soms zag dat er koeien in de wei boven zo'n bron stonden..
En dat met die boterhammen met confituur, dat moet nogal een plakboel geven in je rugzak
En tel al die dingen samen en je komt ook aan een paar Powerbars hoor, kwa calorieen.
Het is net of je persee wilt bewijzen dat je op water en brood een CtC kunt doen
Zoals ik al zei, wil je de die-hard uithangen, kruip dan van coast tot coast, je gaat zeker in de gazet komen.
Ik heb graag zoveel mogelijk troeven in de hand, je moet het niet moeilijker maken dan het is.
En van het zitvlak gesproken, hoe hebben jullie dat opgelost, want hier "zit" toch 1 van de major problemen van de fietser op zo'n 16-daagse?
Is het verboden van "iets meer" te drinken en "iets meer" te eten?
Zoals ik al gezegd heb, in energierepen zit het essentiele, daar kan je gerust op leven. Of je dat wil is een andere zaak.
Voor de Power Bars was ik gedeeltelijk gesponsort, was anders toegegeven wel een dure zaak geweest.
ps: dat water van die bronnekes, daar ging wel een ontsmettingspilleke in bij mij.. als je soms zag dat er koeien in de wei boven zo'n bron stonden..
En dat met die boterhammen met confituur, dat moet nogal een plakboel geven in je rugzak
En tel al die dingen samen en je komt ook aan een paar Powerbars hoor, kwa calorieen.
Het is net of je persee wilt bewijzen dat je op water en brood een CtC kunt doen
Zoals ik al zei, wil je de die-hard uithangen, kruip dan van coast tot coast, je gaat zeker in de gazet komen.
Ik heb graag zoveel mogelijk troeven in de hand, je moet het niet moeilijker maken dan het is.
En van het zitvlak gesproken, hoe hebben jullie dat opgelost, want hier "zit" toch 1 van de major problemen van de fietser op zo'n 16-daagse?
-
mtb grietje
Post by mtb grietje »
véééééééééééééééééééél babykeszalf aan de poep gesmeerd. Een goeie broek helpt ook al veel (een Assosje in mijn geval). En halverwege de tocht een paar dagen met twee broeken over elkaar, wat warmer maar wel zachter. Daarna ging het alleszins beter.... Nu ja, beter, tegen het einde was mijn koersbroek wel zowat 1.5 maatje te groot geworden omdat ik zoveel vet kwijt wasA d r i wrote:En van het zitvlak gesproken, hoe hebben jullie dat opgelost, want hier "zit" toch 1 van de major problemen van de fietser op zo'n 16-daagse?
En @ all: inderdaad, mijn verhaal is al een paar weken af, maar ik wacht net als Benno op de foto's beelden maken het verhaal toch nog zoveel sappiger
Zitvlakproblemen op de Coast to Coast?
Nauwelijks last van gehad, potverdorie minder dan hier in het Vlakke Vlaanderen. En wel precies omdat Vlaanderen vlak is, of toch een stuk vlakker dan de Pyreneeen. Want daar knelt het schoentje (of beter gezegd: het zadeltje): in de Pyreneeen is het bergop of bergaf. En bergop ga je al eens vooraan op je zadel zitten of sta je recht, bergaf hang je naar achteren of sta je recht. Het parcours is bijna voortdurend 'slecht' te noemen. Maar dat is juist goed voor het zitvlak, want op een slecht parcours ga je (ga ik in elk geval) voortdurend op en af het zadel. En zo ontlast je het zitvlak. (Da's voor mij als oud-wegwielrenner trouwens één van de vele pro's van het mountainbiken in de bossen of over slechte wegen: veel minder belastend voor het zitvlak dan de vlakke wegen)
Want als ik hier in Vlaanderen een door Adri zo geliefde LSD-training afwerk, dan ZIT ik gedurende minimaal 3 uur op het zadel. Toch zeker als ik op de weg rij op een min of meer vlak parcours (zoals dat wordt aangeraden bij LSD-training, je ziet: ik begin ook al de trainingsboekskes te volgen) en dan voel ik het ook hoor.
Uiteraard is in beide gevallen een goede broek, een zadel waarbij je je goed voelt en een degelijke hygiëne noodzakelijk. En in tegenstelling tot de Energie-drankjes/repen-discussie ben ik hier wel voorstander van een dagelijks gebruik van in de handel verkrijgbare producten (want je kunt wel op brood en water en een banaan de C2C uitrijden, maar niet op water en brood of op je banaan gaan zitten, of je moet al over een heel stevige en toch zachte banaan beschikken). In mijn geval was dat de door de apotheker aangeraden nieuwe zalf Epitelial (ook wel A-derma genaamd).
Nauwelijks last van gehad, potverdorie minder dan hier in het Vlakke Vlaanderen. En wel precies omdat Vlaanderen vlak is, of toch een stuk vlakker dan de Pyreneeen. Want daar knelt het schoentje (of beter gezegd: het zadeltje): in de Pyreneeen is het bergop of bergaf. En bergop ga je al eens vooraan op je zadel zitten of sta je recht, bergaf hang je naar achteren of sta je recht. Het parcours is bijna voortdurend 'slecht' te noemen. Maar dat is juist goed voor het zitvlak, want op een slecht parcours ga je (ga ik in elk geval) voortdurend op en af het zadel. En zo ontlast je het zitvlak. (Da's voor mij als oud-wegwielrenner trouwens één van de vele pro's van het mountainbiken in de bossen of over slechte wegen: veel minder belastend voor het zitvlak dan de vlakke wegen)
Want als ik hier in Vlaanderen een door Adri zo geliefde LSD-training afwerk, dan ZIT ik gedurende minimaal 3 uur op het zadel. Toch zeker als ik op de weg rij op een min of meer vlak parcours (zoals dat wordt aangeraden bij LSD-training, je ziet: ik begin ook al de trainingsboekskes te volgen) en dan voel ik het ook hoor.
Uiteraard is in beide gevallen een goede broek, een zadel waarbij je je goed voelt en een degelijke hygiëne noodzakelijk. En in tegenstelling tot de Energie-drankjes/repen-discussie ben ik hier wel voorstander van een dagelijks gebruik van in de handel verkrijgbare producten (want je kunt wel op brood en water en een banaan de C2C uitrijden, maar niet op water en brood of op je banaan gaan zitten, of je moet al over een heel stevige en toch zachte banaan beschikken). In mijn geval was dat de door de apotheker aangeraden nieuwe zalf Epitelial (ook wel A-derma genaamd).