C2C 2005

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Locked
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Bengo wrote:C2Coast 2006 en de jaren nadien? Ja Graag!

* Uitgebreid en vers lunchpakket wel graag (zowel met zoet beleg als met iets hartigs als het effe kan) behouden. Energierepen en andere brol moeten en kunnen de liefhebbers makkelijk zelf kopen voor het vertrek.
helaba , waarom zijn energierepen brol?
je hebt het essentiele zonder al de overbodige vetten en suikers.
Ik noem dat geen brol, ik noem dat slim.

een wedstrijd in australie (toch niet de croc?) noem ik geen concurrentie voor de ctc.. voor dat geld ga je 4 keer (da's ongeveer tot het einde van dit decennium, he Koen :wink: ) naar de ctc

Bikers naaien, waar gaat het naartoe. In 2000 hadden we dat niet voor. Er zit dan toch waarheid in het feit dat de bikes beter geworden zijn dan de bikers? Heb dit zelf ook al mogen ondervinden met een softtail. Ik heb schrik om me een FS aan te schaffen omdat ik dan veel te snel ga gaan.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

A d r i wrote: Bikers naaien, waar gaat het naartoe. In 2000 hadden we dat niet voor. Er zit dan toch waarheid in het feit dat de bikes beter geworden zijn dan de bikers? Heb dit zelf ook al mogen ondervinden met een softtail. Ik heb schrik om me een FS aan te schaffen omdat ik dan veel te snel ga gaan.
Adri, da's geen goeie reden... da's zowat hetzelfde als iemand die een chopper koopt ipv een sportieve moto "omdat hij dan kalmer zal rijden".

Maar "als het in je zit" mag je met een chopper of een volledig ongveerde fiets rijden: snel rijden doe je dan toch ! Met materiaal dat daar niet zo heel goed voor geschikt is...
En dan ben je beter af met het beste wat er op de markt is op gebied van (voor)vering en (schijf)remmen.
Of je achtervering nodig hebt hangt af van het terrein waar je veel op fietst, in Vlaanderen is dat niet echt nodig hé... behalve als je rugpijn hebt.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Rij maar eens 120km met een hardtail in Vlaanderen (offroad), we zullen dan nog wel eens klappen over het nut van vering :wink:

Ik weet dat je altijd het gevaarte waar je mee rijdt in de hand moet hebben. Maar de weinige keren dat ik al met een FS reed viel het me op dat ik na een tijdje loeiend hard ging.. idem met schijfremmen, je kan later remmen, dus ga je sneller bergaf (allez ik toch).. als het dan mis gaat #-o
flippy
Mountainbiker

Post by flippy »

pocoloco wrote:
Dat is het 'em nu net... we zijn de ctc beginnen te organiseren om een tocht aan te bieden die hoger, verder en zwaarder was dan de meeste toen op de markt - NIET voor mensen hun eerste kennismaking met de bergen te bezorgen !!!

Eerlijk gezegd ook niet in de eerste plaats voor marathonrijders met trainingschema's, hartslagmetergrafieken etc... voor die mensen zijn niet de bergen maar het Spaans ontbijt de onoverkomelijke hindernis ;-).
En het is ook geen race hé !!! Ik blijf het vreemd vinden om mensen hijgend rond 14.00 u te zien binnenkomen en de rest van de dag rond te zien luieren aan het hotel. Dat zijn toch "verloren" uren die veel beter ergens in de bergen onderweg gespendeerd zouden zijn ?

Nu... ik ben ook absoluut niet vies van een "koerske" maar wel tot boven of beneden en dan de straffe momenten herbeleven op het eerste uitnodigend terrasje met je fietsmaten :-) ? Ik probeer meestal op een aankomstuur tussen 17.00 en 18.00 u te mikken. Dat geeft me tijd om van de dag te genieten maar toch ook voldoende speling moest er iets misgaan onderweg. Carpe diem !

Beginners die nog "open van geest" zijn of mensen die zeggen "been there, done that" en voluit van alle facetten van biken in de bergen willen genieten, awel, die kunnen zich vanaf volgend jaar op een herbronde ctc meten met zichzelf, hun fiets en de schitterende bergen. Back to the roots :-).

Die zware tochten onderscheiden ons van de rest en ik ben er zeker van dat we daar elk jaar een mooie groep voor kunnen vinden.
En ben ik verkeerd, dan is het maar zo, ik wil toch geen "vtt in Toscane of luxe nepraces" organiseren. Ieder zijn ding en dat is niet het mijne.
Als je bedoelt dat je volgend jaar mensen verwacht die je enge en éénzijdige mening over mountainbiken delen, dank ik je voor de verwittiging!! Uit je commentaren op dit forum blijkt echt geen "openheid van geest"; wel dat je alleen klanten apprecieert die fietsen zoals jij. Je hebt immers ondertussen "alle facetten van fietsen in de bergen" die verschillen van jouw appreciatie veroordeeld.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

flippy wrote: Als je bedoelt dat je volgend jaar mensen verwacht die je enge en éénzijdige mening over mountainbiken delen, dank ik je voor de verwittiging!! Uit je commentaren op dit forum blijkt echt geen "openheid van geest"; wel dat je alleen klanten apprecieert die fietsen zoals jij. Je hebt immers ondertussen "alle facetten van fietsen in de bergen" die verschillen van jouw appreciatie veroordeeld.
Zucht... ik veroordeel niet... lees maar na, voor mij geen zondagse toertochten omdat ik niet tegen de massa kan. Maar ik heb daar helemaal niets op tegen dat jij of 99 % van de andere bikers dat wél graag doen !!!
Voor mij geen 70 km koersen om dan 7 uur niks zitten te doen, maar ze doen maar !!! Maar sta mij toe dat "vreemd" te vinden en dat ook te zeggen. Jij of iemand anders vindt misschien dat een terrasje doen onderweg of af en toe van de fiets moeten "vreemd" is ? Zeg dat dan ook maar gerust hoor, ik zal niet geaffronteerd zijn !

Voor mij wél een tocht waar ik geregeld de kans krijg om tegen (of over) mijn limiet te gaan, op technisch, fysiek en mentaal gebied. En omdat ik de tijd en de moeite neem om de nieuwe route van a tot z uit te pluizen zal waarschijnlijk zo geschieden 8) - en geen nood, iedereen zal op voorhand gewaarschuwd worden hoor, over de nieuwe tekst en technische fiche zal héél goed nagedacht worden.
Ik denk dat je nog steeds niet goed realiseert dat ik dit zo goed als voor mijn plezier doe. En waarom zou ik in godsnaam iets uitzoeken waar ik zelf niet volop plezier aan beleef ? Voor den Adri zijn schone ogen :wink: ? (Grapje hé Adri !).

Ik twijfel er niet aan dat de editie van volgend jaar een overdonderend succes gaat worden op alle gebied - de nieuwe route zal er staan als een huis en nu al kandidaten met de juiste instelling genoeg. En wat er daarna gebeurd kan me écht geen worst schelen. Ofwel krijgt de tocht zo'n reputatie dat er verdergebouwd wordt op dat succes, ofwel stoppen we ermee en kan ik de Peter zijn transalp gaan rijden 8) Nen Amerikaan zou dat een win-win situatie noemen !
kine rider
Mountainbiker

Post by kine rider »

Easy guys...indien twijfels, ga gewoon naar de infovergadering, maak eens kennis met elkaar, en je hoort de organisator/medewerkers praten, praat met anciens en je weet meteen in welke poel je zit. Voor mij was die info-sessie alleszins interessant (editie 2003), Koen en Patrick waren er toen niet, 't was Bart, op z'n eigen stijl denk ik, zo een beetje afwezig, maar na de foto's, babbeltje met anciens bleek ik goed te zitten. Ik had reeds berg-ervaring, weliswaar bijna allemaal met de koersfiets, en MTB ervaring uit TT, raids en Ardennen, geen wedstrijden.

@ flippy, ik denk wel dat er gigantisch veel openheid was op de tocht, ik heb Koen tegen niemand moeilijk horen doen, hij heeft met iedereen aan de toog gehangen (iedereen die daar zin in had, 'loners' zijn er steeds) en stond voor elke vraag/suggestie open

@ Koen: 2003, betreft die crash na 7 km, dat was echt wel schrikken, maar toch zijn eigen fout, het was zoals ge zegt de eerste afdaling, ge komt uit den bus, na 12 uur, hij ging verschrikkelijk snel naar beneden, vlak achter enkele fast-boys (wegens toen geen girls :( ), en dat terwijl hij de techniek echt niet bezat, dat heeft hij nog vlak voor de start gezegd tegen me, elleboog en pols gebroken, en koppijn, gelukkig helm...
en die crash de voorlaatste dag, was stom, maar idd ook eigen fout, geen helm, in de bergen, hoe stom kunde zijn #-o
flippy
Mountainbiker

Post by flippy »

kine rider wrote:Easy guys...indien twijfels, ga gewoon naar de infovergadering, maak eens kennis met elkaar, en je hoort de organisator/medewerkers praten, praat met anciens en je weet meteen in welke poel je zit. Voor mij was die info-sessie alleszins interessant (editie 2003), Koen en Patrick waren er toen niet, 't was Bart, op z'n eigen stijl denk ik, zo een beetje afwezig, maar na de foto's, babbeltje met anciens bleek ik goed te zitten. Ik had reeds berg-ervaring, weliswaar bijna allemaal met de koersfiets, en MTB ervaring uit TT, raids en Ardennen, geen wedstrijden.

@ flippy, ik denk wel dat er gigantisch veel openheid was op de tocht, ik heb Koen tegen niemand moeilijk horen doen, hij heeft met iedereen aan de toog gehangen (iedereen die daar zin in had, 'loners' zijn er steeds) en stond voor elke vraag/suggestie open

@ Koen: 2003, betreft die crash na 7 km, dat was echt wel schrikken, maar toch zijn eigen fout, het was zoals ge zegt de eerste afdaling, ge komt uit den bus, na 12 uur, hij ging verschrikkelijk snel naar beneden, vlak achter enkele fast-boys (wegens toen geen girls :( ), en dat terwijl hij de techniek echt niet bezat, dat heeft hij nog vlak voor de start gezegd tegen me, elleboog en pols gebroken, en koppijn, gelukkig helm...
en die crash de voorlaatste dag, was stom, maar idd ook eigen fout, geen helm, in de bergen, hoe stom kunde zijn #-o
Sorry kine-rider. Klonk scherper dan ik het bedoelde. Maar als volgens pocoloco de CTC niet bedoeld is voor de toerrijder die éénmaal per week zijn fiets bovenhaald, voor de weg-georiënteerde fietser, voor de "fanatieke marathonrijder met zijn hartslagschema's", voor de doorrijders die niet stoppen, voor de joker-toerist voor de niet-technische rijders, enz, dan kom ik niet meer. Het grootste plezier aan mijn deelname in 2005 beleefde ik immers aan het feit dat al die mensen er wél bij waren, net zoals in 2003 vermoed ik. Ik kan mij niet inbeelden dat ik zou thuishoren in een groep bikers die zichzelf zien als "straffe mannen op een straffe tocht".

@pocoloco:
1. Wat het parcours betreft, kan ik alleen maar herhalen dat ik antwoordde op je vraag om commentaar. Kritiek zou ik alleen achteraf kunnen geven. en zoals ik reeds zei: de CTC is jouw baby, man.
2. Zoals jij al zei: je kent me inderdaad niet. Ik heb in mijn leven nog geen 20 toertochten gereden, wegens niet competitief genoeg. In dat perspectief was de CTC mijn langste toertocht ooit: mijn enige doel was uitrijden.
3. Fysiek kan men zijn limieten ook gaan opzoeken op het jaagpad langs de vaart; technisch ben ik al genoeg over mijn limiet geweest (en zoals òòk al gezegd: desnoods stap ik wel), en om mentaal aan mijn limiet te raken zijn de Pyreneeën véél te laag. Ik bedoel maar: ik en de meeste bikers zijn op vakantie in de CTC en niet op een spirituele zoektocht naar zichzelf.
4. Ik vind niemands manier van fietsen vreemd. Ik ben alleen zwaar teleurgesteld wanneer ik merk dat het elitarisme dat het wegfietsen verziekt heeft, blijkbaar zijn weg gevonden heeft naar het biken. Je doet maar Koen, maar je mist heel wat.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

flippy, wat bedoel je met 'Ik heb in mijn leven nog geen 20 toertochten gereden, wegens niet competitief genoeg' ?
Bengo
Mountainbiker

Post by Bengo »

helaba , waarom zijn energierepen brol?
je hebt het essentiele zonder al de overbodige vetten en suikers.
Ik noem dat geen brol, ik noem dat slim.
Energierepen hebben zeker hun waarde - zowel letterlijk als figuurlik (qua calorieën etc.) - maar ze zijn vooral nuttig als het op snelheid aankomt (een Chrono rijden zonder te moeten afstappen bv.), of als er inderdaad weinig of geen mogelijkheid is om je te bevoorraden.
Maar in de Coast To Coast (of Ruta del Cid) heb je nu juist 'alle' tijd - dwz. toch een volledige dag- om de afstand (toch ook niet extreem lang) af te leggen, en dus om bv. na een beklimming in alle rust van het uitzicht te genieten en... je lunchpakket te verorberen. Die extra kilo eten die je meeneemt is ook juist weer op dit soort niet-competitieve tochten geen bezwaar.
Bovendien heb je op C2C en Ruta del Cid niet altijd maar toch wel vrij vaak de mogelijkheid om links of rechts je picknick te nuttigen bij een bronnetje of soms zelfs op een terrasje. Of je stapt af om effectief op restaurant te gaan, vraag maar aan de Fina-boys van de jongste C2C. IN zo'n geval lijken energierepen me duur en overbodig. En als je er elke dag moet binnenspelen, pff dan smaakt dat toch echt niet meer vind ik persoonlijk. Ik heb dit jaar op de C2C en vorig jaar op de Ruta del Cid dan ook geen enkele energiereep gegeten. En ik was toch zeker niet van de zwaksten... Overigens heb ik ook niet één dag met energiedrank in m'n drinkbus/Camelback rond gereden. Gewoon water erin of onderweg een colaatje of pintje (tegen het einde van de dagtocht dan), en drinken als je dorst hebt. Zo'n energiedrankjes als W-cup en hoe heet het allemaal zijn natuurlijk ook weer door de commerce opgedrongen en via de competitiesport vermarkte producten die vooral gericht zijn op winst voor de producent. Op zich zijn al die drankjes allicht voedzaam en gemakkelijk verteerbaar etc. Maar: eigenlijk alleen nuttig voor wie geen tijd te verliezen heeft. Terwijl op C2C of Ruta del Cid je nu juist wel alle tijd te 'verliezen' hebt: het gaat tenslotte om een vakantie, een reis waar je dag na dag elk uur van hoort te genieten. Tijd maken om gewoon te eten en te drinken hoort daar voor mij voor de volle honderd procent bij.
een wedstrijd in australie (toch niet de croc?) noem ik geen concurrentie voor de ctc.. voor dat geld ga je 4 keer (da's ongeveer tot het einde van dit decennium, he Koen ) naar de ctc
Tja, kan zijn. Toch ken ik behoorlijk veel mensen die als toerist de ene keer voor relatief weinig geld naar bijvoorbeeld de dichtbije Pyreneeën trekken, maar het jaar nadien evengoed voor vier keer zoveel geld naar Australie vliegen voor hun vakantie. Mondialisering heet zoiets. Zo organiseert Joker al 24 jaar (en volgend jaar dus het 25e jaar: feesteditie!!) alternatieve reizen, zowel in een dichtbij land als Frankrijk, als in een veraf land als Australië. En niet altijd, maar soms is het publiek exact hetzelfde.
flippy
Mountainbiker

Post by flippy »

A d r i wrote:flippy, wat bedoel je met 'Ik heb in mijn leven nog geen 20 toertochten gereden, wegens niet competitief genoeg' ?
Ik rijd graag hard, maar apprecieer dat anderen dat niet doen. Een doorsnee toertocht, zeker bij mij in de buurt (meerdaalwoud, Overijse en de heuvelrug daartussen zijn terecht zeer populair bij tt'ers), omvat dikwijls boven de duizend deelnemers. Dan wordt doorknallen zonder anderen te hinderen of opzij te schreeuwen (wat ik absoluut een biker onwaardig vind) problematisch. Bovendien worden technische stroken moeilijk wegens onoverzichtelijk in een grotere groep, en worden ze als gevolg daarvan door vele organisatoren gemeden. Vandaar dat ik om te racen liever met de maten een wegtocht of een cyclo opzoek, waar je (met inachtneming van de wegcode in mijn geval) kan knallen zonder anderen te hinderen. Het gevolg is dat biken bij mij een solo-ervaring is geworden: ik zoek de toffe en zwaardere routes op doorheen België, of de occasionele minder populaire marathon en race tegen mezelf, i.e. tegen de tijd, of tegen eender wie die daar onderweg zin in heeft. Meerdaalwoud op een doordeweekse morgen is een privé-parcours voor diegene die het wil gebruiken! Overijse, Voeren, etc idem. (Bovendien is de natuur dan van mij alleen; ik heb de CTC misschien 900 km moederzieel alleen gereden: zalig!) Niet dat ik het fenomeen toertochten zou misprijzen hoor. Integendeel: ik vind het een mooi tegengewicht tegen de elite-mentaliteit van een minderheid binnen het fiets-sportwereldje (vooral op de weg dan). En als je een tt kent waar de lange afstand niet over het familie-parcours hoeft en die nog een zekere vorm van intimiteit heeft, laat het me dan aub iets weten. Die wil ik zeker rijden.
Locked