Is mtbiken met een vaste voorvork onverantwoord?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Is mtbiken met een vaste voorvork onverantwoord?

ja
41
21%
nee
155
79%

Total votes: 196

cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Jeunesse wrote:Iemand die ik ken rijdt met een vaste "carbon" voorvork
en ik kan u garanderen, die gaat serieus vooruit
heeft daarmee top 10 gereden in de lcmt van dit jaar
en heeft daar bij mijn weten nog geen problemen mee gehad.
je kunt een heel seizoen of zelf tien seizoenen zonder helm rijden, zonder problemen te hebben (en het 11de seizoen op je kop vallen)

het staat ook buiten kijf dat een vaste voorvork op vele terreinen toelaat sneller te rijden, daar gaat het niet om, maar dat gaat ten koste van het comfort en misschien ook de veiligheid (maar beide argumenten gelden minder voor wedstrijdrijders, want die vervangen vaak hun materiaal, het wordt ook beter onderhouden, en comfort doet voor hen niet ter zake)
Jeunesse
Mountainbiker

Post by Jeunesse »

cyclon wrote:
Jeunesse wrote:Iemand die ik ken rijdt met een vaste "carbon" voorvork
en ik kan u garanderen, die gaat serieus vooruit
heeft daarmee top 10 gereden in de lcmt van dit jaar
en heeft daar bij mijn weten nog geen problemen mee gehad.
je kunt een heel seizoen of zelf tien seizoenen zonder helm rijden, zonder problemen te hebben (en het 11de seizoen op je kop vallen)

het staat ook buiten kijf dat een vaste voorvork op vele terreinen toelaat sneller te rijden, daar gaat het niet om, maar dat gaat ten koste van het comfort en misschien ook de veiligheid (maar beide argumenten gelden minder voor wedstrijdrijders, want die vervangen vaak hun materiaal, het wordt ook beter onderhouden, en comfort doet voor hen niet ter zake)
In dit geval gaat het niet over een wedstrijdrijder
maar nog
ik zie totaal het nut van deze topic niet in
iedereen rijdt met wat hij het beste vindt
en als dat met een vaste vork is dan zal hij zich daar veel veiliger mee voelen omdat hij vindt dat hij zijn fiets zo beter onder controle kan houden
ik ken ook iemand die vroeger heeft gecrosst en die zegt altijd:
"de beste vering zit in mijn armen"
zo ziet ge maar
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

cyclon wrote:tien of twintig jaar geleden reed iedereen ook zonder helm
een verende vork zou het mtbiken veiliger gemaakt kunnen hebben, precies zoals de helm dat gedaan heeft
Denkt ge echt dat ge minder kans hebt om op uwe smikkel te gaan omdat uw voorvork veert? Hebt ge al eens een ardennenrit met een vaste vork gereden? Ikke wel...
Nen helm is passieve veiligheid, tegen dat ge die nodig hebt raakt uwe knikker de grond (of boom) al.
Enfin, ieder zijn goesting hé :wink:
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Jeunesse wrote: ik zie totaal het nut van deze topic niet in
iedereen rijdt met wat hij het beste vindt
en als dat met een vaste vork is dan zal hij zich daar veel veiliger mee voelen omdat hij vindt dat hij zijn fiets zo beter onder controle kan houden
ik ken ook iemand die vroeger heeft gecrosst en die zegt altijd:
"de beste vering zit in mijn armen"
zo ziet ge maar
het gaat niet om die controle, al zal dat voor sommigen toch wel een rol spelen (verende vork geeft betere grip op terrein, zoals een fs een betere grip geeft dan een hardtail) maar om het feit dat je de kans op een breuk vooraan (gevaarlijker denk ik dan een kaderbreuk of een breuk achteraan, en ook waarschijnlijker omdat de vork zoveel schokken opvangt) met een vaste vork vergroot (waarbij ik er, al dan niet terecht, vanuit ga dat een verende vork véél minder snel gaat breken dan een vaste vork)
driesv
Mountainbiker

Post by driesv »

Om bij het begin van de discussie nog eens aan te pikken: het verschil tussen een stuur en een vork is dat bij een vork de meeste schokken opgevangen worden in de lengte van de vork terwijl bij een stuur de meeste schokken dwars op het stuur opgevangen worden. En dat lijkt me een groot verschil.

Bij de weinige vorkbreuken die ik gezien heb, was dat altijd door het opvangen van een horizontale kracht en dan zal die vering maar weinig helpen.
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

driesv wrote:Om bij het begin van de discussie nog eens aan te pikken: het verschil tussen een stuur en een vork is dat bij een vork de meeste schokken opgevangen worden in de lengte van de vork terwijl bij een stuur de meeste schokken dwars op het stuur opgevangen worden. En dat lijkt me een groot verschil.

Bij de weinige vorkbreuken die ik gezien heb, was dat altijd door het opvangen van een horizontale kracht en dan zal die vering maar weinig helpen.
da's juist: het stuur is dé zwakke schakel, niet de vork, al is het allicht wel zo dat dat stuur meer klappen gaat opvangen wanneer je met een vaste vork rijdt

oplossing: titanium stuur kopen wanneer je met vaste vork rijdt (eventueel ook titanium vork), voor zover ik weet is titanium steviger dan aluminium (staal is dat allicht ook, maar dan is het gewichtsvoordeel van de vaste vork gedeeltelijk weg natuurlijk)
je vaste vork ook nooit gebruiken op technisch terrein

edit:

ti vork + stuur:

http://www.hilset.be/ti_producten1.htm

meer foruminfo
Last edited by cyclon on Sat 15 Oct 2005 19:33, edited 1 time in total.
Maorten
Mountainbiker

Post by Maorten »

heb jaren met vaste vork gereden, tot ik 2 jaar geleden nieuwe bike kocht, had het soms wel zwaar te verduren met die vaste vork maar dat ging toch, misschien gaan we over paar jaar zo ook bezig zijn over achtervering, momenteel rijdt merendeel nog met ne hard tail maar ik denk dat de evolutie naar fully's toch bezig is ze
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Titanium stuur...dit topic gaat echt wel de absurde kant op.

Cyclon, neem het van mij en de anderen aan, met een vaste vork rijden rijden hoeft helemaal niet onveilig te zijn. Dat het minder comfort oplevert staat vast, maar er is weinig reden om aan te nemen dat je met een vaste vork sneller gaat vallen. Met een vaste vork ga je automatisch de beste rijlijn uitkiezen in een afdaling, en als het heel ruig word, zal je je snelheid sowieso wel wat aanpassen.

Een vaste vork met rijdenn zonder helm gaan vergelijken is al helemaal absurd. Vallen doe je evengoed met een geveerde vork, en dan heb je die helm ook nodig...
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Yakke wrote:Titanium stuur...dit topic gaat echt wel de absurde kant op.
zie mijn vorige post
Cyclon, neem het van mij en de anderen aan, met een vaste vork rijden rijden hoeft helemaal niet onveilig te zijn. Dat het minder comfort oplevert staat vast, maar er is weinig reden om aan te nemen dat je met een vaste vork sneller gaat vallen. Met een vaste vork ga je automatisch de beste rijlijn uitkiezen in een afdaling, en als het heel ruig word, zal je je snelheid sowieso wel wat aanpassen.

Een vaste vork met rijdenn zonder helm gaan vergelijken is al helemaal absurd. Vallen doe je evengoed met een geveerde vork, en dan heb je die helm ook nodig...
voor de 3de keer: het gaat niet zozeer om vallen wegens stuurfout of verliezen van controle, als wel om een plotse breuk in de vaste, kwetsbare vork of in het stuur (dat meer klappen opvangt met een vaste vork) door aluminiummoeheid

ik lag eerder zelf in het hospitaal wegens overhoop gereden door een auto mét zware val op de kin, het litteken is niet erg, maar de zware tinnitus die ik een maand en een half gehad heb, was bij wijlen de hel op aarde (vooral 's nachts: je wordt wakker met een sirene in je hoofd), vandaar dat ik elk risico op een nieuwe val op de kin/Kaakgewricht wil vermijden (want nu was het niet chronisch, al heb ik voorlopig, 9 maanden na dato, nog steeds een lichte vorm van tinnitus)

Deze weet wat ik bedoel:

To have tinnitus was hell, pure hell for a long time, so I was very glad that the tinnitus was gone..
www.saywhatclub.com/newsletter/dec04/anecdoteasa2.html - 9k -
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

If you're in the market, and you're not ready for a production titanium bike, let alone a custom project, you'll either want a steel or an aluminum tandem. I can't recommend aluminum, even though aluminum bikes are lighter than steel, for one reason -- drastic failure. You see, aluminum doesn't tell you before it breaks - it just breaks. To my knowledge, no aluminum frame has ever failed, but the problem is that you never know. So after ten years you could be sitting on a ticking time bomb, and there's just no security in that. Once you get a small crack, or a tear, or a nick, or some form of crystal deformation in the metal, it can fail all at once, a result of a chain-reaction of local failures that rips a tube or a critical joint apart.

http://www.dsiegel.com/diary/march.26.98.html
Post Reply