Het is zo'n beetje als met of zonder helm rijden: velen zullen nooit hun helm nodig hebben, maar dat betekent niet dat je zonder helm moet rijden.
Nee want het is weinig waarschijnlijk dat beide benen van de vork terzelfdertijd doormidden breken. Een fatale breuk zal eerder optreden in het stuur of in de vorkbuis.
ps: ik vraag het omdat ik eraan denk zelf mijn hardtail uit te rusten met vaste vork én omdat ik in januari dit jaar in het ziekenhuis van Oudenaarde het geval hoorde van een mtbiker die daar binnengebracht was met een gebroken bakkes wegens breuk vooraan (weet niet of het de vork was of het stuur)
voor de sceptici (al dan niet mét vaste voorvork): wat geldt voor het alu stuur, geldt allicht ook voor de alu vork:
http://www.mtbpoperinge.be/Aluminium stuur!!!!
Aluminium is licht én stijf: wreed interessant dus om een lichtgewichtbike te bouwen. Helaas heeft het een lage vermoeidheidsweerstand, wat inhoudt dat het plots kan breken!
Zo zul je de eerste niet zijn die plots zijn aluminium stuur ziet breken, met alle gevolgen vandien… Maak je dus een zware crash, aarzel niet om je stuur te vervangen ook al zie je er niets aan ; een nieuw rijtje voortanden zal een pak euro's kosten!